Avatar billede bullfaegter Nybegynder
04. februar 2004 - 17:07 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke antivirus og firewall programmer?

Hej med Jer!

Jeg har lige anskaffet mig Windows Server 2003 Web Edition. Nu har jeg hørt at Norton SystemWorks, Antivirus, firewall o.s.v. ikke virker så godt på Windows server. Hvike programmer skal jeg så have fat i for at oprethole et fornuftigt sikkerhedsniveau? Jeg regner med at jeg kun får brug for en firewall og et antivirus program, men hvis I mener noget andet så lytter jeg da gerne.

Mvh.
Bullfaegter
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2004 - 17:22 #1
Der er ingen personlige firewalls, der virker godt på en server, de er simpelthen ikke lavet til dette. Hvis du skal beskytte en server, skal du have en ordentlig firewall.

Skal du bruge en personlig af slaksen, så køb PC world fra denne uge, der tester de de mest almindelige Kerio vinder testen. Personligt vil jeg anbefale at du kikker på sygates og hvis du ikke har npget i mod at betale lidt, så kik på bitguard, der er dansk og giver god sikkerhed.
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
04. februar 2004 - 17:30 #2
Hvis de personlige ikke fungerer ordentligt så har jeg da ingen nytte af en, og hvad med antivirus? Er det det samme med at de personlige ikke fungerer, det forklarer jo hvorfor Nortons ikke virker. :)
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2004 - 18:27 #3
Selvfølgelig vil de stoppe noget, men de er lavet til en PC og ikke en server. Er der tale om vigtige ressourcer derskal beskyttes, må du ikke kun forlade dig på en personlig firewall.

Mht antivirus, kan du kikke på AVG derer gratis http://www.uant.net/antivirus/avgguide.html
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
04. februar 2004 - 21:24 #4
det er jo meget godt :) men kan du fortælle mig om en firewall lavet til servere? den behøver ikke at være gratis. Antivirus programmet behøves heller ikke at være gratis, bare det giver god beskyttelse.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2004 - 21:37 #5
Hvis du vil have ordentlig sikkerhed, bør du have en "rigtig" firewall foran din server og en software firewall på din server. De to typer firewalls kikker på forskellige ting.

En rigtig firewall kikker på netværkstrafik, altså en kombination af protokoller, porte og selve bitstrømmen alt efter hvor dyr og avanceret en firewall du bruger. Også kaldet en bastions firewall, du kunne kikke på Zywall (pakkefiltrerings router med stateful inspection og switch), Smoothwall (en gratis linus løsning, de kun kræver at du har en maskine med 2 netkort du kan unvære. Denne maskine skal ikke lave andet), Cisco Pix (klassisk firewall, der bruges af rigtig mange. Kan scalleres fra hjemmeløsninger til den topprofessionelle. prisen er en af grundene til at denne er meget brugt)og Velociraptor, dyr avanceret firewall, der kun er for topløsninger.

En software firewall kikker på de applikationer der køre poå selve maskinen og giver dermed god beskyttelse over for applikationer der forsøger at kommunikere UD af dit netværk. Mange tror at en hacker bryder ind. Faktisk får han ofte maskinen til atbryde ud. Du bør kikke på Kerio, der har fået gode anmelderser i PC world i denne uge. Sygate, der hbl.a. har certificering og hvis du gerne vil betale lidt, så kik på BitGuard der er dansk, bruger en spændende teknologi og giver god sikkerhed

Hvis du har servere, bør du faktisk bruge begge typer firewalls. Hvis du kun vil anvende en, bød det være en rigtig firewall
Avatar billede bullfaegter Nybegynder
04. februar 2004 - 21:41 #6
Se det var noget jeg kunne bruge :) Tak for hjælpen!
Avatar billede johnbp Nybegynder
12. februar 2004 - 00:23 #7
System requirements

Kerio Personal Firewall 4 requires 10 MB of disk space for installation and runs on desktop editions of Windows 98, 2000, ME and XP.
Kerio Personal Firewall 4 DOES NOT work on Windows NT Server, 2000 Server and 2003 Server.

http://www.kerio.com/us/kpf_requirements.html