Avatar billede k0sm0s Nybegynder
19. januar 2004 - 23:44 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ændre partition fra FAT32 til NTFS

Jeg har en HD som kører to NTFS partitioner. Uheldigvis er den ene af partitionerne pludselig blevet sat til at være FAT32 filsystem, på trods af at data'en faktisk er lagt som NTFS. Dette medfører at navne på filer og mapper blot er en række mystiske tegn nu.
Jeg vil gerne vide om der er nogen som kender en måde at få partitionen markeret som NTFS igen.
Avatar billede hansdam Nybegynder
19. januar 2004 - 23:46 #1
Partition Magic 8 kan gøre det helt uden problemer.. Jeg tror ikke der er andre måder du kan gøre det på...
Avatar billede thesurfer Nybegynder
19. januar 2004 - 23:54 #2
Jeg mener at der er en konverteringsprogram med i XP (og vist nok også 98)..
Kig under Tilbehør..
Avatar billede hcma Novice
19. januar 2004 - 23:59 #3
ingen garanti, men måske dette:
Kør -> Run -> Convert Drevbogstav: /FS:NTFS
F.eks. vil:  convert D: /fs:ntfs    formatere drev D: i ntfs-format
Avatar billede thesurfer Nybegynder
20. januar 2004 - 00:06 #4
Jeg tror ikke at drevet skal formateres..?
Avatar billede hansdam Nybegynder
20. januar 2004 - 00:06 #5
Jeg tror den med kommandopromten virker...
se her: http://www.ntfs.com/quest3.htm
Også uden datatab som de siger..
(men jeg er stadig 100% sikker på at Partition Magic også kan gøre det ;-) )
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2004 - 00:09 #6
thesurfer >>>  skrevet forkert, bliver ikke formateret men bare ændret filsystem.
Avatar billede k0sm0s Nybegynder
20. januar 2004 - 00:15 #7
Jeg vil meget gerne undgå at miste data'en på drevet. Problemet er at data'en ligger som NTFS, men partitionen er pludselig blevet flagged som en FAT partition (ikke FAT32 som jeg kom til at sige først). Sådan som jeg har forstået det, så er convert til at konvertere et FAT drev hvor data også ligger som FAT. Det jeg skal have gjordt er blot at have ændret identificationen fra FAT til NTFS uden at den piller ved FS tables eller data.
Avatar billede hcma Novice
20. januar 2004 - 00:20 #8
har du prøvet at benytte  Genoprettelse til et tidspunkt, hvor det hele var OK???
Avatar billede k0sm0s Nybegynder
20. januar 2004 - 00:23 #9
Heh, det kan godt blive lidt svært siden det netop er min primære partition som er flagged forkert.
Avatar billede k0sm0s Nybegynder
20. januar 2004 - 05:01 #10
Ok, jeg fandt frem til en acceptabel løsning. Har brugt GetDataBack til at lave backup af data'ene fra partitionen. Herefter kan jeg bare lave en re-install.
Jeg takker jer alle for hjælpen.