Avatar billede enric Nybegynder
31. januar 2004 - 00:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tekstboks eller Billedeboks

Jeg har lavet noget arbejde med Photoshop og nu skal jeg færdigøre det også med photoshop og jeg vil bruge kun Photoshop.
Og nu opgaven drejer sig om at bruge Photoshop som om det var Microsoft Publisher, det vil sige, at jeg skal lave nogen text bokse eller billede bokse, hvor jeg  bagefter kan systematisk sætte nogle billeder ud i  tekst eller billede boks som jeg har lavet, og de selv tilpasser størelsen og beliggenhed på lærred.
Man kunne tænke sig at det som jeg vil er at lave en skabelon for videre brug
Er det muligt?
Avatar billede spe Nybegynder
31. januar 2004 - 10:36 #1
Jo det er vel delvist muligt men svare nogenlunde til at du bestemmer dig for at bygge f.eks. en sæbekassebil ved hjælp af kun et stykke værktøj.

Delvist fordi du ikke kan få f.eks. billeder til automatisk at tilpasse sig den rette størrelse.

Det du kan gøre er at oprette dit dokument i den størrelse du skal bruge. Med tekstværktøjet tegner du den første tekstboks og skriver et enkelt bogstav i den og giver teksten den skrift og størrelse du skal bruge i den boks..
Så tegner du den næste tekstboks og skriver et bogstav i det o.s.v. Det er nødvendigt at du skriver mindst et bogstav i de tekstboksene ellers forsvinder de lige så snart du laver noget nyt.

Derefter laver du en "billedeboks" med rektangel selektionsværktøjet. Med selektionen aktiv vælger du Select->Save selection. Tegn den næste "billedboks" og gem igen denne selektion o.s.v.

Så kan du gemme dit dokument i psd-format.

Når du skal bruge din skabelon åbner du dit dokument. For at sætte tekst ind vælger du tekstværktøjet og klikker i den boks du vil placere teksten i. Vælger den tekst der står i boksen og så erstatter du med den tekst du skal bruge her enten ved at skrive teksten eller bruge Copy-Paste.

Når du skal sætte billeder ind vælger du først Select->Load Selection og vælger den selektion du har gemt til netop den placering/billedeboks du vil bruge. Så kan du sætte et billede ind enten ved at bruge Copy- Paste Into eller File->Place. Men du skal selv tilpasse billedet til den størrelse du vil have.

Skal dokumentet bruges til tryk skal du selvfølgelig sørge for at dokumentet opfylder kravene til opløsning og farvesystem der gælder for tryksagen.
Avatar billede enric Nybegynder
31. januar 2004 - 12:37 #2
Jeg kan lave et billedeboks med rektangel selektionsværktøjet, men jeg kan ikke Select->Save fordi den ikke er aktiv, selv om rektangel er aktiv.
    Angående Tekstboks problemer er at jeg  ikke kan give en ramme for at placere den i  det nøjagtige sted.
    Har du en kommentar
Avatar billede spe Nybegynder
31. januar 2004 - 13:50 #3
Hvilket type dokument har du? RGB eller noget abdet?

Og det er et rektangelselektionsværktøj du har brugt? Det øverst til venstre i værktøjskassen?

Til præcis placering af tekstbokse: Træk hjælpelinier ind på siden fra linialerne. Når du har tegnet tekstboksen så hold ctrl.-tasten nede og klik indeni tekstboksen, hold musetasten nede og flyt tekstboksen hen til hjælpelinierne.
Avatar billede enric Nybegynder
31. januar 2004 - 17:08 #4
Dokumentet er RGB
Der er kun en rektangelselektionsværktøj.
Øverst til venstre i værktøjskassen  er ikke en decideret rektangel den er en markerings værktøj, men jeg har brugt rektangel fordi det var det som jeg mente at jeg skulle.
    Angående tekstboks skal jeg lave 12 teksbokse på en A4 og en stor billedeboks, hvor jeg ofte skal bruge den som skabelon, så jeg skal fylde op med nyt tekst og billeder og printe ud og slette og fylde op igen og igen,og det er derfor tekstboxe og billedboxe skal være synlige og beholde deres position på dokumentet.
Avatar billede spe Nybegynder
31. januar 2004 - 19:26 #5
Det værktøj du skal bruge til min opskrift er rektangel selektionsværktøjet øverst til venstre i værktøjskassen!! Det er det ægte selektions værktøj,
Jeg tror det værktøj du bruger og beskriver er vektor rektangel værktøjet. Det skal du ikke bruge.

Ja, jeg ved godt hvad du gerne vil. Og følger du min opskrift kan du gemme dit A4 dokument som en skabelon hvor tekstbokse og selektioner ligger præcist der hvor du har placeret dem.
Men du kan ikke opnå at have tekstbokse og "billedebokse" synlige. Du kan kun få dem frem en for en. For tekstboksenes vedkomne ved at aktivere teksten i den tekstboks du skal bruge (på det lag hvor den ligger).
Photoshop kan ikke lave egentlige billedebokse derfor min metode med at gemme en selektion du kan hente frem når du skal bruge den.
En god ide er selvfølgelig at navngive tekstlag og selektioner så du kan se hvor de høre til.

Jeg mente virkelig hvad jeg skrev i mit svar at vælge kun at bruge Photoshop til opgaven svarer til at du vælger kun at bruge en sav til at bygge en sæbekassebil. Det kan nok godt lade sig gøre men det er besværligt, tidskrævende og ikke særligt hensigtmæssigt.
Hvis du abcolut vil så skal du følge min fremgangsmåde præcist og altså også bruge rektangel selektionsværktøjet (marque tool).
Avatar billede enric Nybegynder
31. januar 2004 - 21:35 #6
Tak spe