Avatar billede epson Nybegynder
07. februar 2004 - 21:03 Der er 14 kommentarer

papir til digital foto

Så et udemærket indslag om printerpapirmv. i rabatten sidste onsdag, MEN jeg studser over ting?!!
Har nogle erfaring med ex.vis at bruge canon fotopapir på en ukendt printer og visa-versa?
jeg fik at vide at canon skal bruge canon fotopapir, lexmark der eget , hp deres, men hvorfor og hvad er kvalitetsforskellen eller er det kun et af mange små finurlige reklametricks for at købe lige deres produkter?
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
07. februar 2004 - 21:09 #1
Rent reklame fis, Og dog

Vi har lige købt farve laser printer i firmaet, og der spurgte jeg sælgeren om hvordan og hvorledes og han sagde

"Printere der skal udskrive foto skal have noget godt og ordentlig foto papir, men fabrikatet skal ikke hede det samme som printeren, Som han sagde Canon laver printere og papir, Men Lexmak exempelvil laver kun printere og ikke papir, og hvis du finder papir med navnet lexmak er det papir inkøbt og pakket med Lexmak logo på intet andet, derfor er konklutionen at du skal naturligvis have noget godt foto papir til dine foto, men fabrikat skal ikke passe sammen,

Bare husk at godt foto pair tit afspejles af prisen, så jo dyrere jo bedre "Næsten altid" men jeg vil anbefale at du prøver dig frem og finder det papir som du syntes at den printer udskriver pænest på

MC
Avatar billede epson Nybegynder
07. februar 2004 - 21:32 #2
jeg må prøve mig frem-Takker
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
07. februar 2004 - 21:32 #3
np

MC
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. februar 2004 - 13:48 #4
Den er altså ikke helt rigtig.

Mange printerfirmaer - HP, Canon, Epson... bruger formuer på at udvikle specialpapir til netop deres printere.
Desuden findes der ganske rigtigt en masse producenter af generelt papir (Ilford, Esselte m.fl.).

Men dem der fremstiller papiret selv til deres egne printere, ved jo bedst selv i forvejen, hvilken sammensætning deres blæk har, og har derfor de bedste forudsætninger for at fremstille papir til det.

Det er jo heller ikke en tilfældighed at f.eks. en HP printerdriver, giver muligheden for at vælge mellem 3-5 forskellige typer HP foto papir, og så en "Andet fotopapir".

Om Lexmarks papir (har aldrig set noget) bliver fremstillet på licens, skal jeg ikke kunne sige - men HP, Canon og Epson laver skam selv deres papir.
Avatar billede epson Nybegynder
10. februar 2004 - 16:29 #5
Har ikke endnu haft tid til at prøve det alm. fotopapir, da jeg hjemme bruger lexmark printer, på arbejdet har vi både HP, canon så jeg vil lige prøve mig frem, men takker for info.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. februar 2004 - 17:08 #6
Typisk vil helt almindeligt fotopapir række fint til det almindelige behov, uanset fabrikat.

Det er kun ved direkte sammenligning af to ens udskrevne dokumenter på samme printer, på to forskellige typer papir man vil kunne se en forskel. Hver for sig er der ikke det store at se.

Blot skal du huske at stille i printerdriveren, at det er fotopapir og ikke almindeligt papir du skriver ud på.

Jeg har prøvet en del forskelligt papir, og er endt med HP´s photo glossy papir (til en HP 970cxi). Men de andre typer fotopapir jeg har prøvet, har været meget tæt på, så McLucifer har helt ret i, at man bør prøve sig frem for at finde det, man synes bedst om. Men du behøver altså ikke at frygte at du køber en pakke papir forgæves - det kan sagtens bruges alligevel.

Du kan i øvrigt læse en artikel i Datatid nr. 1 2004, eller hvis du ikke har adgang til bladet, kan du købe adgang til artiklen her: http://www.itsvar.dk/articles/article.aspx?id=5359
Avatar billede kkj Nybegynder
23. februar 2004 - 21:01 #7
Prøv www.inkclub.com - der kan du få gratis prøver på fotopapir.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. februar 2004 - 21:06 #8
når du nu tester, så husk holdbarhed og lysægthed. Der hor orginal papiret tit vinder over det uorginale er under disse to parametre. Når du tester holdbarhed, så bør du gøre det med to kopier af det samme billed både i og uden for ramme (foto dækket af glas eller plast) luften reagere med blækket og nedbryder det. Når du tester lys ægtehed bør du gøre der med to kpoier af samme billed, et i direkte sollys og et i skygge.

Det du skal kikke efter er både generel nedbrydelse samt om nogle farver forsvinder hurtigere end andre. og du bør altid teste op mod orginal papir.
Avatar billede kkj Nybegynder
23. februar 2004 - 21:57 #9
Den test kan man også lave med et billede, hvor den ene halvdel dækkes til med en ramme eller plastic, eller whatever. Det kræver self. at eksponeringen er nogenlunde ens på de 2 halvdele.
Avatar billede epson Nybegynder
24. februar 2004 - 11:22 #10
takker for rådene og linket, jeg må se at få prøvet det af!
Avatar billede hcichosz Praktikant
25. maj 2004 - 16:40 #11
hej vis du bruger Symbio papir. kan du få kano kvalitet om det er hp eller andre printer du bruger
Avatar billede tpidanmark Nybegynder
06. november 2004 - 17:49 #12
Gå på http://tpi-danmark.dk der repræsenterer en tysk fabrik, der producerer fotopapir til det helt rigtige priser og til ALLE printere. Det med mærkerne er en guldand, som du betaler. tpi-papiret holder 11,5 mio dpi og det er det, det drejer sig om sammen med den god blæk.
Så hvis det ikke er laser du kører på, har du adressen til at blive en lykkelig fotoproducent.
Hej
Kaj
Avatar billede tpidanmark Nybegynder
06. november 2004 - 17:56 #13
Det er nu ikke prisen, der afspejler papirets værdi, det er og bliver papirets kvalitet og hvad virksomhederne ønsker at tjene. Se blot http://tpi-danmark.dk D'er får du noget for pengene til Alle inkjet-printere
Avatar billede tpidanmark Nybegynder
06. november 2004 - 18:00 #14
Og så lige en kommentar om ORIGINALT.
Hvis man med originalt papir forstår, at en eller anden printerproducent producerer papiret til ORIGINALT så kan det vel kun være varemærket, som forbrugeren får lov til at betale for. Det er selvfølgelig originelt, men ikke specielt originalt.