Avatar billede skabs-noerden Nybegynder
19. januar 2004 - 23:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Brugerdefineret søgekriterie i formularvindue

Jeg er ingen Access-haj og trænger desperat til hjælp til at komme videre med en ordredatabase jeg arbejder på!!

Jeg ønsker at lave et formularvindue, hvor en bruger fra formularvinduet kan definere to søgekriterier - by og dato - til en underliggende forespørgsel. Jeg har leget lidt med makroer og har luret, hvordan jeg laver en kædereaktion fra formular via forespørgsel til udprint i en rapport ... jeg har dog den STORE udfordring, at jeg ikke kan gennemskue, hvordan jeg lokker Access til at gemme de brugerdefinerede input, således at disse kan bruges i forespørgslen.

Jeg har hørt rygter om, at jeg skal ud i noget VBA programmering, for at få det til at virke, men håber, at der er nogen, der kender et snedigt triks, så jeg kan undgå dette ... har en smule erfaring med Access og lidt med SQL, men er blank på VBA.
Avatar billede mugs Novice
19. januar 2004 - 23:44 #1
I den forespørgsel der ligger til grund for din rapport, kan du indsætte et kriterie der refererer til en formular:

Like "*" & [Forms]![FORMULARNAVN]![FELTNAVN] & "*"

Du er så nødt til at åbne rapporten fra formularen, idet denne skal være aktiv.
Avatar billede mugs Novice
19. januar 2004 - 23:47 #2
Feltet i din formular kan sagtens være et ubundet felt hvis værdi baseres på en Inputbox. Det ubundne tekstfelt kan således være usynligt når egenskaben Synlig sættes til Nej. På denne måde ser du kun en inputbox i formularen.
Avatar billede skabs-noerden Nybegynder
20. januar 2004 - 00:59 #3
Mugs, du er en helt fra det virkelige liv!! Det virker upåklageligt og har sparet mig for mange timers forgæves forsøg med diverse udtryk, etc. Leger videre med det, men ville lige give en glad tilbagemelding herfra. :o)
Avatar billede mugs Novice
20. januar 2004 - 06:43 #4
Rart at høre det fungerer. Tak for point.