Avatar billede funkmastah Nybegynder
30. januar 2004 - 17:06 Der er 27 kommentarer

Marked for korrekturrettelsesfirma?

Hej.

Jeg går og overvejer, om jeg skal starte min egen virksomhed, der over Internet skal rette/læse korrektur på kundens hjemmeside/firmahjemmeside. Tror I, der er et potentiale for dette, da en hjemmeside, især hvis det er for et firma, virker noget mere professionel og seriøs, hvis korrekturen er korrekt og gennemlæst/rettet? Desuden vil jeg tilbyde at, at et firma med hjemmeside kan sende diverse stikord til mit firma, hvorefter vi vil lave alt teksten som fx en firmaprofil.

Jeg læser selv korrekturen og retter, da jeg er rimelig hård til at sætte kommaer, stave, formulere mig skriftligt (har ikke lige gjort så meget ud af dette indlæg :P). Tror I, der vil være et marked for en virksomhed som denne?
Avatar billede ricky Nybegynder
30. januar 2004 - 17:15 #1
ja da.. men der er jo mange om budet.. og de fleste firmaer af en hvis størrelse beder jo nok reklamebureau om at håndtere dette - så en ide ville måske være at få kontakt til reklamebureau'er, web-bureau'er m.v. - lav en aftale med dem og giv dem en provision af en hvis betydning :)

Og sørg for gud skyld for at få lavet en hjemmeside til dig selv - der indgyder tillid!!!
Avatar billede swaxi Nybegynder
30. januar 2004 - 17:22 #2
der er helt sikkert behov for det.
spørgsmålet er nok dels om du kan forklare folk, hvor vigtigt det er (og dermed er din løn værd), dels om du kan få fat i kunderne.
Avatar billede goose Nybegynder
30. januar 2004 - 17:24 #3
Jeg kan kun tilslutte mig de indlæg der er kommet, prøv og kig dig omkring, så vil du se hvor stort behovet er og ja, få dig en hjemmeside :o)

/Goose

P.S.: Jeg staver heller ikke for smart og er et fjols til kommaer :o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2004 - 17:58 #4
Brug google til at lede efter sider. hvor der er ord, der er stavet forkert
(brug klassiske stavefejl), og henvend dig til dem.
Avatar billede pehory Nybegynder
30. januar 2004 - 20:10 #5
Jeg står lige og mangler en der er god til at formulere sig og sætte kommaer. Kontakt mig på p_rytter@hotmail.com
Avatar billede duckie2 Nybegynder
30. januar 2004 - 21:17 #6
Jeg er da helt overbevist om, at der er et marked for dig. Mit råd til dig ....spring ud idet!!
Hvad med Engelsk og grammatik er det noget du kan klarer.....oversætte osv
Avatar billede tommyf Nybegynder
30. januar 2004 - 21:27 #7
Prøv at få en aftale med denne: http://www.mymusic.dk/Shop/ ... aldrig har jeg fortrudt en bestilling så meget; deres dankort virker ikke, og siden er spækket med stavefejl. Der mangler fuldstændig den seriøsitet, som en side bør udstråle.
Dog bestilte jeg alligevel, da den var billigst via EDBpriser og jeg ikke havde undersøgt siden nok :o)

"Ønsker du at sende en vare retur, enten fordi du har fortrut købet (indenfor 14 dage) eller varen er defekt, skal du først udfylde vores returvare forumlar (RMA) - klik her."
2 rigtig gode, det er én per sætning.

"Alt support sker i første omgang via e-mail, da telefon support desværre er for tidskrævende. Men skriv dit telefon nummer i mailen, så ringer vi hvis vi ikke kan klare problemet via e-mail :)"
2 samt en del grammatik
Avatar billede funkmastah Nybegynder
31. januar 2004 - 09:47 #8
Ja, duckie2, jeg kan også sagtens læse korrektur/formulere mig på engelsk, hvilket jeg faktisk behersker udemærket (jeg år på HTX 2.år og har et gennemsnit på 11 i engelskstile og 10,9 i danskstile).

pehory, da jeg ikke er startet endnu, tror jeg lige, jeg vil vente og se, inden jeg tilbyder andre mine kundskaber :-)
Avatar billede duckie2 Nybegynder
31. januar 2004 - 09:51 #9
Vil du sende mig en mail, når du er klar til, at starte...... så tror jeg nok, at vi kan finde en opgave til dig. kontakt på info @ tryllepensel.dk
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2004 - 10:16 #10
funkmastah: ifølge http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet er der intet ord på
dansk, der hedder "udemærket". Undskyld mit drilleri, men lige i denne sammenhæng
kunne jeg bare ikke lade være ;)
Avatar billede funkmastah Nybegynder
31. januar 2004 - 14:22 #11
ericjacobsen: "Udemærket" = "udmærket" med tryk på ... lidt jysk accent skal der også være plads til! :)

duckie2, lige pt. undersøger jeg stadig muligheden for en evt. efterspørgsel på et sådant firma, hvorfor jeg ikke regner med at starte lige foreløbig. Men når jeg begynder på HTX 3. år, har jeg i faget virksomhedsøkonomi tænkt mig at deltage i Young Enterprise Danmark (http://www.ja-ye.dk/) , hvor det er muligt at få et lille tilskud fra en bank, så man kan starte sin egen virksomhed. Desuden er jeg i et projekt i denne uge i faget IT, her på 2. årgang af HTX, i gang med et projekt, hvor man skal lave en hjemmeside til et fiktivt firma, man kunne tænke sig at starte.

Derfor går jeg stadig og snuser til mulighederne for et sådant firma, og om det overhovedet er noget, som folk vil komme til at bruge. Jeg har rettet korrektur på hjemmesiden til et firma, som en af mine klassekammerater ejer. Og jeg synes faktisk, at det er spændende nok (og let tjente penge :)).

Men findes der ikke sådanne firmaer i forvejen, og har I evt. nogle links til dem? Og jeg har tænkt over et navn til mit firma og kom op med "Korrektus" :D Har I nogle forslag?
Avatar billede ricky Nybegynder
31. januar 2004 - 15:20 #12
funkmastah>> så er tiden vist inde til at du lige holder tungen lige i munden. jeg kan forstå at du nok ikke er så gammel da du går på HTX - men hvis man vil drive forretning er man sg. nødt til at formulere sig.. dels korrekt men også så det ikke misforstås:

Du starter med at spørge om "Marked for korrekturrettelsesfirma?" og så melder du positivt ud til duckie2 men negativt til pehory - det giver jo overhovedet ingen mening. du svarer modsat i.f.t. din beskrivelse af hvad det er du gerne vil.

Derudover snakker du om først at etablere dig senere - og alligevel snakker du om firmanavn ??? Det er jo irrelevant hvis der ikke er noget firma og siger noget om at du er alt for langt fra at være klar i hovedet til at starte en virksomhed, da du ikke er kommet over drømme-stadiet.

Hvorfor vil du overhovedet vente ? set med mine øjne kan dette da netop sagtens klares ved siden af din skole. Du kan jo ligesom ikke forvente at få opgaver svarende til 60-80 timers arbejde om ugen fra starten - så brug dog netop tiden nu til at komme lidt i gang.

Og så lige en sidste kommentar: din baggrund er et problem - mange andre korrekturlæsere/oversættere har baggrunde som korrespondenter og translatører - og dette vil uden tvivl give dig nogle problemer i.f.t. visse potentielle kunder.
Avatar billede mikker Nybegynder
31. januar 2004 - 19:34 #13
Hmmmm.....
Det kunne da være man skulle starte en sådan virksomhed. Bare kopiere teksten over i Word og trykke F7 :o)
Funkmastah>> Brug lidt mere tid til at tænke tingene igennem inden du springer ud i det. Men opgiv, for guds skyld, ikke din drøm.
Besøg www.startfirma.dk (tror jeg nok den hedder) og brug et par timer der :o)

- Mikker
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. januar 2004 - 19:44 #14
Nej, mikker, stavekontrollen i Word er slet, slet ikke nok. Kan man ikke stave og
skrive grammatikalsk korrekt i forvejen, er stavekontrollen ikke meget værd.
Avatar billede mikker Nybegynder
01. februar 2004 - 09:14 #15
Erik>> Er du sikker? :o)
Jeg regnede faktisk med at ironien ville skinne igennem i det sidste indlæg.
Meningen med det sidste indlæg var såmænd bare at bakke Funkmastah en lille smule op. Vi har brug for mennesker som ham/hende med gåpåmod og idéer.

Funkmastah>> Go for 'Young Enterprise Danmark' :o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. februar 2004 - 09:24 #16
Nope, mikker, jeg har sat ironi-filter på firewallen.
Avatar billede mikker Nybegynder
01. februar 2004 - 13:01 #17
ROTFL :o)
Avatar billede funkmastah Nybegynder
07. februar 2004 - 09:22 #18
www.korrektus.tk - hvad synes I ?

Har ikke lige skrevet priser på...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. februar 2004 - 09:43 #19
Du skal ikke have et gratis .tk domæne - vel? Det er ikke seriøst. Og frac.dk heller ikke.

Du kan ikke skrive "nødven-dighed".

Jeg kan ikke læse hele din tekst i min browser.

Så vil jeg stille et spørgsmål, som jeg sikkert får på puklen for: "Kan man
stole på at en person, der hedder Luks...øh..Lusx...øh...et eller andet fremmed,
kan skrive korrekt dansk?".

Det er et spørgsmål, som tilfældige besøgende sikkert vil stille sig selv.

Jeg ved ikke hvad du skal gøre for at indgyde tillid.
Avatar billede ricky Nybegynder
07. februar 2004 - 15:09 #20
funkmastah>> for sa...!
det holder jo ikke en millimeter, som erikjacobsen er inde på.. du kan ikke have et - .tk domain, frac.dk har jeg ikke det store forhold til, men du er altså nødt til at fjerne funkmastah - det virker barnligt.

Derudover må jeg nok give erikjacobsen ret m.h.t. dit navn - det er et problem. Det burde det ikke være men man er nødt til at erkende at vi ikke lever i en perfekt verden og agere ud fra det. Jeg siger ikke at du skal tage navneforandring ;) - men du må finde en anden måde at løse det på.

Personligt bryder jeg mig ikke om designet på din hjemmeside. Det virker hjemmelavet og indgyder netop ikke kvalitet. Hvis du troværdigt skal virke som en der kan bidrage med kvalitet må du også selv 'ose af kvalitet'.

En slutbemærkning herfra: Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke tror at du kan løfte denne opgave. Din måde at skrive og håndtere tingene på, siger mig at du ikke er moden nok, ikke p.t. har flair for at kunne drive virksomhed samt ikke mindst har de kundskaber der skal til for at kunne begå sig som korrekturlæser.

Jeg ved godt at det virker hårdt at skrive sådan og at du sikkert siger 'hvad ved han om det' - men du har i denne tråd og med den hjemmeside du har kreeret sendt nogle signaler som jeg ikke mener at der er meget hold i. Det kan selvfølgelig være at du vinder ved nærmere bekendtskab - men det er jo ligesom bare ikke det som potentielle kunder ser i første omgang.

Jeg håber at du kan tage ovenstående som konstruktiv kritik.
Avatar billede funkmastah Nybegynder
07. februar 2004 - 18:39 #21
For det første: Hjemmesiden er stadigvæk i idéfasen, og selve firmaet er altså fiktivt. Det er mit produkt i en IT-opgave på HTX. Derfor det gratis domæne og den gratis hosting. Dette vil selvfølgeligt ændre sig, hvis det blev en rigtig virksomhed engang...

For det andet: Det ville selvfølgeligt være naivt at tro, at folk uden videre spekulationer ville købe mine produkter, når jeg nu ikke hedder "Ole Jensen" el.lign. Derfor er det lige før, jeg tror, det at vinde folks tillid vil blive sværere end at få en virksomhed op at stå. Men der er stadig ca. et halvt år, til Young Enterprise går i luften, så der er tid endnu. Jeg tænkte bare lige, jeg ville spørger til, om der ville være et marked for en sådan virksomhed...

Hvor meget koster en navneforandring egentligt? :)
Avatar billede mikker Nybegynder
08. februar 2004 - 10:47 #22
Må man godt bare skrive professionel? Kræver det ikke et stykke papir af en art?

- Mikker
Avatar billede ricky Nybegynder
09. februar 2004 - 02:24 #23
funkmastah>> ok

mikker>> nej professionel er ikke en beskyttet titel - men derudover.. hvad er en professionel ? efter min opfattelse 'en der lever af det..' og det kan jo gradbøjes som man lyster..

En anden godt og grundig misbrugt titel er 'Ekspert' - har du aldrig undret dig over nogle af de 'Eksperter' som de bruger på TV ?
Avatar billede mikker Nybegynder
09. februar 2004 - 06:25 #24
Jo da, men det er jo ligesom at sætte en grænse for hvor mange rejer der skal være i mayonnaisen, før man må kalde det rejesalat :o)

Og nu tilbage til korrekturen...

- Mikker
Avatar billede dynaproof Nybegynder
09. december 2004 - 17:05 #25
www.dynaproof.dk

Så fik jeg startet firmaet, men det er ikke kun korrekturlæsning og oversættelse vi tilbyder. Vi har udvidet til CMS-systemer og webdesign, så hvis I stadig er interesserede, så smut lige forbi ovenstående link :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. december 2004 - 21:10 #26
Hvad med at korrekturlæse jeres egen side først ;))
Avatar billede dynaproof Nybegynder
10. december 2004 - 08:10 #27
Hehe, er i fuld gang :D