Avatar billede the_unseen Nybegynder
19. januar 2004 - 13:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Installation af XP på partition

Jeg har et ganske simpelt problem:

Jeg har netop samlet en ny computer og indsat en harddisk fra min gamle computer, der indeholder omkring 35Gb data som jeg gerne vil beholde. Harddisken er ikke partitioneret og er på i alt 120Gb.

Problemet er nu at Windows XP installationsprogrammet ikke vil anerkende partitionen som egnet til Windows XP -installation. (Det er FAT32-partition der tales om). Derfor kan jeg ikke installere Windows XP.

Nu kommer mit spørgsmål:

Er der nogen måde hvorpå jeg kan få oprettet en partition ud fra resterende plads på den eksisterende partition, uden at skulle have harddisken tilbage i den gamle computer og rode med den der og uden at slette de data som ligger på den???

Kan man evt. køre noget Partition Magic på maskinen via en bootdiskette selvom der hverken er dos eller windows installeret på dyret???

Mvh.
The Unseen
-/-
Avatar billede bycreator Nybegynder
19. januar 2004 - 13:43 #1
ja med en startdisk så kan du bruge FDISK.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. januar 2004 - 13:46 #2
bycreator: det kan ikke gøres med fdisk

the_unseen: yes, du skal bare køre en gang partition magic. Det gør tricket, uden du skal bekymre dig om dine data. Har prøvet det nogle gange efterhånden.
Avatar billede zhark Nybegynder
19. januar 2004 - 13:49 #3
Nej og ja! Fdisk kan i hvert fald ikke, PM (Partition Magic) kan oprette nye partitioner på diske med data, men programmet koster jo $
Du kan ikke i XP eller som du skrive - idin gamle computer gøre mere/anden end i din ny!
Avatar billede zhark Nybegynder
19. januar 2004 - 13:54 #4
Men du kunne jo måske, efter som du har 2 PCer (eller bare 2 HDer!) - overføre de data til en anden HD, og så kan du formatere og dele din 120GB med XP som du ønsker, men XP kan altså tros alt nyt ikke klare at dele en disk (partition) der ER data på.
Avatar billede the_unseen Nybegynder
19. januar 2004 - 13:55 #5
Nej jeg er klar over det ikke dur med fdisk...

Men hvordan skal jeg så bruge PM til det? Hvilken version og på hvilken måde får jeg PM ind på den nye maskine???

Og jo: I min gamle computer ville jeg uden problemer kunne oprette en ny partition ud fra den ledige plads på den eksisterende.

Jeg savner en enkelt fremgangsmåde. Og jeg har to versioner af PM, både en bundle der fulgte med maskinen (6.0LE) og en fuld version 8 på min gamle traktor af en workstation. Hvad gør jeg?
Avatar billede the_unseen Nybegynder
11. juni 2006 - 20:20 #6
lukker