Avatar billede jd Nybegynder
26. januar 2004 - 22:03 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

WinXP på bærbar m. PIII 700mhz?

Hej -

Jeg er den stolte ejer af en ThinkPad X21, men overvejer hvorvidt det vil være fornuftigt at køre Windows XP på den?

Specifikationerne er som følger:
Intel Pentium III 700mhz
128mb so-dimm pc133 sd-ram
travelstar 4200rpm hdd

Altså, vil XP kunne køre fornuftigt hurtigt på den - evt med flere ram - sammenlignet med Win2000? Det er især harddiskens manglende hastighed jeg er lidt bekymret for om vil sløve systemet væsentligt.

På forhånd tak!
- Jonas
Avatar billede resten Nybegynder
26. januar 2004 - 22:06 #1
Jwg ville mene den ville kører fint evt kan du tjekke online her.

http://www.pcpitstop.com/xpready/default.asp
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
26. januar 2004 - 22:10 #2
Jeg kører selv winxp, på en P3, dog med 800 mhz og 256 ram. Men ifølge Microsoft skulle det kunne kører på maskiner med mere end 64 mb ram, så kan ikke se at der skulle være nogen problemer med det.
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. januar 2004 - 22:16 #3
95% af alle bærbare har 4200 rpm diske - det er heller ikke rpm der er det altafgørende om en disk er hurtig eller ej :)
Avatar billede jd Nybegynder
26. januar 2004 - 22:25 #4
john_stigers:> Jamen hvad er det så? Og hvor passer en travelstar 4200rpm ind i den sammenhæng?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. januar 2004 - 22:27 #5
Det er selvfølgelig access-time og seek-time der er det nødvendige.
En travelstar er en arbejdshest - ikke hurtig, men heller ikke langsom. En udmærket disk til en bærbar.
Avatar billede espersen Novice
26. januar 2004 - 23:32 #6
det vil ret sikkert virke fint ; eneste kritiske punkt er dine 128 mb - (derfor forslag om at smide mere ram i den !) - den vil komme til at køre mere smertefrit med 256 mb ram.
Avatar billede jones_net Nybegynder
27. januar 2004 - 10:59 #7
Som andre siger: Dobbelt op på RAM vil hjælpe meget, ellers er maskinen god nok til alm brug.

/J
Avatar billede resten Nybegynder
27. januar 2004 - 11:05 #8
Hvis man sætter den til at juster til bedste ydelse så er 128 mbram rigeligt til at den ville kører perfekt.
Avatar billede venturer Nybegynder
27. januar 2004 - 11:05 #9
Jeg kører XP på min HP laptop. PIII 450Mhz med 320 MB ram. (disken er 4200 eller 5400).

Den er hurtigere til at starte op en flere stationære af samme årgang, og en langsommere disk vil primært gå ud over start-up tiden. Der vil ikke være nogen forskel mellem 2K og XP når man snakker om selve brugen af Windows.

Jeg vil dog klart anbefale dig at få i hvert fald 128MB mere i.
Med mit brug og med 320MB (PC100) ram har jeg slået pagefilen helt fra. Kører fint :)