Avatar billede clinton-2 Nybegynder
25. januar 2001 - 15:50 Der er 2 løsninger

Hvad er forskellen?

Hvad er forskellen på socks og proxy servere (evt. firewall)
Avatar billede andyholt2 Nybegynder
25. januar 2001 - 16:13 #1
Socks er en speciel protokol ligesom DNS, HTTP, FTP osv., som en proxyserver evt. kan understøtte. Altså Socks er en speciel funktion i en proxyserver, der gør at programmer, der ikke er lavet til at køre over proxyserver virker alligevel.

Sådan har jeg i hvert fald forstået det. Jeg ved ikke om det er hele forklaringen.
Avatar billede kbn Nybegynder
26. januar 2001 - 03:34 #2
Proxy servere er typisk begrænset til www-services som HTTP og FTP. Derudover har de ofte den egenskab, at de cacher (gemmer en kopi i et angivet tidsrum) indholdet.

Socks virker mere som en generel portoversætter på alle mulige protokoller (inkl. http & ftp). Dog kræver det at applicationen er \"socksified\" - for at den kan komme gennem.

Begge dele kan bruges til at forbinde/route et privat lan - til internettet.

Hverken en proxy eller en socks server kan betragtes som en ordentlig firewall.

//Kim