Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 18:31 Der er 40 kommentarer og
1 løsning

IMB Aptiva

Hej Eksperter!

Jeg har fået fingrene i en IBM aptiva computer, men kan ikke få liv i den. Der er ingen on/off knap på forsiden. Ej heller nogen restartknap.

Hvordan tænder man et sådan "dyr" ??

På forhånd tak,
Jakob Skov
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 18:35 #1
Gå op på tanken og køb 1½ litter benzin og en pakke tændstikker. ;o)

Der må være en power knap. Prøv at se helt nede i bunden af kabinettet (ikke under computeren) men nederst, foran.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 18:37 #2
Ellers åben dyret og se hvor der går en ledning fra front panelet og til strømforsyningen. Ledningen er typisk lidt mindre end en centimeter tyk og sort.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 18:38 #3
Nogle gange kan det også bare være en stang der fører ind til en kontakt på strømforsyningen.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 18:55 #4
Hjalp det?
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:01 #5
Ikke rigtig :( Der er INGEN powerknap, og der går ingen kabler ud fra bundkortet eller strømforsyning til fronten, hverken til power, reboot, eller LEDs
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:09 #6
Hvor gammel/ny er den?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:10 #7
Ved du hvad modellen hedder?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:11 #8
Prøv evt. at se om logoet fungerer som knap.....
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:13 #9
Er der evt. en frontklap der kan trækkes til side eller skubbes op?
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:16 #10
Har pillet hele fronten af og der er ingenting. Heller ikke noet logo eller noet. Ved ikke helt hvor gammel den er, men en 3 år tror jeg. Og modellen er jeg heller ikke sikker på. Kabinettet er lidt specielt, meget meget tungt og af en slags rillet gummi på ydersiden og metal på indersiden. Men 100% gennemført og helt sikkert et originalt med Aptiva logo og det hele.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:17 #11
Og der går heller ikke nogen halvtyk sort ledning ind i strømforsyningen?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:18 #12
Jeg har aldrig hørt om en computer, hvor designeren ikke har ulejliget sig med at montere en power knap :-D
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:18 #13
Nope... Det går kun alle ledningerne til alm. strøm. altså hdd cdrom osv.
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:19 #14
Men det undrer mig oss lidt at der ikke er hverken knapper eller LEDs på forsiden.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:20 #15
Måske den er tænkt som en form for server der ikke må kunne slukkes... Og, nu spørger jeg meget dumt, du har vel prøvet bare at plugge den i en stikkontakt og tænde på stikkontakten?
Avatar billede bo.morville Nybegynder
28. januar 2004 - 19:21 #16
Den aptiva jeg har stående på kontoret sidder powerknappen ovenpå kabinettet fremme mod fronten. Men den er ikke til at overse, så det er nok ikke tilfældet med din.

Prøv at se om der ikke sidder en modelbetegnelse i bunden af maskinen. IBMs maskiner har en modelbetegnelse der består af 4 tal en bindestreg og yderligere tre bogstaver eller tal, f.eks. 2635-HG0. Med modelbetegnelsen kan du slå modellen op på IBMs hjemmeside, og der finde ud af hvor powerknappen sidder.
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:22 #17
Har prøvet at sætte strøm til den, men der sker ikke noet. Der sidder også et par underlige kort i den, men ved sku ikke om det har nogen betydning :/
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:23 #18
Underlige kort? Er det ikke PCI slots der sidder i den?
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:24 #19
Jojo og det ene kort sidder oss i et PCI slot men der går også strøm til det og et IDE kabel.

Bo.Morville: Prøver lige at tjekke op på modelnumret !
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:25 #20
Strøm til kortet?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:27 #21
Nu siger du vel ikke at der sidder en harddisk controller separat fra bundkortet?
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:27 #22
Fra strømforsyningen som fra et cdromdrev
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:27 #23
Så, skulle det helst være SCSI og ikke IDE.
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:28 #24
Nej det er ikke en harddisk controller, men hvis det var har det vel heller ikke noget betydning for om man kan tænde den eller ej. Der sidder en alm. hardisk i.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:28 #25
Nu bliver jeg forvirret. Der går ikke strømkabel fra det her kort og til CD-ROM drevet?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:29 #26
Jo, jeg prøver bare at finde ud af hvilken slags PC det er. Fordi hvis der sidder en separat IDE controller, så er det en gammel spand.
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:29 #27
Nej, der går strøm fra kortet og op til strømforsyningen
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:30 #28
Det må være den anden vej rundt :o)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:31 #29
Men hvis der også går et IDE kabel til kortet, så må det være en form for controller? Aaaah, nogle gange sidder der en controller på lydkortet.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:31 #30
Det gjorde der i sin tid.
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:32 #31
Men hvad pokker et strømkabel laver mellem et lydkort/controller og strømforsyningen, det begriber jeg ikke.
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:32 #32
ok.
Modellen er: IBM 2142-S44 hvis det er til nogen hjælp, kan dog ikke finde noet på deres hjemmeside
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:35 #33
Så kan jeg fortælle dig at den skal have en separat konsol med strømkabel til.
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:36 #34
Hmm ok, men det er jo strøm-indgang bag på kabinettet, men du mener altså en 'boks' som man sætter til spanden hvorpå man kan tænde for computereN?
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:37 #35
Jepper
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:37 #36
Men hvor man får fat i sådan en, det ved jeg ikke.
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:38 #37
Ok, er det bare din 'parat-viden' eller har du et link med beskrivelse og evt. et billede??
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:40 #38
Jeg kan se at der er forskellige links omkring det. F.eks.
http://www.techspot.com/vb/showthread/t-7879.html
Avatar billede skov55 Nybegynder
28. januar 2004 - 19:42 #39
ok, cdrom og floppy er nu inden i denne her, men det ser godt nok ud som om jeg skal have fat i sådan en boks for at få liv i den.

Du skal have mange tak for hjælpen og så får du point'ene, selvom jeg ikke fik løst problemet blev jeg da en hel del klogere :D
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:43 #40
OK super :o)
Avatar billede frederikschack Nybegynder
28. januar 2004 - 19:44 #41