Avatar billede fafnr Nybegynder
22. januar 2004 - 14:13 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Excel: Oprette avanceret funktion.

Hey!

Jeg har et regneark, som jeg skal preparere til en arbejdsgiver...
Basalt set skal den udføre noget regneoperation på en kolonne tal...
F.eks.
o.s.v

Funktionen skal bruge nogle bestemte talværdier, som skrives ind øverst i dokumentet - faste talværdier, altså.
Funktionen ser sådan her ud:
=(((1-(F6/100))*A1)*(1+(F7/100)))+F5

A1 skal inkrementeres hele tiden... Det er kolonnen hvor det variable input kommer fra.

F6, F7, F5 er de faste værdier der gælder for alle beregninger.
Dem vil jeg - på grund af min arbejdsgiver lille erfaring med EDB - gerne at man bare kan skrive i nogle felter, og så kører det...

Problemet er bare at når jeg kopiere formlen "nedaf", så er det ikke bare A1 der inkrementeres, men også div. F-felter! Og det skal de jo ikke...

Hvordan undgår jeg dette??

Mvh.

Søren
22. januar 2004 - 14:16 #1
=(((1-(F$6/100))*A1)*(1+(F$7/100)))+F$5
så ændres rækkenummeret ikke. Skal der også kopieres vandret kan du sætte dollartegn foran bogstavet i cellehenvisningen også.
Avatar billede jkrons Professor
22. januar 2004 - 14:17 #2
skriv $F$% og så fremdeles inden du kopierer
22. januar 2004 - 14:17 #3
De felter der skal kunne indtastes i, markerer du.
Vælg Formater->Celler, fanen Beskttelse, og fjern markering i feltet: Låst
Herefter vælger du Funktioner->Beskyttelse->Beskyt ark...
så kan der kun indtastes i de pågældende celler.
Avatar billede fafnr Nybegynder
22. januar 2004 - 14:26 #4
Tak til jer begge!
Jeg har valgt at give erikjull 40 point, for han gav mig det rigtige svar, men det var lidt utydeligt, så jeg gav også jkrons point - nemlig 20...

Mange tak for hjælpen!
Avatar billede fafnr Nybegynder
22. januar 2004 - 14:27 #5
Tak for hjælpen! erik fik 40 point, og jkrons 20...
Avatar billede fafnr Nybegynder
22. januar 2004 - 14:28 #6
Jeg fatter ikke dette system... :)
Beklager dobbelt-beskeden!
22. januar 2004 - 14:32 #7
Hvad er det du ikke kan forstå i mit svar?