Avatar billede z3st Nybegynder
22. januar 2004 - 01:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Postnuke galleri - Photoshare problemer

hey hey

Jeg har downloadet Photoshare og udpakket det til .../modules/photoshare
Når jeg så prøver at initialisere modulet i Postnuke får jeg beskeden: "Din server har desværre ikke PHP billedbehandlingsudvidelsen "GD" installeret. Det er derfor ikke muligt at køre Photoshare. Kontakt din web administrator for at få GD installeret"

Hvordan løser jeg dette problem? jeg har søgt nettet tyndt og kan stadig ikke rigtig finde den info jeg mangler.
Avatar billede kryster Nybegynder
22. januar 2004 - 09:57 #1
GD, er en komponent der bruges til at ændre størrelsen på billederne (tumbnails).
Hvis siden ligger på din egen server kan du hente GDlib her http://www.boutell.com/gd/ hvis din side ligger hos et webhotel, må du høre dem om de har et abonemen hvor der er adgang til GDlib.
Avatar billede avminarm Juniormester
22. januar 2004 - 10:20 #2
GD ligger som standar i de nyeste PHP versioner - hvis dit hotel IKKE understøtter GD - bør du skifte hotel.

lav evt. en fil der indeholder - du kan kalde den: hvadduvil.php:

<?php
phpinfo();
?>

så kan du se hvilken PHP version dit hotel kører - læg evt. et link til filen så kan jeg kigge på den ;o)
Avatar billede z3st Nybegynder
22. januar 2004 - 17:01 #3
Jeg har mit websted på min egen server, så det er bare et spørgsmål om at lægge det ud selv :D

Kryster: Jeg har fundet det på den side der, men jeg kan ikke finde ud af at lægge det ind / hvad der skal downloades.

avminarm: Sådan en har jeg da allerede ;) men jeg er noob nok til php så jeg fatter ikke meget af den. Se den her: http://www.z3st.lir.dk/test.php
Avatar billede kryster Nybegynder
22. januar 2004 - 17:27 #4
Det kræver selvfølgelig lidt arbejde. Læs deres FAQ http://www.boutell.com/gd/faq.html
De foreslå selv at man opdatere til php 4.3.x hvor gdlib er med, der står noget om at man skal tage php i .zip fil da gdlib ikke er aktiv pr default i .exe versionen.
Avatar billede z3st Nybegynder
22. januar 2004 - 18:40 #5
kryster.
Nu har jeg læst på dine links, og jeg syns jeg bliver mere og mere forvirret... Jeg har kunne tyde mig frem til at GD skulle være med i php 4.3.4, men bare ikke aktiveret, og denne linie står også i min php.ini: ;extension=php_gd2.dll (sammen med en række andre)

Hvis den er nævnt, hvorfor bliver den så ikke aktiveret?
Avatar billede kryster Nybegynder
22. januar 2004 - 19:23 #6
Fjern ; så bliver det aktiveret.
; bruges til at fortælle nu kommer en kommentar, og i dette tilfælde bruges den når en funktion ikke skal aktiveres.
Du skal genstarte web serveren når du har fjernet ; prøv så at kig på http://www.z3st.lir.dk/test.php så skulle der gerne stå noget med gd_lib sammen med "Registered PHP Streams  php, http, ftp, compress.zlib"
Avatar billede z3st Nybegynder
22. januar 2004 - 19:35 #7
okay.. væk er det :)

Det der så sker når jeg trykker på "restart" i Apache kontrol vindue får jeg følgende besked: "The request operation has failed" og webserveren kører ikke længere. Hvad gør jeg galt?

(damn hvor jeg føler mig dum her)
Avatar billede kryster Nybegynder
22. januar 2004 - 19:38 #8
Havde du installeret php 4.3.4? så skal du nok gøre det eller gd_lib. den kan godt stå i php.ini uden at være installeret. php har mange ting med i ini filen som ikke er installeret endnu.
Rettede du andre ting i php.ini? evt. prøv at sæt ; foran igen. og genstart.
Avatar billede z3st Nybegynder
22. januar 2004 - 20:28 #9
Prøvede at sætte ; på igen uden helt, Apache var død indtil efter genstart af hele maskinen, (bye bye 11 dages uptime)

Forskede så lidt videre i php.ini, fejlen lå i at extentions_dir pegede på C:\php og ikke C:\php\extentions hvor php_gd2.dll  Ligger... :)

Tak for hjælpen :D