Avatar billede rackbox Nybegynder
25. januar 2004 - 14:18 Der er 4 kommentarer og
4 løsninger

ICC farvestyring

Jeg har efterhånden revet samtlige resterende hår ud af min skaldede isse i utallige forsøg på at opnå perfekt farvegengivelse på min farvelaser. I det følgende taler jeg om kalibrering i forhold til min skærm. Skærmen er en TFT IBM Thinkpad og operativsystemet er Windows XP. XP foregiver, at skærmen er tilknyttet IBM's ICC profiler. Symptomerne er følgende:

Hudnuancer samt enhver tone af blå gengives for mørkt. Ofte.

Lad mig sige det med det samme: Jeg har en postscript printer, hvortil der er knyttet ICC-profiler, men det ser ud som om at driveren giver mulighed for at vælge mellem følgende farvestyringsmuligheder:
---------------------------------------
ICM (Host|Printer)
  Billeder
  Grafik
  Korrektur
  Tilpasning

Farvestyring
  Printers ColorMatch
  Using ICC Profiles
  No ColorMatch

ColorMatch using
  Monitor 6500K Auto
  Monitor 6500K Perceptual
  Monitor 6500K Vivid
  Monitor 9300K
  Digital Camera
  sRGB

Rendering Intent
  Auto
  Perceptual
  Saturation
  Relative Colorimetric
  Absolute Colorimetric

-----------------------------------------

Der er som det kan ses mange kombinationsmuligheder, især også taget i betragtning hvor mange typer dokumenter der findes: Bitmap (RGB), Bitmap (CMYK), Farveflader (RGB), Farveflader (CMYK), Tekst samt alle kombinationer af disse. Mit regnestykke overstiger 500 muligheder for kombinationer, hvilket er både uoverskueligt og tidskrævende, især da jeg ikke er sikker på at komme frem til det rigtige resultat.

Mit mål er: At kunne printe hvad-som-helst fra hvilken-som-helst applikation til min printer, således at farverne på skærmen med rimelighed matcher farverne på printet.

Jeg kan ikke acceptere et svar, der hedder "Juster din gamma/brightness/contrast" eller lignende. Jeg søger en forklaring til hvordan jeg på den mest optimale måde kan opnå god farvestyring. Derfor også max point.
Avatar billede spe Nybegynder
28. januar 2004 - 14:05 #1
hmm... skrev forleden et langt indlæg her. Gad vide hvor det er blevet af?
Avatar billede spe Nybegynder
28. januar 2004 - 15:13 #2
Forsøgte igen men indlægget forsvandt igen

Der er åbenbart en grænse for størrelsen på besvarelser så du får den delt op

Det er svært at give dig et svar der gør dig i stand til “At kunne printe hvad-som-helst fra hvilken-som-helst applikation til min printer, således at farverne på skærmen med rimelighed matcher farverne på printet” da ikke alle programmer understøtter farvestyring eller gør det mindre godt.

I det følgende forudsætter jeg at du vælger ICC-profil til din printer:
En ICC-profil til en printer har til formål at kompencere for de mangler printeren har så farverne kommer ud som de er defineret. Det er ideal situationen.
Men en ICC-profil fra fabrikantens side er en standard profil for den model. Den enkelte printer kan godt have andre særheder/svagheder der gør at standard profilen ikke helt passer til lige din printer. En standard profil er dog bedre end ingenting.
Du kan genere ICC-profiler der passer nøjagtig til lige din printer men det kræver software, farvekort og et spektrometer altså udstyr til et 4-cifret beløb.
Avatar billede spe Nybegynder
28. januar 2004 - 15:14 #3
Din printer har et vist farverum, den kan altså ikke printe alle mulige tænkelige farvekombinationer. Så når du printer billeder der indeholder farver der falder udenfor printerens farverum skal disse farver flyttes indenfor printerens farverum og hvordan det skal ske bestemmer du i Rendering Intent.
Perceptual egner sig bedst til foto. denne metode beholder afstanden mellem farverne hvilket betyder at de farver der falder udenfor printerens farverum flyttes ind i farverummet og de farver der i forvejen falder indenfor flyttes tilsvarende. Grunden er at mennesker er bedst til at opfatte forskelle mellem farver fremfor eksakte farver.
Satuation egner sig bedst til grafik med ensfarvede flader som foreksempel vektorgrafik. Her bibeholdes den mætningsgrad farverne har men de flyttes relativt.
Relative Colorimetric egner sig også til foto og kan bruges fremfor perceptual hvis denne (perceptual) konvertering gør at fotoet mister kontrast og farvemætning.
Absolut Colorimetric bruges til prøvetryk men prøvetryk skal helst ske på enheder der har et større farverum end den endelige udput enhed.
Avatar billede spe Nybegynder
28. januar 2004 - 15:14 #4
Så er der det med skærmen:
Igen de ICC-profiler der følger med er standardprofiler til den skærmmodel og tager ikke højde for den specifikke skærms særheder. Noget andet er at en skærm ændre sig med alderen. Den opføre sig også forskelligt afhængig af temperatur og fugtighed.
Igen kan du selv lave en ICC-profil til skærmen med det kræver stadig særligt software og hardware.
Det du kan gøre er at foretage en kalibrering med det kalibrering software du har tilrådighed i dit system. Da skærmen som nævnt ændre sig med alderen er det noget du skal gøre jævnligt.
Avatar billede spe Nybegynder
28. januar 2004 - 15:15 #5
Skærmen skal have været tændt et par timer før du kalibrere den og gør det under de mest typiske forhold (typiske for hvornår du arbejder) med hensyn til temperatur, lugtfugtighed og lysforhold i rummet.
Lav eventuelt et dokument hvor du har definere firkanter med 10% Cyan, 20 % Cyan......100% cyan, 10% magenta, 20% magenta...100%magenta, ditto for gul og sort. Print dette på din printer hvor du har valgt ICC-profilen for printeren. Sammenlign det udprintede med samme dokument set på skærmen og indstil din skærm så de to matcher mest muligt.

Arbejder du med Adobe-programmer som Photoshop, Illustrator eller InDesign så sæt deres farvestyring til de ICC-profiler der gælder for din printer. Alternativt sæt RGB til Colormatch og CMYK til Euroscale Coated v.2.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. januar 2004 - 16:22 #6
Undskyld spammen.
Test - Spm'et plus alle indlæg.. det er et svar der skal afvises!:

ICC farvestyring    200 point fra rackbox

Jeg har efterhånden revet samtlige resterende hår ud af min skaldede isse i utallige forsøg på at opnå perfekt farvegengivelse på min farvelaser. I det følgende taler jeg om kalibrering i forhold til min skærm. Skærmen er en TFT IBM Thinkpad og operativsystemet er Windows XP. XP foregiver, at skærmen er tilknyttet IBM's ICC profiler. Symptomerne er følgende:

Hudnuancer samt enhver tone af blå gengives for mørkt. Ofte.

Lad mig sige det med det samme: Jeg har en postscript printer, hvortil der er knyttet ICC-profiler, men det ser ud som om at driveren giver mulighed for at vælge mellem følgende farvestyringsmuligheder:
---------------------------------------
ICM (Host|Printer)
  Billeder
  Grafik
  Korrektur
  Tilpasning

Farvestyring
  Printers ColorMatch
  Using ICC Profiles
  No ColorMatch

ColorMatch using
  Monitor 6500K Auto
  Monitor 6500K Perceptual
  Monitor 6500K Vivid
  Monitor 9300K
  Digital Camera
  sRGB

Rendering Intent
  Auto
  Perceptual
  Saturation
  Relative Colorimetric
  Absolute Colorimetric

-----------------------------------------

Der er som det kan ses mange kombinationsmuligheder, især også taget i betragtning hvor mange typer dokumenter der findes: Bitmap (RGB), Bitmap (CMYK), Farveflader (RGB), Farveflader (CMYK), Tekst samt alle kombinationer af disse. Mit regnestykke overstiger 500 muligheder for kombinationer, hvilket er både uoverskueligt og tidskrævende, især da jeg ikke er sikker på at komme frem til det rigtige resultat.

Mit mål er: At kunne printe hvad-som-helst fra hvilken-som-helst applikation til min printer, således at farverne på skærmen med rimelighed matcher farverne på printet.

Jeg kan ikke acceptere et svar, der hedder "Juster din gamma/brightness/contrast" eller lignende. Jeg søger en forklaring til hvordan jeg på den mest optimale måde kan opnå god farvestyring. Derfor også max point.

Kommentar: spe
28/01-2004 14:05:40    hmm... skrev forleden et langt indlæg her. Gad vide hvor det er blevet af?

Svar: spe
28/01-2004 15:13:23    Forsøgte igen men indlægget forsvandt igen

Der er åbenbart en grænse for størrelsen på besvarelser så du får den delt op

Det er svært at give dig et svar der gør dig i stand til ?At kunne printe hvad-som-helst fra hvilken-som-helst applikation til min printer, således at farverne på skærmen med rimelighed matcher farverne på printet? da ikke alle programmer understøtter farvestyring eller gør det mindre godt.

I det følgende forudsætter jeg at du vælger ICC-profil til din printer:
En ICC-profil til en printer har til formål at kompencere for de mangler printeren har så farverne kommer ud som de er defineret. Det er ideal situationen.
Men en ICC-profil fra fabrikantens side er en standard profil for den model. Den enkelte printer kan godt have andre særheder/svagheder der gør at standard profilen ikke helt passer til lige din printer. En standard profil er dog bedre end ingenting.
Du kan genere ICC-profiler der passer nøjagtig til lige din printer men det kræver software, farvekort og et spektrometer altså udstyr til et 4-cifret beløb.

Svar: spe
28/01-2004 15:14:06    Din printer har et vist farverum, den kan altså ikke printe alle mulige tænkelige farvekombinationer. Så når du printer billeder der indeholder farver der falder udenfor printerens farverum skal disse farver flyttes indenfor printerens farverum og hvordan det skal ske bestemmer du i Rendering Intent.
Perceptual egner sig bedst til foto. denne metode beholder afstanden mellem farverne hvilket betyder at de farver der falder udenfor printerens farverum flyttes ind i farverummet og de farver der i forvejen falder indenfor flyttes tilsvarende. Grunden er at mennesker er bedst til at opfatte forskelle mellem farver fremfor eksakte farver.
Satuation egner sig bedst til grafik med ensfarvede flader som foreksempel vektorgrafik. Her bibeholdes den mætningsgrad farverne har men de flyttes relativt.
Relative Colorimetric egner sig også til foto og kan bruges fremfor perceptual hvis denne (perceptual) konvertering gør at fotoet mister kontrast og farvemætning.
Absolut Colorimetric bruges til prøvetryk men prøvetryk skal helst ske på enheder der har et større farverum end den endelige udput enhed.

Svar: spe
28/01-2004 15:14:54    Så er der det med skærmen:
Igen de ICC-profiler der følger med er standardprofiler til den skærmmodel og tager ikke højde for den specifikke skærms særheder. Noget andet er at en skærm ændre sig med alderen. Den opføre sig også forskelligt afhængig af temperatur og fugtighed.
Igen kan du selv lave en ICC-profil til skærmen med det kræver stadig særligt software og hardware.
Det du kan gøre er at foretage en kalibrering med det kalibrering software du har tilrådighed i dit system. Da skærmen som nævnt ændre sig med alderen er det noget du skal gøre jævnligt.

Svar: spe
28/01-2004 15:15:21    Skærmen skal have været tændt et par timer før du kalibrere den og gør det under de mest typiske forhold (typiske for hvornår du arbejder) med hensyn til temperatur, lugtfugtighed og lysforhold i rummet.
Lav eventuelt et dokument hvor du har definere firkanter med 10% Cyan, 20 % Cyan......100% cyan, 10% magenta, 20% magenta...100%magenta, ditto for gul og sort. Print dette på din printer hvor du har valgt ICC-profilen for printeren. Sammenlign det udprintede med samme dokument set på skærmen og indstil din skærm så de to matcher mest muligt.

Arbejder du med Adobe-programmer som Photoshop, Illustrator eller InDesign så sæt deres farvestyring til de ICC-profiler der gælder for din printer. Alternativt sæt RGB til Colormatch og CMYK til Euroscale Coated v.2.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
28. januar 2004 - 16:24 #7
Det skal lige siges at testen kommer herfra: http://www.eksperten.dk/spm/458162
Det er ikke for at spamme, at jeg skrev det indlæg :)
Avatar billede rackbox Nybegynder
28. januar 2004 - 17:32 #8
spe: jeg takker i den grad for din flotte redegørelse omkring problematikkerne omkring farvestyring. Jeg er dog selv klar over det meste, men manglede lidt noget at definitionerne omkring rendering intent.
Jeg har snakket med leverandøren af min printer idag og du fortalte mog nogenlunde samme smøre og foreslog oven i købet at jeg installerede om og arbejdede uden farvestyring. Herefter kunne jeg afprøve de forskellige muligheder for at ramme rigtigt. Sandsynligheden er nok, at jeg har lidt for mange kokke om at fordærve maden: Windows+Applikation+Printer+Postscript forsøger alle at korrigere farver. Til sammen kommer de til at lave rod i den.

Jeg vil forsøge at arbejde lidt med det du nævner samt det, jeg fik at vide af producenten. Herefter vil jeg sandsynligvis give dig points, om end ikke andet så for din flotte redegørelse. Tak for det!

Thesurfer: Det er bare helt ok...