Avatar billede rbjensen Nybegynder
29. januar 2004 - 01:24 Der er 15 kommentarer

USB el-spareskinne

Jeg har købt en "USB el-spareskinne" - se f.eks her: http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID=335
(Ja, jeg ved at jeg nærmest lige så godt bare kunne bruge en skinne med afbryder...)

For at få skinnen til at slukke skal man have sin USB-udgang til at undlade at smide spænding ud når PC'en er slukket, og det skulle kunne gøres i BIOS, ifølge vejledningen til skinnen.
Jeg har kigget min BIOS (Abit NF7) igennem, men jeg kan ikke finde en indstilling der synes at have noget med "USB power" at gøre.
Kan nogen hjælpe ?

mvh,/RBJensen
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
29. januar 2004 - 02:19 #1
Har også købt en (:

Sæt USB stikket i den PC (slukket PC)

Tilslut printer, scanner, højtalere, skærm osv. til skinnen.

Sæt strøm til skinnen, og tænd din PC.

Det hele kører uden problemer.

Hvis ikke må du spørge igen.
Avatar billede rbjensen Nybegynder
29. januar 2004 - 13:37 #2
Uuuh - læste du ikke mit indlæg ?
Problemet er ikke at få det til at køre, problemet er at få USB-skinnen til at slå fra ved at justere et eller andet i BIOS, men hvad ??
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
29. januar 2004 - 16:54 #3
Jow jeg læste dit inlæg, men kunne du muligvis formulere dig anderledes, for jeg kan ikke se hvad der er dit problem. Hvad vil du inde i BIOS? Det kører jo af sig selv.
Avatar billede rbjensen Nybegynder
29. januar 2004 - 17:10 #4
Problem:
Min USB udgang giver spænding SELVOM maskinen er slukket - og derfor slukker skinnen ikke. Hvad er det man skal slå fra i BIOS for at få USB udgangen til slukke når maskinen slukkes ?
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
29. januar 2004 - 18:47 #5
Hvorfor slukker elspareskinnen ikke udstyret, når jeg slukker computeren via ”start-knappen” i Windows?

Nogle nye bundkort understøtter ikke USB-keyboards med instant power funktion, denne funktion skal derfor deaktiveres, hvis den ikke allerede er det.

Se i manualen for bundkortet, hvordan du ændre opsætningen.

Det er vores erfaring, at det er ganske få bundkort, hvor dette ikke er muligt, bl.a. IWILL.

kopieret herfra:
http://www.energinord.dk/frameset.htm?f=/dk/butikken/diverse/faq_elspareskinne/

mail adr. til EnergiNord, med spørgsmål vedr. elsparreskinne:  ks@energinord.dk
Avatar billede rbjensen Nybegynder
29. januar 2004 - 19:05 #6
Jeg kender godt Google, og jeg har set den side. Det besvarer stadig ikke mit spørgsmål...
Avatar billede bob-bob1 Nybegynder
30. januar 2004 - 12:57 #7
Hvordan skal jeg kunne besvare et spørgsmål der står i en manual du har. Du har fx ikke oplyst hvilket bundkort du har, og om dette har instant power.
Du fik også en mailadr. Hvorfor ikke benytte den?
Avatar billede rbjensen Nybegynder
30. januar 2004 - 13:58 #8
Hvis du læser mit første indlæg igen vil du måske bemærke følgende sætning:
"Jeg har kigget min BIOS (Abit NF7) igennem, men jeg kan ikke finde en indstilling der synes at have noget med "USB power" at gøre."
"Abit NF7" er navnet på mit bundkort...

...og jeg HAR allerede anvendt den emailadresse - svaret var "Desværre er det ikke muligt for at hjælpe med computerproblemer. Vi må henvise til EDB-fagfolk. Vi har erfaring for, at disse præcis ved, hvad det drejer sig om."

...hvorfor jeg prøvede på eksperten.dk->Hardware->PC, som muligvis ville have nogle personer der kunne hjælpe...
Avatar billede partymann Nybegynder
12. februar 2004 - 09:54 #9
Hej Hvis man ikke kan slå usb fra. så brug et usb>ps2 stik sammen med et ps2 Y kabel. og kør denne funkttion over PS2.... det virker....
Avatar billede carstengp Nybegynder
25. februar 2004 - 12:38 #10
Partyman>>> smart løsning! - Men er der ikke en risiko mht. strømmen via USB-kablet?
Btw. Jeg har samme problem. Jeg har prøvet på 5 forskellige PC'er. Skinnen virkede kun på den ældste. Så den der med "Nogle nyere bundkort..." skal vist ændres til "Næsten alle nyere bundkort..."
Avatar billede martinowitz Nybegynder
25. februar 2004 - 12:40 #11
Heysa

Nu håber jeg ikke at i har købt de USB-spareskinner, som er blevet ulovlige, fordi at de ikke er sikret godt nok - de kan b.la. medføre, at man får stød bare ved at røre ved sit kabinet.

(Bare en lille indskydelse - har nemlig selv overvejet at købe sådan en)

/Martin
Avatar billede partymann Nybegynder
25. februar 2004 - 13:10 #12
Skinnen skal nok komme på marked igen. ideén er od nok...
Avatar billede martinowitz Nybegynder
25. februar 2004 - 13:17 #13
Det er vist ikke alle, der ikke er godkendte, men er dog ikke helt sikker.

/Martin
Avatar billede carstengp Nybegynder
25. februar 2004 - 13:27 #14
som jeg skrev i en anden tråd om samme emne:

Det er "kun" 20% af de skinner, som er på markedet, som er ulovlige.
Dem, som er produceret af Nissen-gruppen Aps er samlet efter de gældende regler.

http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID=336
Avatar billede blank Nybegynder
10. januar 2005 - 18:12 #15
Hej rbjensen,

Er problemet stadig det samme, eller har du løst det med tiden?