Avatar billede simeone Nybegynder
11. februar 2004 - 00:44 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Windows lukker pludselig ned.

Jeg har lige installeret Windows XP på en ny harddisk, og nu er windows begyndt at lukke ned af sig sig. Jeg får en frist på 59 sekunder til at lukke alle igangværende programmer, før den lukker. Det er noget med "remote procedure call". Jeg har aldrig oplevet det før, og nu er det sket 4 gange her til aften.

Hvad skal/kan jeg gøre? Det skete også på min gamle harddisk, som jeg rodede med tidligere på aftenen.
Avatar billede henrikbr Nybegynder
11. februar 2004 - 00:46 #1
Har du installeret en firewall?
Avatar billede esoulman Nybegynder
11. februar 2004 - 00:47 #2
Du har fået Blaster virusen.
Avatar billede d-u-k Praktikant
11. februar 2004 - 00:52 #3
formatere din disk og installere windows igen
Avatar billede jp08 Nybegynder
11. februar 2004 - 00:58 #4
Du har som sagt fået blaster virusen her er et link du kan bruge
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=sikkerhed-arkiv&id=52986
Avatar billede henrikbr Nybegynder
11. februar 2004 - 00:59 #5
Prøv lige med noget antivirus før du går til så drastiske metoder som at formatere.
Avatar billede simeone Nybegynder
11. februar 2004 - 01:12 #6
@jp08: Jeg kan ikke bruge den windows patch, da den lukker inden den kan nå at undersøge systemet... hvad så?
Avatar billede micheljn Nybegynder
11. februar 2004 - 01:22 #8
Du har fået den så kaldte blaster worm.. Du kan prøve på 2 måder at få den væk.. find den patch også lad den køre igennem og se om den finder noget.. Hvis den der boks kommer om der er 59 seckunder kan du gå ned i > Start > Kør > Skrive shutdown -a det fjerner ikke virusen men bare gør så den ikke slukker..Den anden måde er at updatere windows fra microsoft - OBS: nogen brændte/uvlovlige versioner gider ikke updaten..
Avatar billede micheljn Nybegynder
11. februar 2004 - 01:24 #9
Er det svar nok??
Avatar billede simeone Nybegynder
11. februar 2004 - 01:36 #10
Tjaeh, bortset fra, at jeg ikke kan køre nogen programmer overhovedet. De lukker alle ned efter ganske kort tid, selv antivirusprogrammerne...
Avatar billede jp08 Nybegynder
11. februar 2004 - 01:36 #11
hej igen
Du må ikke være på nettet

Du kan også bare trykke ctrl+alt+delete og så under processer finder du blaster højreklikker og trykker afslut proces så er virus stoppet men ikke fjernet, det er faktisk det samme som micheljn også skriver
Avatar billede jp08 Nybegynder
11. februar 2004 - 01:38 #12
Husk du må ikke være på nettet
Avatar billede micheljn Nybegynder
11. februar 2004 - 01:39 #13
Hør: Det bedst du bare installere xp helt om så skal du huske du ikke skal adsl eller hvad du nu bruger alså stikken det skal du ikke havde i så du ikke er på internettet.. Også sætter du en aniti virus på også sætter du adsl stikket til også henter du den der( Windows update ) alle sikkerhedopdateringer fra microsoft
Avatar billede jp08 Nybegynder
11. februar 2004 - 01:42 #14
jeg mener ikke du skal installere xp igen, da jeg selv fik virussen og har fjernet den uden problemmer
Avatar billede henrikbr Nybegynder
11. februar 2004 - 01:45 #15
come on micheljn,
Det er muligvis bare en lille virus... ingen grund til panik
Avatar billede micheljn Nybegynder
11. februar 2004 - 01:53 #16
Hehe jo du skal gå i panik.. Det er sku ik en lille virus det var VERDEN'S største på et tidspunkt..!
Avatar billede henrikbr Nybegynder
11. februar 2004 - 02:02 #17
For det første er det ikke en virus men en Orm. For det andet er den ikke farlig men derimod irreterinde. Og nej, der er ingen grund til panik.
Avatar billede andersenph Nybegynder
11. februar 2004 - 08:28 #18
Der er da ingen grund til at installere XP om. Det er da spild af gode kræfter.

tryk start =>kør og skriv shutdown -a  husk mellemrum mellem n og -a

Hent den patch henrikbr linker til 01:17:10

Opdater dit XP med ALLE sikkerhedsopdateringer

Gå ind på www.arlet og hent hijackthis og læg en log fil herind så kigger vi på den.
Avatar billede andersenph Nybegynder
11. februar 2004 - 08:30 #19
www.arlet.dk  sorry
Avatar billede siman Nybegynder
11. februar 2004 - 10:28 #20
Hvis du ikke kan nå at bruge 'windows toolet' kan du jo prøve at slette den manuelt, start -> søg -> søg efter MSblast, Blaster, Lovesan eller Billy. MS Blaster virusen kan være skjult under de navne.
Hvis/når du får den slettet, installer' windows patchen (uden internet forbindelse). ´Når det er gjort, hurtigst muligt få updateret windows(husk at etablere forbindelse igen)

- Håber jeg kunne hjælpe.
Avatar billede simeone Nybegynder
11. februar 2004 - 11:22 #21
det lyder mere fornuftigt Siman. Det er skam meget fint, at folk siger jeg bare skal installere alle opdateringer, men det hjælper ligesom ikke meget, når installationen af dem går ned efter få sekunder. Men jeg fandt den med et virus program, men den blev af en eller anden grund ikke slettet?!? Hvis jeg synes, at Windows virker meget ustabilt, er det så også pga. den? Og vil det løse sig helt, når den er er væk?
Avatar billede arlet Juniormester
11. februar 2004 - 11:24 #22
simeone -> Hvis du skal af med den blaster, så hent den hijackthis her : http://www.arlet.dk/kunhjt.htm

Så kommer du helt sikkert af med den*S*
Avatar billede siman Nybegynder
11. februar 2004 - 11:45 #23
ok, det er ved at være længe siden at jeg har haft den. Men kan du ikke trykke ctrl+alt+delete -> Processer -> Mener at du kan finde den på listen, så luk den ned. Derefter søg efter den igen,og så skulle du kunne slette den.
Lad være med at formatere, der er ikke nogen grund til at formatere på grund af MSBlaster.

- Undskyld hvis du ikke kan lukke den ned, mener bare du kan finde den på listen. Håber det hjælper.
Avatar billede jp08 Nybegynder
11. februar 2004 - 12:18 #24
Du kan også bare trykke ctrl+alt+delete og så under processer finder du blaster højreklikker og trykker afslut proces så er virus stoppet men ikke fjernet herefter kan du komme på nettet og hente de ting du skal bruge på http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=sikkerhed-arkiv&id=52986
Avatar billede simeone Nybegynder
11. februar 2004 - 13:39 #25
Her er så, hvad jeg fik ved brug af hijackthis:

Logfile of HijackThis v1.97.7
Scan saved at 13:39:01, on 11-02-2004
Platform: Windows XP  (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 (6.00.2600.0000)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccSetMgr.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\WINDOWS\System32\confgldr.exe
C:\WINDOWS\System32\Ati2evxx.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7Debug\mdm.exe
C:\Programmer\Norton AntiVirus\SAVScan.exe
C:\WINDOWS\System32\sndloader.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\SMAgent.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CCPD-LC\symlcsvc.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\Smtray.exe
C:\Programmer\Logitech\iTouch\iTouch.exe
C:\Program Files\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mm_tray.exe
C:\Programmer\Logitech\MouseWare\system\em_exec.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\IEXPLORE.EXE
C:\Documents and Settings\Morten\Skrivebord\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = localhost
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: NAV Helper - {BDF3E430-B101-42AD-A544-FADC6B084872} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: Norton AntiVirus - {42CDD1BF-3FFB-4238-8AD1-7859DF00B1D6} - C:\Programmer\Norton AntiVirus\NavShExt.dll
O4 - HKLM\..\Run: [ivr] winupdate.exe
O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\Programmer\ATI Technologies\ATI Control Panel\atiptaxx.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Smapp] C:\Programmer\Analog Devices\SoundMAX\Smtray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\Run: [zBrowser Launcher] C:\Programmer\Logitech\iTouch\iTouch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [MMTray] C:\Program Files\MUSICMATCH\MUSICMATCH Jukebox\mm_tray.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Configuration Loader] confgldr.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Logitech Utility] Logi_MwX.Exe
O4 - HKLM\..\Run: [imekrmig] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\IME\IMKR\imekrmig.exe
O4 - HKLM\..\Run: [imjpmig] C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\IME\IMJP\imjpmig.exe /RemAdvDef /AIMEREG /Migration /SetPreload
O4 - HKLM\..\Run: [AVG_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG6\avgcc32.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [ccApp] "C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\ccApp.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NAV CfgWiz] C:\Programmer\Fælles filer\Symantec Shared\CfgWiz.exe /GUID NAV /CMDLINE "REBOOT"
O4 - HKLM\..\Run: [Advanced Tools Check] C:\PROGRA~1\NORTON~1\AdvTools\ADVCHK.EXE
O4 - HKLM\..\RunServices: [ivr] winupdate.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Configuration Loader] confgldr.exe
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [MSMSGS] "C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [LDM] C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\LDMConf.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O9 - Extra button: Related (HKLM)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links (HKLM)
O16 - DPF: {9F1C11AA-197B-4942-BA54-47A8489BB47F} (Update Class) - http://v4.windowsupdate.microsoft.com/CAB/x86/unicode/iuctl.CAB?38027.6498611111
Avatar billede arlet Juniormester
11. februar 2004 - 13:40 #26
Ja, der er lidt forskelligt snavs i den log.
Avatar billede arlet Juniormester
11. februar 2004 - 13:43 #27
Der var en del snavs:
Du skal nu til at i gang med at fixe. Men først skal du lige have noget instruktion. Allerførst skal du slå systemgendannelse fra. Hvis du ikke ved hvordan du gør det så kig her: http://www.arlet.dk/systemgendannelsen.htm derefter skal du åbne hijackthis. Du får herunder nogle filer som du skal fixe, det du skal gøre er at sætte en vinge ud for disse filer jeg har skrevet nedeunder. IKKE FIXE endnu. Når du har gjort det så lukker du alle andre vinduer ned, det er meget vigtigt at det eneste vindue som er åbent er HijackThis vinduet. Husk også at lukke dette vindue når du har markeret filerne. Nu må du fixe. Klik på Fix chekede. Efter fix skal du genstarte din computer.
Her er de filer, du skal fixe :

O4 - HKLM\..\Run: [ivr] winupdate.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Configuration Loader] confgldr.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [ivr] winupdate.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Sound Loader] sndloader.exe
O4 - HKLM\..\RunServices: [Configuration Loader] confgldr.exe
O4 - HKCU\..\Run: [LDM] C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe
O4 - Global Startup: Logitech Desktop Messenger.lnk = C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\LDMConf.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Programmer\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE

Derefter Genstarter du i fejlsikret tilstand(Fejlsikret tilstand kommer du i ved at trykke på <F8> når maskinen starter op, lige inden den begynder at indlæse Windows.) Find følgende fil i Stifinder og slet den:

C:\windows\system32\winupdate.exe
C:\WINDOWS\System32\confgldr.exe
C:\WINDOWS\System32\sndloader.exe
C:\Programmer\Logitech\Desktop Messenger\8876480\Program\BackWeb-8876480.exe

Derefter genstarter du og sender en ny log herind, for at se om vi har fået den helt ren.
Først når din log er endelig godkendt, må du aktiver din systemgendannelse igen.
Avatar billede simeone Nybegynder
11. februar 2004 - 13:53 #28
hmm, helt ærligt, så tror jeg bare, jeg formatterer den igen. Det var som sagt en helt ny formattering det skete på, så der sker ikke så meget ved det. Er det nok, hvis jeg så bare som det første installerer den patch fra Microsoft, alle folk har linket til? Altså bare så jeg i første omgang kan få updated XP...
Avatar billede arlet Juniormester
11. februar 2004 - 13:55 #29
Jamen, så kan problemet komme igen. Det bedste er at følge vejledningen, så kan du bagefter hente sp1..
Avatar billede simeone Nybegynder
28. februar 2004 - 12:00 #30
jeg reformatterede bare, og har ingen problemer nu
Avatar billede arlet Juniormester
28. februar 2004 - 12:02 #31
Ok, for det ikke skal komme igen:
For at beskytte dig mod snavs har jeg lavet en sikkerhedspakke,
som du kan hente her : www.arlet.dk/pakke.htm

Hent Sp1 til Windows og IE samt alle kritiske opdateringer her:
http://v4.windowsupdate.microsoft.com/da/default.asp