Avatar billede kometen79 Nybegynder
31. januar 2004 - 10:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Inkludering af ikke standard font

Hvordan inkluderer man en ikke standard font på sin webside, således at alle kan se den?
Avatar billede edev Nybegynder
31. januar 2004 - 10:24 #1
Det kan man desværre ikke. Du kan kun benytte de fonts som de besøgende allerede har.
Avatar billede skarvenneverdies Nybegynder
31. januar 2004 - 10:24 #2
Det gør man ikke.. - fonten skal jo være installeret på brugerens maskine
Avatar billede mik789 Nybegynder
31. januar 2004 - 10:24 #3
det tror jeg ikke du kan. du kan lægge fonten som en fil til download, men hvis ikke folk har den installeret i forvejen på deres maskiner kan de ikke se teksten i denne font på din side. alternativet er at lave siden i pdf format - så vil alle se siden i den font du betsmmer
Avatar billede prodic Mester
31. januar 2004 - 10:38 #4
Det kan tildels lade sig gøre:
http://www.pcmag.com/print_article/0,3048,a=108638,00.asp

Skal det være en IE only-løsning, så er Microsoft WEFT det du skal kigge nærmere på.
Skal det være x-browser, så er det straks mere tricky men Bitstream lader dig dække nogle browsere(Netscape 4, men ikke 6-7).
Så 100% bliver det aldrig, men under 100% er for nogle jo også nok.
Avatar billede kometen79 Nybegynder
31. januar 2004 - 10:45 #5
Jeg ved det kan lade sig gøre. De gør det på coca cola, men jeg ved ikke hvordan det skal implemeteres:

Eks.
<STYLE TYPE="text/css">

      @font-face {
    font-family: hooge;
    font-style: regular;
    font-weight: normal;
    src: url(hooge0.eot);
  }
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2004 - 11:21 #6
kometen79> Det er netop den løsning som prodic henviser til. .eot er en font-fil som er lavet med WEFT.

Og det virker kun i IE :)
Avatar billede lordhead Nybegynder
31. januar 2004 - 11:29 #7
På Webdesign101.dk er der lavet en artikel: http://www.webdesign101.dk/fonts/index.php
Avatar billede lordhead Nybegynder
31. januar 2004 - 11:30 #8
- Men som de siger, så forslår jeg dig at la' vær. Det virker kun optimalt i IE, og _ikke_ i standardbrowsere.
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2004 - 11:32 #9
Jeg synes godt du kan gøre det, og så bare tilbyde andre end IE en font der minder om den du bruger.

.eot filer kan godt laves så de kun fylder 30-40 KB, og det er kun noget brugeren skal hente 1 gang.
Avatar billede lordhead Nybegynder
31. januar 2004 - 20:08 #10
el_barto> Det er ligesom at skrive "Denne side skal ses i IE" - det holder ikke. Det er nærmest efter min mening at få folk til at skifte til IE, som jeg i øvrigt synes er en skod browser!

...Og takker for points :)
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2004 - 20:16 #11
Tjae..alle kneb gælder, og det er snart på tide at flytte sig fra de snævre 10-20 fonte der kan ses af alle browsere.

Uanset hvad kan du vel være ligeglad, da det kun er IE brugerne der opdager at noget er anderledes. Jeg kan ikke se hvad argumentet for _ikke_ at gøre det skulle være?