Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2004 - 18:17 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Computer går ud

Hej eksperter.

Jeg har efterhånden haft min nuværende computer i 3 år, dog er der ikke mange originale dele tilbage. Pludselig er der begyndt at ske noget mærkeligt: Nogengange, når jeg sidder og spiller et spil, går computeren bare ud. Helt ud. Jeg må derefter trække strømkablet ud, sætte det i igen og starte igen. Dette problem kan opstå såvel 2 minutter som 2 timer efter at jeg er startet på at spille.

Mit system er som følger:
MSI K7N2 Delta MB
AMD xp 2100+ (ikke clocket)
256 Kingston HyperX ddr-ram
20GB Maxtor HDD
Palit Microsystems Daytone Geforce 4 TI4200, 128 mb DDR (ikke clocket)
Alt dette kører under Windows 2000 professional.

Jeg har prøvet at formatere flere gange, virusscanne, lægge andet OS ind, op/nedgradere BIOS mm., intet har hjulpet.

Derfor udlover jeg nu 200 point til den, der kan komme med et smukt og brugbart svar.

På forhånd tak
//realone
Avatar billede smikkel Nybegynder
08. februar 2004 - 18:26 #1
Check evt. dine ram eller prøv med nogle ander, det kan ogdå være din strømforsyning der ikker har det så godt evt. for lille...
Avatar billede ird Praktikant
08. februar 2004 - 18:49 #2
Bruger du denne fremgangsmåde når du installere? http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#installering_repair

Læs især det nederste på siden omkring installering:

Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded i hvert fald SP1a og have den liggende på et andet drev eller på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet.

SP1 kan fåes separat her:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/servicepacks/sp1/sp1lang.asp
eller her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

her er et link til nogle vigtige kritiske updates som er kommer efter SP1 samlet i een pakkepakke på ca. 10 mb. :
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=D531BF00-D7BE-48E3-ABCC-961602BD72C2&displaylang=da

Stadig er det anbefalelsesværdigt efterfølgende at checke om der er kommet nye updates (Windows Updated)

PS:  Når installationen er færdiggjort vil punktet "winxp setup" pr. automatik blive ændret til "Microsoft XP home/Pro"

Læs også lige dette før du går videre: KLIK HER

Som en sidste ting er det en god ide under alle omstændigheder at checke for Windows Updates.
Avatar billede ird Praktikant
08. februar 2004 - 18:51 #3
ups du køre 2000, men du skal stadig være opmærksom på at blaster kan angribe meget hurtigt, og råder dig til at være af nettet når du installere!

Har du tjekket for virus online?
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2004 - 18:52 #4
For det første er det win2000 jeg kører med. For det andet er jeg ret sikker på, at det ikke er en virus eller fejl i installationen. Det bygger jeg på de mange virusscan og formateringer, som jeg har foretaget.
Avatar billede ird Praktikant
08. februar 2004 - 18:54 #5
http://www.memtest86.com/ test dine RAM
Tjek for virus http://www.pandasoftware.com/activescan/

Du har alle updates til styresystemet?
Avatar billede darkside Nybegynder
08. februar 2004 - 18:55 #6
Dårlig strømforsyning måske ?
Avatar billede realone Nybegynder
08. februar 2004 - 19:14 #7
Jeg har nu kigget lidt under andre spørgsmål og er nået frem til, at der kan være to årsager: En dårlig strømforsyning eller en defekt harddisk.

Hvordan tester jeg hvilken del det er galt med?
Avatar billede ird Praktikant
08. februar 2004 - 19:18 #8
Tjek strømforsyningen med en anden i maskinen eller kan du ikke!

Kommer an på hvilke HD det er for du kan få forskellige tools til at teste dem med. Kik på producetens hjemmeside
Avatar billede lunden Nybegynder
08. februar 2004 - 21:59 #9
jeg har selv haft samme problem.......det var noget så åndssvagt som pover stikket, der var slidt og havde en dårlig forbindelse!!!
Avatar billede lunden Nybegynder
08. februar 2004 - 22:00 #10
derfor.... prøv med ny power-ledning
Avatar billede realone Nybegynder
10. februar 2004 - 18:19 #11
Jeg er nu efter diverse stresstest og temperaturmålinger nået frem til, at det er temperaturen omkring "Power / Aux" der er kritisk. Jeg går ud fra, at "Power / Aux" er strømforsyningen, og jeg skal på en eller anden måde have skaffet mere køling til den.

Jeg har lige under strømforsyningen mulighed for at placere en forholdsvis stor fan, men problemet er jo, at den sidder så den ikke blæser på selve strømforsyningen: http://www22.brinkster.com/gymnet/kabinetbagside.JPG

Ville det hjælpe at anbringe en fan der, eller hvor skal jeg ellers placere den?
Hvilken fan skal jeg købe?
//realone
Avatar billede ird Praktikant
10. februar 2004 - 19:04 #12
Prøv lige at fjerne den ene kabinetsside og se om temp falder

du kan tjekke temp med aida32
Avatar billede realone Nybegynder
10. februar 2004 - 19:19 #13
den ene kabinetside er konstant afmonteret i forvejen.
Avatar billede realone Nybegynder
10. februar 2004 - 19:21 #14
men stiller jeg en ventilator klods op af toweret, som blæser direkte ind på strømforsyningen, bliver den ikke for varm. Så en fan burde være løsningen, eller?
Avatar billede realone Nybegynder
10. februar 2004 - 19:24 #15
Jeg kan se, at brinkster driller mig lidt, så her er et andet link til billedet:
http://frip.dk/realonedk/kabinetbagside.JPG
Avatar billede realone Nybegynder
10. februar 2004 - 20:05 #16
Vil denne fan: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=20616 for eksempel kunne køle mit kabinet nok til, at den kan holde min strømforsyning kølig nok?
Avatar billede realone Nybegynder
10. februar 2004 - 20:09 #17
Avatar billede ird Praktikant
10. februar 2004 - 21:57 #18
Ja det kan se begge to nemt!
Avatar billede realone Nybegynder
10. februar 2004 - 22:49 #19
Men skal jeg montere blæseren på pladsen under strømforsyningen, eller skal jeg skifte den der sidder i strømforsyningen ud?

Det skal lige siges at jeg har målt min strømforsyning til mellem 50 og 55 grader.
Avatar billede ird Praktikant
16. februar 2004 - 12:38 #20
du skal ikke skifte den i strømforsyningen nej.

Håber du fik svar nok