Avatar billede hansgeist Nybegynder
10. februar 2004 - 14:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bliver CD'er for gamle?

Jeg kender en som har fået fortalt af sin fotoforhandler at hendes Cd'er med billeder kun holder et bestemt stykke tid. Så begynder billederne at blive forringede og tilsidst kan man ikke længere åbne dem. Alstå hun havde først forsøgt at åbne sine billeder efter 3. mdr og så kunne hun ikke åbne dem. Fotoforhandleren fortalte at det kom meget bag på dem. Han kunne heller ikke få det til at virke. Han fortalte at Cd'en nok var blevet for gammel.

Er det ikke bare en rigtig dårlig undskyldning for ikke at have gjort deres arbejde ordentligt? Det lydder helt vildt langt ude. Er der nogle som kan be eller afkræfte det?
Avatar billede c-holst Novice
10. februar 2004 - 14:11 #1
den lyder klart for langt ude, og fotohandleren må nok hoste op med en passende undskyldning, eller dokumentere at kunden har behandlet sin cd uforsvarligt, fx ved at udsætte den for varme eller kemi.

man skulle nok forvente at en cd kan holde i mange år, omend der ifølge en nylig debat i dagspressen ikke gives nogen generelle anvisninger.

Håber sandelig vedkommende har negativer endnu

http://www.eksperten.dk/spm/453692
en god debat her, som jeg tror dækker dine tvivlsspørgsmål.
Avatar billede impious Nybegynder
10. februar 2004 - 14:18 #2
Ville mene en CD ikke er funktions dygtig hvis den er tilstrækkelig ridset...
Avatar billede c-holst Novice
10. februar 2004 - 14:28 #3
men jeg mener der findes et lille program, der ved at sænke læsehastigheden på cddrev skulle få dem til at læse selv de mest ridsede og ellers ulæselige cdér.

jeg har programmet på en gammel cd, og skal gerne se om jeg kan støve navnet frem.

men hvis det ikke er ridser der er problemet, kan det j ovære disken er fejlproduceret. Ved ikke om firmaerne tester deres leverancer, noget kunne tyde på, at de ikke gør det.

kunne man evt forsøge sig med noget i denne stil
http://www.runtime.org/
ikke at jeg har nogen er faringer med det
Avatar billede zhark Nybegynder
10. februar 2004 - 14:35 #4
Det med "for gammel" er selvfølgelig sludder, men der kan jo desvæære ske ting og sager med både CDer og disketter. Jeg havde problemer med en CD til HP scanner, den kunne jeg kun læse ca. hver 4~10 gang, men ingen problemer på min min sviger søn PC og - aldrig problemer med mine øvrige CDer på min maskine! Der må være håb:)
Avatar billede hansgeist Nybegynder
10. februar 2004 - 15:07 #5
Hej C-holst

Tak for dit svar.

Nu har jeg accepteret otte gange både fra min Mozilla Browser og fra Internet Explorer, men der sker vist ikke noget. Sorry!!!!
Avatar billede hansgeist Nybegynder
10. februar 2004 - 15:10 #6
Og til alle for de mange forslag. CD-en har aldrig været ude at sit hylster og ser helt fin ud. Fotohandleren sagde det der med at han havde hørt at cd'er kunne blive for gamle.
Avatar billede hansgeist Nybegynder
10. februar 2004 - 15:14 #7
Hej c-holst

Tak for dit svar det er fint. Jeg forsøger at give dig points men jeg kan ikke. Hver gang jeg klikker kommer der et bip fra min computer. Jeg prøver lige med Internet Exp. istedet for.
Avatar billede venturer Nybegynder
10. februar 2004 - 15:17 #8
CD'er kan GODT blive "for gamle". Men det er typisk kun ældre skiver og meget billige skiver hvor dette udgør et reelt problem (ellers skulle levetiden være længere end dig).

Det kan også være (og dette er mit gæt i denne situation) at skiven bare har været en produktonsfejl. Lige som alt andet, er der også en procentdel af CD'erne der fra
fabrikken ikke er brugbare.
I så fald skal butikken med det samme hoste op med en ny, og hvis de tager dem selv alvorligt, også en ny fremkaldelse.

Flere CD producenter yder også livstidsgaranti på deres brændbare. Denne dækker dog ikke indholdet, men man kan få byttet skiven til en ny (netop fordi de VED der sker produktionsfejl).