Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 13:07 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Installation af ekstra harddisk

Jeg har en Aptiva, model 2178-850 med 20gb harddisk. Da jeg efterhånden godt kunne bruge noget mere lagerplads, vil jeg gerne installere en ekstra harddisk. I brugervejledningen står der, at pc\'en har fire båse til interne drev. De er dog alle fire optaget (2 x cdrom, hd og diskettedrev).
Jeg vil derfor spørge hvad jeg skal gøre.

Jeg vil desuden meget gerne høre, hvorledes man finder ud af hvilken type harddisk, der passer til min pc (den der sidder i nu er ifølge systemoversigten en Generic IDE disk type<7).

Venlig hilsen Anders.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:09 #1
Hæng den op i elastikker i kabinettet, hvis du ikke har flere ledige pladser.. dette sikrer også minmal støj/varme..

Seriøst!

Tjekker lige hvilke diske din puter kan æde..2min..
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:15 #2
Dette er ifølge
http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rt=0&rs=0&org=psg&doc=0CEB2AB082554F7D852568970056A776
dine specs. for din maskine:

Home  Products  Consulting  Industries  News  About IBM

Search

  All IBM ShopIBM Support Downloads

  Support

  Self-service

  Premium services

  Survey

IBM Worldwide

Aptiva 2178-850 - System technical specifications

Reference #: 852568970056A776
Modified on: 2000/07/13

Product Information Brand: IBM Aptiva
Product Family: Aptiva
Machine Type: 2178
Model: 850
TypeModel:

Machine Type/Model  2178-850
Processor/Speed  Intel Coppermine PIII 800MHz
System board chipset  Via Core
North Bridge VT82C694X
South Bridge VT82C596B
System board form factor  MicroATX
Front-side bus speed  133 MHz
Mechanical package  Microtower
Slots (ISA/PCI/shared/AGP)  0/3/0/1
Open slots (ISA/PCI/shared/AGP)  0/1/0/0
AGP  4X
Bays (Total/Open)  4/0
3.5\" bays (Ext Total/Open, Int Total/Open)  1/0, 1/0
5.25\" bays (Ext Total/Open, Int Total/Open)  2/0, 0/0
Memory  PC-133 SDRAM DIMM
Std/Max (MB)  128MB/512MB
Sockets (Total/Open)  2/1
Cache (L2)  256KB
Hard disk drive  20GB
Hard disk drive size  3.5 in
Floppy diskette media  1.44MB
Diskette drive size  3.5 in
Removable storage  CD-RW
see Note below
Power supply (w)  145 watts
3D graphics enabled  Yes
Video chip  NV10 VGA TVOut

Video memory  32(std) / 32(max), DDRAM
Maximum resolution
640 x 480 @ 16M colors
800 x 600 @ 16M colors
1024 x 768 @ 16M colors
1280 x 1024 @ 16M colors
1600 x 1200 @ 16M colors

MPEG  SW1
Monitor  Not included
Keyboard  IBM Rapid Access (TM) II
Mouse  IBM ScrollPoint (TM) II
Gamepad  None
Joystick  None
Network adapter  None
Communications  V.90 and K56 Flex (no voice)
Modem included  Conexant Winmodem
CD-ROM  DVD 8X
Audio  ESS Allegro integrated
Wavetable  Yes (Software)
Speakers  Infinity (Active)
Microphone  None
Operating system  Windows 98 SE
Announce date  03/21/2000

Notes
The modem is designed to be capable of receiving data at up to 56 Kbps from either a V.90 or a K56 Flex compatible service provider and transmitting data at up to about 28.8 Kbps. Public networks currently limit maximum download speeds to about 53 Kbps. Actual speeds depend upon many factors and are often less than the maximum possible.
1. The CD-Rewritable (CD-RW) drive reads from CD media at 32x Max (1,500 KB/sec to 4,800 KB/sec). The drive writes to CD-R media at 4x Max (600KB/sec) and to CD-RW media at 4x Max (600 KB/sec).
2.

Du kan sikkert smide en IDE/100 disk i maskinen, men er ikke sikker, da IBM laver deres egne Mobo\'s.
Anyway, ellers skal du have fat i en hurtig IDE/66 disk, vil anbefale:

1. IBM  DeskStar 75GXP 30GB

eller

2. IBM  DeskStar 75GXP 45GB

Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:16 #3
Lækker maskine BTW...*S*
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:20 #4
Det lyder nu utroligt, hvis der ikke er lavet plads til ekstra. Tjek lige din Aptiva håndbog, der skulle der gerne stå noget om hvordan og hvorledes, eller har ibm da lavet helt om på det.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 13:22 #5
Jeg er ikke helt klar over hvad IDE/xxx betyder, men er der mærkbar forskel på hastigheden? Disken skal stort set kun bruges til lager.

Venlig hilsen Anders.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 13:25 #6
=> kharder: hvis harddisken skal sidde i en af drevbåsene, er der ikke plads. Det er derfor jeg spørger, hvad man så gør.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:29 #7
IDE/100 eller ATA100 betyder at diskens bus maksimalt kan overføre med 100 MB i sekundet.

Erfaringen viser dog at selve disken ikke kan følge med endnu, men om et par år kan de.

Hastighedsforskellen er stort set usynlig på IDE/66 og IDE/100

Et IDE/100 kompatibelt bundkort kan godt bruge IDE/66 diske, men et IDE/66 bundkort kan ikke bruge IDE/100 diske.

Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:30 #8
Sætter en eksta bås op, står der ikke noget om det?
Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 13:38 #9
Jeg kan virkelig ikke finde noget om ekstra båse.

Under \"søgningen\" i brugervejledningen læste jeg i øvrigt, at det skulle være en EIDE harddisk, der er installeret. Hvad er forskellen mellem IDE og EIDE?

Venlig hilsen Anders.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:48 #10
FAST ATA, FAST IDE, IDE og EIDE bygger på samme idé. IDE betyder  Integrated Drive Electronics. EIDE betyder Extended IDE.

EIDE gjorde det muligt at bruge diske større end 528 MB, så det er nogle dage siden det var ny teknologi!
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:49 #11
Det kan nævnes at ATA (Advanced Technology Attachment) er det navn som ANSI bruger for IDE. Der skelnes mellem ATA, som svarer til IDE og ATA-2, der svarer til EIDE.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 13:50 #12
Og hvem er så ANSI spørger du sikkert?
ANSI er American National Standards Institute, det amerikanske standardiseringsinstitut.

Har udviklet et utal af standarder, der også anvendes internationalt, f.eks. for programmeringssprog som C og Pascal.

Betegnelsen ANSI bruges imidlertid også om det særlige ASCII-karaktersæt, der bruges under Windows.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 13:52 #13
Super, el_barto! Men kan du uddybe elastikmetoden - bare lidt?

Venlig hilsen Anders.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 14:04 #14
OK..*S*

Du smider 2 tykke elastikker om harddisken, en i hver ende..

se http://www.datefinder.dk/test.html

for en picasso udgave..

*LOL*
Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 14:09 #15
Mange tak for hjælpen. Jeg må hellere se at få den harddisk bestilt (jeg havde luret lidt på en IBM  DeskStar 75GXP 45GB, men ville lige være sikker på, hvordan jeg skulle bære mig ad).

Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 15:30 #16
Undskyld jeg bliver ved. Men jeg har lige et sidste spørgsmål: er det nødvendigt at installere en ekstra køler på selve disken?

Vemlig hilsen Anders.
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2001 - 21:46 #17
Ikke medmindre du har isoleret dit kabinet. Det må dog bero på dit eget skøn, hvis du kan holde støjen ud er ekstra køling aldrig skadeligt!

Køling = Datasikkerhed.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
24. januar 2001 - 23:56 #18
Nu har jeg åbnet for maskinen men er desværre stødt ind i nye problemer. På mit systemkort er der 2 EIDE-stik: harddisken er koblet til det primære og mine 2 cd-drev er koblet til det sekundære. Hvordan får jeg plads til endnu et stik til den nye harddisk?

Venlig hilsen Anders.
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2001 - 07:10 #19
Hvert stik kan forbinde 2 enheder, det giver 4 ialt.
Dine 2 CD-drev kan du lade sidde. Det kabel din harddisk er forbundet til bundkortet med, skulle gerne have et ledigt stik, se hvordan CD-drevene sidder.

Harddiskene skal sidde sådan også.
Avatar billede andersand65 Nybegynder
25. januar 2001 - 18:11 #20
Der står i Aptiva-brugervejledningen, at der kun kan sluttes et drev til det primære IDE-kabel, der forbinder den forudinstallerede harddisk til det primære IDE-stik.

Jeg ved godt, det efterhånden er trættende med alle mine spørgsmål. Men jeg ved ikke hvor jeg ellers kan få hjælp (PC-butik, selvfølgelig). Hvis du kender et andet sted, hvor jeg kan få mine spørgsmål besvaret, vil jeg gerne vide det. Men hvis du fortsat vil besvare mine spørgsmål, er jeg dig meget taknemmelig.

Venlig hilsen Anders.