Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 09:10 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Formatering af sekundær harddisk

Hej Eksperter,

Jeg har netop installeret en ny harddisk som slave for min primære harddisk (master). Begge harddiske er forbundet med et IDE-kabel til primære IDE-stik på motherboardet. Computeren detekterer også fint harddisken, men ikke dens fulde størrelse. Den vil kun opdage 31,4 GB af harddisken selvom denne er 120 GB stor!? Jeg har ellers formateret den som ntfs ligesom den primære jeg har installeret.

Håber i har et bud på, hvad der kan være galt.

Pft.
Martin

Ps. Styresystem XP Pro.
Avatar billede arlet Juniormester
18. februar 2004 - 09:14 #1
Har du opdateret windows xp med service pack1, ellers kan det være derfor
Avatar billede arlet Juniormester
18. februar 2004 - 09:14 #2
Der plejer grænsen godt nok at være 128 gb, men det kunne være
Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 09:17 #3
Hej Arlet,

XP er opdateret med service pack 1
Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 09:20 #4
Jeg ved at disken ikke fejler noget, da jeg har prøvet den som primær og den virkede fint (alle 120Gb blev detekteret).
Avatar billede espersen Novice
18. februar 2004 - 09:42 #5
det kan være at din bios til bundkortet skal opdateres : hvilket bundkort har du ?
Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 09:50 #6
Det er et BioStar P4VTB Bundkort (FSB800MHz, ATA133, 8XAGP, DDR400, SATA-RAID, USB2.0) - Driverne er de nyeste på dette, så jeg tror ikke det kan være det. Er der ikke en måde evt. via DOS jeg kan få den til at formatere alle 120 gb?
Avatar billede espersen Novice
18. februar 2004 - 09:55 #7
det er nok ikke sandsynligt at det er din bios, da det er et ret nyt bundkort....

Du skal helt klart checke hvorledes den genkendes inde i bios
Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 09:56 #8
I bios kan jeg ikke se den angiver nogen str. - den bliver bare angivet, som en Maxtor.
Avatar billede espersen Novice
18. februar 2004 - 09:59 #9
er det sat til at autodetecte hvilken HDD du har sat i ?
Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 09:59 #10
ja
Avatar billede fromsej Praktikant
18. februar 2004 - 10:28 #11
Avatar billede fromsej Praktikant
18. februar 2004 - 10:29 #12
Det er vel ikke så lusket, at da du har flyttet jumper for at gøre den til slave har du fået jumpet den, så capacity limit er aktiveret?
Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 10:34 #13
Hej Fromsej

Tjekker lige det der maxblast ud. Ang. jumpers, så regner jeg ikke med det - har prøvet næsten alle kombinationer og den detekteres kun når den er sat på slave.
Avatar billede morton Nybegynder
18. februar 2004 - 21:05 #15
Så skete der noget! Jeg brugte de jumper settings jeg fandt på det link du gav mig fromsej. Dette gjorde umiddelbart ikke nogen forskel, men herefter kørte jeg en søgning efter beskadigede sektorer og derefter registrede den 114 Gb på disken. Jeg har nu formateret den og det ser umiddelbart fint ud. Hvis du lige laver et svar fromsej, så får du de halve point.

Tak alle for jeres input!
Martin
Avatar billede fromsej Praktikant
18. februar 2004 - 22:11 #16
Så gerne.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. februar 2004 - 23:04 #17
Tak for point, godt det lykkedes.*S*
Avatar billede morton Nybegynder
19. februar 2004 - 08:33 #18
Ja helt sikkert, tak også for linket til MaxBlast - hvem ved hvornår det viser sig at være handy :-)