Avatar billede jaxo Nybegynder
06. februar 2004 - 15:18 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Radeon 9600pro, for varmt?

Hello

Connect3D Radeon 9600PRO / 128 MB DDR / TV-Out
Radeon 9600 Pro / AGP X8 / 128MB DDR
Pakning: Retail  Model: 3D9600PRO-128M

Det er dette grafik kort jeg har og jeg tror det bliver for varmt.. Kan jeg måle temperaturen på kortet?? Det laver blå skærm og computeren fryser (ved godt der kan være flere årsager)

spg:
Hvordan måler jeg temperaturen?
Hvordan køler jeg det yderligere?

tak for det..
Avatar billede janl2000 Nybegynder
06. februar 2004 - 15:36 #1
Man kan købe specielt lavet temperaturmålere i computerforretninger, jeg kan anbefale dig følgende kølergitter til din readon Zalman ZALMAN ZM 80C-HP, kan findes på www.edbpriser.dk
Avatar billede ird Praktikant
06. februar 2004 - 15:45 #2
jeg har et eller andet sted læst at RivaTuner skulle kunne aflæse
temp. på GFX, hvis dette understøtter det. Jeg stiller dog ingen garanti for
min påstand.Asus kørte en overgang med en extern temp. probe der kunne sluttes til
bundkortet og dermed aflæses i div. programmer til det formål.
Så man kunne jo evt. have en probe siddende på coren af sit GFX og dermed
kunne aflæse temp'en
Avatar billede Rune Sommer Mester
06. februar 2004 - 15:48 #3
Hvorfor kommer jeg altid for sent med dette svar.
Har selv en Zalman køler. Passiv. Men man kan købe en blæser at sætte på. Så bliver grafikkortet med 100% garanti ikke for varmt mere.

Men hvis det har været for varmt et stykke tid, kan det evt. være at der er nogle få transistorer der er blevet brændt af, og derfor har gjort grafikkortet ustabilt.
Dvs. det er ikke sikkert at Zalman-løsningen løser problemet 100% - med mindre - selfvølgelig - at grafikkortet endnu ikke har lidt fysisk overlast.
Avatar billede Rune Sommer Mester
07. februar 2004 - 18:02 #4
Blev problemet løst? eller fandt du ud af noget helt 3. ?
Avatar billede jaxo Nybegynder
14. februar 2004 - 22:57 #5
jeg har nu prøvet at formattere(igen) og nu er det kun når den bruger OpenGL den går amok..
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2004 - 02:19 #6
Har du købt en Zalman køler, eller bliver GF-kortet stadig meget varmt?
OpenGL.. Hvis du mener med amok, at computeren laver blå skærm (er det den der BSOD) ?? Blue Screen Of Death ? hvor der står at computeren har lukket ned for at undgå at beskadige nogle elementer.... og hvis din installation af OS + GF-driver er helt friske, så tyder det lidt på en hardwarefejl i selve grafikkortet.
Har du mulighed for at teste kortet i en anden computer?
Avatar billede jaxo Nybegynder
15. februar 2004 - 12:39 #7
Den virker nu.. det var nogle skod drivere..
Avatar billede Rune Sommer Mester
15. februar 2004 - 12:54 #8
LOL.
Godt at det kun var driverne den var gal med. Hvilken driver bruger du nu, som virker?
Avatar billede jaxo Nybegynder
16. februar 2004 - 08:25 #9
www.ati.com - de sidst nye tror de hedder 4.2