Avatar billede __zerozone.dk__ Nybegynder
23. januar 2001 - 20:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Start af X - Sort skærm!!!

Når jeg prøver på at starte x op får jeg bare en sort skærm. Hvad er da det for noget???

//ZZ
Avatar billede place Nybegynder
23. januar 2001 - 20:21 #1
er du sikker på at dit skærmkort er sat rigtigt op det kan være problemet ellers skal du sætte det op med xf86configurator eller noget i den stil..
Avatar billede anott Nybegynder
23. januar 2001 - 20:23 #2
Noget i den stil har jeg allerede svaret på http://www.eksperten.dk/spm/44965
Men det var tilsyneladende ikke nok...
Avatar billede bantz Nybegynder
23. januar 2001 - 20:52 #3
Jeg havde det samme problem som dig første gang jeg installerede linux.
Jeg fandt ud af at det var fordi at da jeg installerede mit skærmkort og skærm havde jeg sat min Hertz for højt i forhold til hvad mit skærmkort kunne klare...
Konfigurer dit skærmkort igen med XF86Config (denne gang vær 100 % sikker på dine instillinger)hvis du har en rescue disk ?
Hvis du ikke har en rescue disk bliver du nødt til at geninstallere.... surt men sandt...

mvh.
Michael Bantz
Avatar billede __zerozone.dk__ Nybegynder
23. januar 2001 - 21:04 #4
hvordan ser en rescue disk ud??? Hvad er der på den???
Avatar billede __zerozone.dk__ Nybegynder
23. januar 2001 - 21:04 #5
hvordan kommer jeg ind i XF86Config ???
Avatar billede anott Nybegynder
23. januar 2001 - 21:11 #6
En rescue disk er en redningsdiskette, som du normalt kan lave under installationen. Se iøvrigt bantz\' svar. XF86Config er en tekstfil, der ligger i /etc. Der er forskellige guider til opsætning, f.eks. xf86config eller lign., men for at kunne køre dem skal du først kunne logge ind på kommandolinien.
Du kan også prøve at trykke Ctrl+Alt+Bkspc; dermed kan du måske stoppe X, som er årsagen til den sorte skærm.
Avatar billede __zerozone.dk__ Nybegynder
23. januar 2001 - 21:18 #7
jeg er kommet udenom den sorte skærm ved at skrive linux 3 i lilo så starter den ikke den grafiske brugerflade. men jeg vil gerne have det til at funge. så...
Avatar billede 8151 Nybegynder
23. januar 2001 - 23:06 #8
Du starter med at logge på som  root, dernæst
hopper ud i    /usr/X11R6/bin    og når du er der, skriver du  Xconfigurator    så kommer du ind i en menu hvor du kan sætte din skærm og dit skærmkort op.
Avatar billede bantz Nybegynder
24. januar 2001 - 19:54 #9
Bare et lille spørgsmål til _zerozone.dk_
Hvis svarende er forkerte, hvorfor afviser du dem så ikke istedet for at lade dem \"hænge\" ?