Avatar billede cjhansen Nybegynder
20. januar 2004 - 21:46 Der er 22 kommentarer og
3 løsninger

hummel.dk skal have den store tur !

Af forskellige årsager, jeg desværre ikke kan afsløre i dette forum, kunne jeg godt tænke mig at få http://www.hummel.dk tjekket i H&R. Jeg vil lige understrege at det IKKE er www.hummelfashion.com (det der linkes til på forsiden) der skal vurderes, men altså KUN hummel.dk.

Der er dejlige 150 bobs til vinderen (eller fordelt ud på de bedste og grundigste)

På forhånd tak for hjælpen.

cjhansen
Avatar billede tefcke Nybegynder
20. januar 2004 - 21:58 #1
H&R ??
Avatar billede jnissen Nybegynder
20. januar 2004 - 21:59 #2
tefcke-> hoved og røv....tror jeg :-)
Avatar billede tefcke Nybegynder
20. januar 2004 - 22:03 #3
Ok, jeg glemte lige min urban-lingo-ordbog her til morges ;)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
20. januar 2004 - 22:04 #4
Jeg synes især afsnittene om Sponsorships og Contact er rigtig gode.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
20. januar 2004 - 22:05 #5
Apropros, hvorfor er menuen på engelsk når sitet er på dansk?
Avatar billede _michael_ Nybegynder
20. januar 2004 - 22:56 #6
Ærlig... :o)

Det er sådan et af de sites, jeg vil blive rigtig rigtig irriteret over at besøge.

1) Som der tidligere er sagt. Der er slet ingen orden i tekstforholdet dansk-engelsk. Links er på engelsk, noget tekst er på dansk og andet igen på engelsk. Vær dog konsekvent.

2) Hvorfor skal man absolut trykke så mange gange for at finde frem til nogle punkter. Eks. jeg kender ikke forskel på Teamwear og equipment (måske er jeg bare dum, men jeg er ikke den eneste) - så hvad skal jeg, når jeg har trykket på 'products'? De sorte menupunkter i toppen... eller de der links i bunden... eller er de ens, de links. Efter jeg har klikket kan jeg så se, at de ikke er helt præcis de samme. Det kunne være lidt rart med lidt besked om, hvad der egentlig foregår på siden. Nå... Jeg vælger alligevel at klikke på 'teamwear' i toppen for så at se lidt, hvad dette punkt går ud på... og hvad går det så ud på?... Hmmm... Jo... Jeg skal sgu klikke på 'klik her for Teamwear produkter'... Det gider jeg altså bare ikke... Nu har jeg trykket rundt i blinde et par gange - og min tålmodighed er opbrugt.

3) Så vidt, jeg vil gætte er der et par forskellige målgrupper, du/I overhovedet har tænkt på. Personligt gætter jeg på, at de fleste danskere, der vil besøge Hummel-siden er folk som mig, der er nysgerrige, se lidt af det nye Hummeltøj i en fart, måske læse om lidt af Hummels nye måder at brande sig på. Læse om, hvordan det går med Tibets fodboldhold - og måske også hvorfor 'Hummel is official supplier to the Danish Olympic Team 2004' (hvor både mærket og det sponserede hold er danske, men tekst på engelsk).
Altså: Jeg besøger Hummel for at blive klogere på Hummel - og ikke for at trykke på et par links uden at noget reelt indhold.

4) Reelt indhold er gemt meget langt væk. Der er godtnok fyldt med 'mission statements' overalt. Men ærligt? Hvem gider at læse dem andet end netop firmaerne, tekstforfatterne og et par journalister, der skal skrive en artikel? Sproget er gejlet så vildt op, at det lugter langt væk af smartness, dyre reklamebureausdrenge og endnu dyrere ord. Det er også fint nok. Hummel er et trendy mærke, men det bliver bare ikke rigtig vist på sitet, som slet ikke er trendy.

5) Ordgejlet igen:
Hvordan synes I selv dette lyder?

ABOUT

Be unexpected
Det forventede i uventede rammer. Det uventede i vante rammer.

3 linier lige efter hinanden. På to sprog og med et lix-tal, som hører oppe i samme kategori som advokat-tekster. I kan selvfølgelig læse det, men hvem ellers? Sprogligt dumper I.

Ked af at sige det. Men skulle jeg købe tøj ud fra en hjemmeside, så valgte jeg ikke Hummel.

/Michael
Avatar billede _michael_ Nybegynder
20. januar 2004 - 22:58 #7
Nå ja... lige en tilføjelse til:

Jeg vil se billeder af Hummel og ikke læse tekst. Hvorfor skal der være så meget tekst uden billeder. Eksempelvis sponsorships > fodbold - Hvorfor kan jeg dog ikke eks. se Aston Villas kampdragt?
Avatar billede _michael_ Nybegynder
20. januar 2004 - 23:00 #8
+ at siden springer op i et nye vindue... Også en begynderfejl...

Note... Ikke dermed sagt, at det er din skyld. Husk nu, det er sitet, der bliver diskuteret. :o)
Avatar billede nopsen Ekspert
20. januar 2004 - 23:46 #9
Jeg vil give michael ret, især med hensyn til det sproglige, det er meget vigtigt at man sørger for at få gennemlæst teksterne for fejl, da selv de mindste ting kan give et indtryk af at det ikke er seriøst eller proffesionelt.
Alene i den tekst michael nævner, er der - udover den lidt uheldigt formulerede sætning - 2 fejl.. der er glemt et stort bogstav efter et punktum, og der mangler et ord.. det er småfejl, men optræder de hyppigt og i samme tekst, giver det meget hurtigt et forkert indtryk.
Avatar billede 2c Nybegynder
21. januar 2004 - 00:57 #10
Vil gi' michael ret.

Linket på forsiden til www.hummelfashion.com er også ireterende.

Det er nogen flotte billeder, men der er for få af dem.
Avatar billede lokum Nybegynder
21. januar 2004 - 10:15 #11
Jeg er stort set enig med "michael". Men grundliggende virker det som om der mangler en idè (eller flere...) - udover at "...nu skal vi have lavet et website!". Det handler om kommunikation, og det jeg savner er ikke effekter, stil og webdesign, men derimod noget interessant indhold! Hvis den side skal konkurrere med livsstilstøjmærker som fx Diesel, Adidas og Nike - så skal der noget mere originalt og vedkommende på banen (flere penge i projektet??)!

((o;

Avatar billede cjhansen Nybegynder
21. januar 2004 - 15:40 #12
Tak til alle indtil videre. Det er godt at se den grundighed der er lagt bag.

Jeg vil ikke forsvare sitet da jeg ikke har lavet det (det har et velrenomeret reklamebureau i øvrigt), men dog et par enkelte kommentarer grundet mit kendskab til firmaet.

Aston Villas tøj er endnu ikke offentliggjort og hummel staves med lille 'h' uanset om det er lige efter et punktum. Det er et slags logo, det med et lille 'h' (hvis det var det du havde set 'nopsen'?). Jeg ser at der mangler et 'at'. Godt set.

'Bee unexpected' er jo et slogan. Læg mærke til 'Bee' (Bi ligesom 'hummel'bi, altså deres logo, ik´)

Kom fortsat med kritik og hold jer ikke tilbage da jeg ikke er ansvarlig for indhold og navigation osv. , så det er altså ikke mig i 'angriber'.

cjhansen
Avatar billede cjhansen Nybegynder
21. januar 2004 - 15:41 #13
P.S. : H&R = Hoved og Røv. Beklager det elendige lingo. Det var unødvendigt...
Avatar billede arnums Nybegynder
21. januar 2004 - 16:00 #14
ja, det er en side man har moret sig over et par gange... ;)
hvem siger du , har lavet det?

1. for meget klikken rundt, og for lidt action
2. flere(bedre) billeder mindre tekst
3. ikke så meget "dette er in" blinkende effekter, fordi det gør det "ikke in"

:o)
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
21. januar 2004 - 16:34 #15
Hummel staves ikke med lille h. Hummel er et navn og staves med stort H. Færdig.
Avatar billede cjhansen Nybegynder
21. januar 2004 - 16:59 #16
Nej. hummel er et brand.
Avatar billede minus Nybegynder
21. januar 2004 - 20:10 #17
hummel tøj, ik?
men jeg synes at der er en næsten nøgen dame under sponsor og contact siderne, som ikke har andet en svedebånd på.

nåske skal der noget tøj på, selv om jeg har meget imod pæne damer med tøj :D
Avatar billede nikotino Nybegynder
22. januar 2004 - 10:49 #18
Det tager ikke mig mange sekunder at blive køresyg af at kigge på forsiden. Flashsekevensen på forsiden er godt eksempel på at nu skal det være "smart" bare fordi at vi bruger flash, man vil lidt for meget men kan lidt for lidt. En god analogi var dengang animerede gif'r stadig var i deres barndom og alle skulle have en smiley der roterede rundt om sig selv el. lign. (f.eks. det stadig brugte blinkende "NYT!" eller "new" som en hurtig søgning på google vil afsløre: http://images.google.dk/images?as_q=new+animated&svnum=10&hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_epq=&as_oq=&as_eq=&imgsz=icon&as_filetype=gif&imgc=color&as_sitesearch=) Gyseligt og kvalmende, tag ikke fejl her har vi efterkommeren.
Den venstre halvdel (uden topdelen) af forsiden er EKSTREM urolig med en ujævn texture (baggrunden), mens den højre halvdel er fuldstændig blikstille og statisk og med en helt ensartet baggrund.
Balancen er ikke tilstedeværende, konklusionen er at det passer overhovedet ikke sammen. Flashdelen passer ikke ind i resten af sitets profil og er for stort, forstyrrende og forvirrende.
Flashdelen i sig selv er dog ikke et himmelråbende eksempel på manglende talent, vi er ikke nede i tændstikmænds  eksperimenterne, men det er ikke på højde af hvad man kan forvente af så stilrent design som hummel. Et mere konventionelt link ville passe bedre ind.

Topdelen med logoet og menuen er et klassisk design. Logoet er vi her vel ikke for at vurdere, dets placering derimod ligger naturligt i øverste venstre hjørne. Farverne, sort på hvid baggrund er med til at definere sites palette. Ikke et dårligt udgangspunkt hvis man kan finde ud af at variere/udvide det med nogle komplementære farver. Det falder straks i øjenene at den grå farve brugt i menuen skal fungere efter dette velkendte princip. Det er der ikke noget at sige til, lige indtil man ser at der blevet slået hul i den grå farve med den hvide (til menuteksten). Det passer logisk set da det jo også er baggrundsfarven og en vigtig del af paletten. Men det er ikke særlig læsevenligt da der er blevet valgt en så lys grå som er tilfældet, det bliver mere læsevenligt da mouseover effekten slår ind (kombinationen af javascipt og billedmenuer er tiden løbet fra, efter min mening, men lad det ligge) og fontfarven bliver sort.
I det hele taget passer den grå i kombination med det hvide ikke med hinanden, som set i rammen omkring sitet og menuen kontra baggrunden.
Adskillesen af menupunkterne med "|" er lidt for traditionel efter min mening. På samme måde som links'ne på forsiden i nederste højre hjørne er markeret med [] og :: som i "[News] :: 'Dannebrog' i letvægtsudgave", det finder jeg svært at kommentere med andet end plat og fantasiløst (set i relation til hummels rennome).
Alle links'ne i menuen er med STORE bogstaver, på trods af logoet konsekvent er med småt. Budskabet undslipper ihvertfald mig og jeg er rimlig vant til at vurdere og gennemtænke den slags. Fonten brugt til sprogvalget i øverste højre hjørne ser ud til at være strukket i højden og er en smule for stor (efter min smag), men ellers ville den nok for alvor blive svær at læse.
Når man får vovet at klikke sig videre ind på sitet, og det skal de fleste nok for hummel er jo velkendt. Så dukker den horisontale undermenu op. Dog først når man har klikket på linket, her fortrækker jeg hover/css/.js versionen hvor man straks kan se undermenuen og dermed får overblikket hurtigere. Det er lidt ligesom når man er faret vild på cykel kontra at være faret vild på gå-ben. Det er forskellen mellem opgivende frustration og frustration. Her er der slået hul i det sorte med en hvid font, tilnærmelsesvis ulæselig på min skærm.
Navigationen er dyb på grund af det store mængde af forskelligt indhold, men der er stadig unødvendigt mange trin og for mange uigennemskuelige grupper, f.eks. "PRODUCTS" -> "WORLD CUP" -> "Klik her for VM 2002 produkter" -> ":: MATCH" -> ": Denmark Jersey". Umådelig besværligt at finde frem til noget så populært som den danske landsholdstrøje. Ulogisk og inkonsekvent sprogvalg som nævnt i de tidligere kommentarer/svar (hvorfor denne insisteren på at have menuen på et sprog i alle tre sprogversioner af sitet? Så meget ekstra oversættelse kræver det heller ikke. Har svært ved at finde valide årsager til dette noget uheldige valg)
Og sådan kunne jeg i princippet blive ved. Men det burde efterhånden være unødvendigt, konklusionen: Find et velrennomeret webdesignfirma istedet for et reklamebureau og få lavet komplet redesign.
Avatar billede cozey Nybegynder
22. januar 2004 - 18:47 #19
Vil nu påstå at en side som skal repræsensentere et brand af hummels kaliber burde være LANGT mere stilrent!!!... ligner et design, som jeg kunne lave på 2 timer!...
En ting som f.eks. menuen er yderst kritisabel...
Generelt er der intet der imponerer mig ved den side... og damn hvor er den "brugt"...

Undskyld de lidt hårde ord, men det er nu engang min ærlige mening. :-/

Med venlig hilsen
Daniel Beldring, Ideal webbureau
Avatar billede _michael_ Nybegynder
23. januar 2004 - 11:06 #20
Jeg kan kun give de andre ret. Først og fremmest vil jeg også anbefale at reklamebureauet bliver smidt ud - eller får en mindre fremtrædende rolle i udviklingen af sitet til fordel for et webbureau, som ved, hvad de laver.
Jeg har prøvet at lave flere opgaver i samarbejde med reklamebureauer, hvor stort set alle intet ved ret meget om nettet, dets opbygning og 'normal' webadfærd.

Så er der også hele kapitlet med søgemaskinerne og SEO (søgemaskine-optimering). Her er der også nogle, som har sovet gevaldigt i timen.

En hurtigt søgning på Google på følgende ord:
hummel, teamwear, footwear, indoor 7000 lightning, denmark NT short, Girls Velour Sweat, h-Line, Seoul down west, tibetansk fodbold, tibet soccer

gav følgende:
3, 6, 0, 1, 1, 1, 2, 1, 0, 0, 0

SEO-delen må siges at være ikke eksisterende. De to sidste søgepunkter: tibetansk fodbold og soccer er et par søgeord, som jeg ville ha' valgt, hvis jeg skulle søge. hummel har fået så meget goodwill på grund af, at de er sponsor for alle mulige og umulige landshold - og hånden på hjertet, det er jo også en af de årsager til, at hummel er trendy. Hver gang, der er noget med hummel i tv eller i de trykte medier, så bliver det jo gang på gang fortalt både af interviewerne og af hummels (sikkert) PR-bureau, at hummel skam har en etisk profil - og hvorfor søren er den slags ikke med på sitet? Kør noget mere på det.
Avatar billede cjhansen Nybegynder
23. januar 2004 - 11:15 #21
>> cozey. Jeg vil jeg meget gerne at du uddyber dit svar. Og smid i øvrigt et 'svar', så du kan skovle point ind. Bare giv den gas :-)

>> michael. Smid et SVAR for at få point, og tak for dine betragtninger og kommentarer.

>> minus. Halvnøgne piger er nok med til at flytte fokus en del, men hummel sælger jo også svedbånd (og undertøj) så en fleece henover disse ville jo nok være uhensigtsmæssigt, ik´ ;-)
Avatar billede _michael_ Nybegynder
23. januar 2004 - 11:44 #22
cjhansen> Det var så lidt. Håber du/I kan bruge noget af det konstruktivt. :o)
Avatar billede cozey Nybegynder
23. januar 2004 - 19:11 #23
Det jeg mener er at siden ligner 75% af internettets sider... måden siden er opbygget på er mildt sagt brugt... et brand som hummel burde være på forkant med webudviklingen... og ikke bare være "en side i mængden"...
Hvad angår menuen er den simpelthen for kedelig og enkel...
Siden mangler grafiske elementer...
Desuden bliver billederne brugt alt for mange gange på siden...!
PS. jeg behøver ingen point for dette... ellers tak ;-)
Avatar billede cjhansen Nybegynder
23. januar 2004 - 23:20 #24
Så er der givet point. Jeg takker mange gange for jeres deltagelse!
Avatar billede cjhansen Nybegynder
23. januar 2004 - 23:23 #25
Så NU er der givet point....