Avatar billede drzulu Nybegynder
22. januar 2004 - 12:09 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Replikering mellem AD

Hvordan er jeres erfaringer når vi taler om replikering af Active Directory på 2003 til en 2000? Jeg får nogle fejl i event vieweren.

Der er nogle dns fejl som vedrører replikeringen til win 2000 DC ´eren.

Jeg kan pludselig kun se få af de servere jeg har på domænet. Det er skidt. Hvad gør jeg?
Avatar billede chrede Nybegynder
22. januar 2004 - 23:01 #1
jeg har ingen praktisk erfaring med dette område!!!  ... men jeg har dog læst et sted at det kan være en god ide at lave 2000 domænet om til NATIVE mode, inden du replikere/opgradere domænet over til en 2003 server
Avatar billede serverservice Praktikant
23. januar 2004 - 00:14 #2
Nej du skal netop ikke vælge native mode når du både har w2000 og w2003 servere. Du skal vælge mixed mode.
Du skal først rette fejlene din dns - særg for at alle peger på den primære dns som er din første dcér i domænet. du skal have faste ipér til servere.
check din dns for records - a records og srv.
Jeg mener at du kan tvinge en replikering igennem. vist nok i domains & trusts. og du kan vælge replication partners. Det er normalt noget som oprettes hvis serverne er opgraderet rigtigt i dcpromo og dnsén er fejlfri.
Avatar billede chrede Nybegynder
23. januar 2004 - 00:37 #3
mixed mode er beregnet for gamle NT server
Avatar billede drzulu Nybegynder
23. januar 2004 - 10:38 #4
En lille ting jeg undrer mig over. Opdateres event vieweren kun ved genstart? Eller kan den løbende opdatere hvis der sker noget?

Det med mixed mode er der vist ikke taget stilling til. Det er ikke mig der har kørt dcpromoen. Er det kun under installation man kan vælge mixed mode?
Avatar billede chrede Nybegynder
23. januar 2004 - 10:42 #5
når du kører DCPROMO bliver din DC sat i mixed mode, du kan så selv manuel ændrer den til native mode. i native mode kan en 2000 server kun "snakke" med andre 2000/2003 servere. i mixed mode kan den også snakke med NT servere. men grunden til at jeg nævnte det med at sætte den i native mode, er at i native mode kommunikere serverene anderledes... nemlig som peers, og ikke som master/slave
Avatar billede mrh Nybegynder
08. februar 2004 - 17:50 #6
Lidt klarhed.

Når man taler om, hvilke mode et domæne er sat til, betyder det kun noget for domain controllerne og ikke hvad eventuelle member servere køre af operativsystem.

Mixed mode: NT 4.0 BDC, Windows 2000 DC samt Windows Server 2003 DC.
Native Mode: Windows 2000 DC samt Windows Server 2003 DC.
2003 functional level: Kun Windows Server 2003 DC'er

Manuel replikering er via Sites og Services eller Replmon.

Inden et 2000 domæne opgraders til 2003 skal der køres en forestprep og evt. en domainprep for at opdatere AD Schema
Avatar billede serverservice Praktikant
14. september 2004 - 22:24 #7
- jeg erkender at Mrh havde ret ang. native mode , men sådan kan vi alle blive klogere- hvad blev konklusionen på problemet?
Avatar billede drzulu Nybegynder
20. februar 2005 - 14:55 #8
Det er vel mhr der har svaret rigtigt. Læg lige et svar
Avatar billede mrh Nybegynder
22. februar 2005 - 08:37 #9
Det er godt nok længe siden:-)

I øvrigt foretages Schema opdateringen af 2000 AD med adprep /forestprep hhv. adprep /domainprep inden den første 2003 DC installeres