Avatar billede wolfguard Nybegynder
05. februar 2004 - 14:46 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor fryser min computer?

Hej,

Hvorfor fryser min PC næsten hele tiden.
Det underlige ved det er, at den kun fryser når jeg ikke spiller spil. Det er altså kun når jeg surfer på nettet, eller roder med et dokument. Jeg har den nyeste opdatering med Windows XP og Service Pack 1, den nyeste grafik driver, den nyeste lyd driver osv.
Hvis der er nogen der kan hjælpe, så vil jeg være taknemmelig!

System:
Windows XP Pro
AMD Athlon Thunderbird 1200MHz
NVIDIA GeForce FX 5600
Creative Audigy Player
Avatar billede pablopablo Nybegynder
05. februar 2004 - 14:49 #1
hhm...kører du med anti-virus ?-)
Avatar billede gano707 Nybegynder
05. februar 2004 - 14:50 #2
Har du sat flere ram i for nylig?

..eller skiftet nogle af dem ud?
Avatar billede serverservice Praktikant
05. februar 2004 - 14:51 #3
Det kan være et problem med harddisk eller ram
Avatar billede magictouch Nybegynder
05. februar 2004 - 14:55 #4
Ang. nettet - slet dine midlertidige internetfiler og cookies i internetindstillinger, er den ellers hurtig nok på nettet?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
05. februar 2004 - 15:24 #5
Jeg kører med McAfee VirusScan og McAfee Firewall.
Ja, jeg har smidt 1024 MB (2 x 512 MB) SDRAM i her for nylig.
Der sad godt nok 256 MB (2 x 128 MB) SDRAM i, i forvejen.
Da der kun er 3 RAM slots på mit motherboard, var jeg nødt til at tage det ene modul ud, og så smide de nye i.
Mon jeg skulle tjekke harddisken for fejl?
Jeg har lige ominstalleret min PC, så der er ikke så mange cookies.
Avatar billede magictouch Nybegynder
06. februar 2004 - 07:16 #6
HD- lyder som en god idé, producenterne af HD har som regel et diagnostic tool til at tjekke med, hvilken producent er det?
Tjek alligevel dine ram;)http://hcidesign.com/memtest/download.html

Hvordan er hastigheden på nettet, generelt?
Avatar billede strych9 Praktikant
06. februar 2004 - 09:47 #7
Prøv lige at køre memtest86 på den en gang. http://www.memtest86.com/
Avatar billede wolfguard Nybegynder
06. februar 2004 - 11:17 #8
Det er "eZ memory" der er producenten.
Mit floppydrev virker ikke, så kan ikke køre Memtest86 3.0.
Avatar billede serverservice Praktikant
06. februar 2004 - 11:27 #9
hvilken hd har du?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. februar 2004 - 17:55 #10
Jeg har to harddiske:
1. harddisk - der fungerer som hoveddrev (Master)
Producent: Seagate
Navn: U10 20423
Kapacitet: 20GB

2. harddisk - der fungerer som sekundær drev (Slave)
Producent: Maxtor
Navn: DiamondMax Plus D740X
Kapacitet: 60GB

Men jeg mistænker lidt min system BIOS, som er mere end 2 år gammel.
Jeg har ikke kunne opgradere det, fordi mit floppydrev ikke virker.
Tag et kig her: http://www.eksperten.dk/spm/385560
Avatar billede serverservice Praktikant
09. februar 2004 - 18:06 #11
du skal teste begge diske.
her er maxtor powermax: http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm
og her seatools (seagate) http://www.seagate.com/support/seatools/
Avatar billede serverservice Praktikant
09. februar 2004 - 18:13 #12
Du kan lave en bootcd herfra som kan en masse - inklusiv memtest til dine ram
http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. februar 2004 - 21:11 #13
Dannyboyd, jeg kan desværre ikke bruge nogen af de programmer, da mit floppydrev ikke virker. Og jeg kan jo heller ikke smide noget ned på en CD, da jeg ikke har en brænder.
Avatar billede serverservice Praktikant
09. februar 2004 - 21:22 #14
oh shit , så få dig et floppydrev, ellers kommer vi ikke videre.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
09. februar 2004 - 22:35 #15
Avatar billede wolfguard Nybegynder
10. februar 2004 - 18:19 #16
Nogen idéer?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
12. februar 2004 - 18:28 #17
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede magictouch Nybegynder
13. februar 2004 - 04:46 #18
Prøv med udlukkelsesmetoden- hent og kør- Spybot,Adware: http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Hvis du mistænker din bios, kan hente Aida32: http://www.freedownloadscenter.com/Reviews/r847.html
Programmet viser alt hvad du har i comp, og hvor du kan hente opdateringer. Tjek også cpu under PC-sensor
Jeg mener den kan opdateres uden brug af floppy.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
13. februar 2004 - 11:43 #19
Ok det vil jeg prøve.
Aida32 har jeg dog allerede, og det er et godt program.
Men jeg kan altså ikke opdatere min BIOS, hvis mit floppydrev ikke virker.
Jeg har også opdateret min CPU.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. februar 2004 - 13:07 #20
husk at indstille dine Hd til dma på controllerne i enhedshåndtering.
Når din pc fryser så prøv ctrl+altl+del task manager og tage processer - se hvilke der optager cpuén. læg en log herind
Avatar billede wolfguard Nybegynder
14. februar 2004 - 20:22 #21
Mine harddiske står allerede på DMA.
Der sker ikke noget hvis jeg trykker "Ctrl" + "Alt" + "Delete", når den fryser.
Avatar billede magictouch Nybegynder
14. februar 2004 - 20:42 #22
Ang. diskettedrevet, gå ind i kontrolpanel-administration-tjenester og find -Hardwaregenkendelse, det skal stå til automatisk.
Avatar billede serverservice Praktikant
14. februar 2004 - 21:59 #23
når du trykker ctrl+alt+del kommer task manageren frem hvor du kan se hvilke programmer/processer der optager cpuén og ram. læg især mærke til dem der optager meget cpukraft.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
15. februar 2004 - 17:27 #24
Magictouch: Det står den allerede på.

Dannyboyd: Det er ikke muligt, at trykke "Ctrl" + "Alt" + "Delete" når den fryser.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
19. februar 2004 - 19:17 #25
Nogen der kan hjælpe?
Avatar billede magictouch Nybegynder
19. februar 2004 - 20:50 #26
Avatar billede magictouch Nybegynder
19. februar 2004 - 20:55 #27
Men jeg forstår ikke helt, det der med A-drev og opdatering af bios, hvis du dobbeltklikker på biosproducenten i AIDA, ryger du (sandsynligvis) direkte ud på en opdateringsside. Det samme kan du gøre med de andre producenter;)
Avatar billede wolfguard Nybegynder
20. februar 2004 - 08:06 #28
Man skal stadig bruge et floppydrev, for at boot sin BIOS (undtagen de nyeste motherboards)
Avatar billede serverservice Praktikant
20. februar 2004 - 13:46 #29
så køb dog det floppydrev...så er det nemmere at hjælpe. indtil videre har vi ikke rigtigt fundet nogle fejl.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
22. februar 2004 - 12:03 #30
Jeg tror ikke det hjælper, hvis jeg køber et nyt.
Grunden er, at jeg købte et nyt floppydrev i sin tid, da min gamle var gået i stykker og var gammel. Men den nye fungerede altså ikke, så jeg prøvede at bytte den ud med min søsters. Den virkede heller ikke på min PC, skønt den virkede på min søsters.
Så det er ikke flobbydrevet, der er noget galt med. Jeg tror det er min BIOS der er blevet alt for gammel. Jeg er også nødt til hver gang, jeg starter min PC op, at gå ind i min BIOS og acceptere/genkende min anden harddisk (Slave). For ellers siger den bare, når Windows starter op og jeg går ind i "Denne Computer", at "D drevet" er flytbar, og der er ingen adgang til den.
Avatar billede magictouch Nybegynder
22. februar 2004 - 12:22 #31
Hvis du har noget der hedder-floppy seek i bios, så enable det. Den slave, kan du ikke sætte den til automatic?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
23. februar 2004 - 12:00 #32
Har ikke fundet noget, der minder om "Floppy seek".
Jo, Slave'en står på automatic, men det hjælper altså ikke noget.
Avatar billede serverservice Praktikant
23. februar 2004 - 12:21 #33
Du forbinder floppydrevet i enden af det flade kabel samt tilslutter spændigskablet(4-leder)
. så går du bios under "standard cmos setup" stiller cursoren på drive A og ændrer settings indtil der står 1.44M 3.5 in udfor drev A. Nu bør det virke...
Avatar billede wolfguard Nybegynder
23. februar 2004 - 15:36 #34
Oh my God ...
Tror du overser noget.
Jeg er jo ikke en super newbie!

Til din information: Så står det allerede sådan. Og jo, jeg har endda prøvet utallige gange - men stadig ind effekt.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
23. februar 2004 - 15:37 #35
Lavede vidst lige en fejl der: Og jo, jeg har endda prøvet utallige gange - men stadig ingen effekt.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
23. februar 2004 - 15:38 #36
Så burde den fejl vidst være rettet.
Avatar billede serverservice Praktikant
23. februar 2004 - 16:07 #37
ok det er ikke altid nemt at gætte hvor god spørgeren er, men det lyder til du har styr på det.
Men kan du ikke få en til at brænde følgende cd, der ligger nemlig en masse hardwaretestere på som måske kunne give svar på dit problem.
Desuden er det også muligt at lave en bootcd i nero, som du kan bruge til at opdatere din bios med, men det kræver som sagt at have adgang til en brænder.
Kan du ikke få nogen til at brænde de cdér til dig?
Avatar billede serverservice Praktikant
23. februar 2004 - 16:08 #38
Avatar billede wolfguard Nybegynder
24. februar 2004 - 06:52 #39
Ej, okay. Han kunne nok ikke vide, om jeg var en super newbie eller ej. Men med de informationer jeg har smidt ned, så burde han da vide bedre. Men det var ikke nogen kritik.

Jo, jeg kender en der kan hjælpe.
Tak for linket!
Avatar billede wolfguard Nybegynder
14. marts 2004 - 18:09 #40
Hej igen,

Da det ikke er muligt for mig, at få det materiale jeg skal bruge ned på CD, kan jeg desværre ikke prøve det som er forslået.
Men har ikke lige lyst til at bruge 200-700 kr. på en CD-brænder, så det er heller ikke muligt.

Jeg tænkte på, om ikke der er en anden mulig for at løse det problem med min PC?
Jeg tror, måske, at det kan have noget at gøre med de opdateringer af mit Windows XP Pro.

OS Version: 5.1.2600 (WinXP Retail)

Som sagt, jeg er ikke sikker på det.
Det kunne jo også være, at det mit McAfee Firewall og McAfee VirusScan den er gal med.

Men jeg har jo ingen anelse.

Jeg håber nogen kan give et fingerpeg!
Avatar billede wolfguard Nybegynder
15. marts 2004 - 17:32 #41
Nogen idéer?
Avatar billede serverservice Praktikant
15. marts 2004 - 17:38 #42
kunne du ikke få nogen til at brænde den til dig?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
15. marts 2004 - 18:36 #43
Nej, desværre.
Ham jeg kender, har problemer med sin brænder.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
16. marts 2004 - 20:19 #44
Jeg har også mistet min mistænksomhed over for min BIOS.
Grunden er, at jeg har jo i sin tid, kunne køre min computer uden nogen form for problemer.
Så jeg tror ikke, det ville hjælpe med en opdateret BIOS (selv om BIOS versionen er over 2 år gammel)

Nu mistænker jeg mere 3 andre ting.

Jeg mistænker allermest min Windows opdateringer.
Jeg husker ikke, at min PC gik i stå, før jeg havde installeret alle de hotfixes, opdateringer og den Service Pack 1. Men jeg er ikke 100 % sikker på, at den ikke gjorde.

Den anden mest mistænkte, er mit Anti Virus program (McAfee VirusScan v. 7.03.6000) og mit Firewall program (McAfee Firewall v. 4.02.6000.0)
Begge programmer er opdateret til nyeste versioner.

Det sidste jeg mistænker, er mit DirectX v. 9.0b (4.09.0000.0902)
Da jeg formaterede min PC for et stykke tid siden, installerede jeg driveren til mit grafikkort (53.03 Win2k-XP International WHQL) før DirectX v. 9.0 og DirectX v9.0b.
NB: Er ikke helt sikker på, om hvad jeg installerede først, men jeg ville installere grafikkort driveren før DirectX 9.0 og 9.0b, i dag, så det må jeg også have haft gjort på det tidspunkt.

Men DirectX versionen måtte have været 7.0 eller 8.0, før jeg installerede 9.0 og 9.0b.
Ser i, jeg brugte DirectX Diagnostic Tool programmet, enten var det før jeg installere grafikkort driveren, eller også var det efter, jeg installerede grafikkort driveren. Det kan jeg desværre ikke huske. Men … jeg er sikker på, at den test man laver med Diagnostic programmet (”Test Direct3D” under fanebladet ”Display”), at den opførte sig normalt før jeg installerede DirectX 9.0 og 9.0b. Nu er i sikkert forvirret.

Men den test som jeg snakker om, den terning man ser med DirectX logoet på, den snurrede rundt med normal fart, før jeg installerede DirectX 9.0 og 9.0b (har ikke gået den test igennem, mellem DirectX 9.0 og 9.0b versionerne)
Pointen er, at efter jeg installerede DirectX 9.0 og 9.0b, snurrer den nu rundt med utrolig høj fart. Enhver der ser det, ville også være 110 % sikker på, at der er noget galt.
Men jeg besluttede, ikke at tænke mere over det, da det nok bare var en lille små fejl.

Men det viser sig så, at det måske har noget at gøre med, at min PC fryser.

Som sagt, det er nok noget blandt de tre emner.

Håber ikke i er blevet mere forvirret.
Avatar billede wolfguard Nybegynder
20. marts 2004 - 12:31 #45
Nogen der kan give et fingerpeg?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
22. marts 2004 - 15:42 #46
Stadig ingen der har nogle idéer?
Avatar billede wolfguard Nybegynder
31. marts 2004 - 13:12 #47
Hmmm ... mon jeg nogen sinde får løst dette problem?
Avatar billede serverservice Praktikant
31. marts 2004 - 13:47 #48
vi kommer nok ikke videre før du får et floppydrev eller en brænder, men du kan da prøve at tage alt hardware ud af pcén og rens for støv. sæt det i igen. hjalp det?