Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2004 - 13:14 Der er 21 kommentarer og
5 løsninger

Amd Athlon64 eller Intel Pentium4?

Som overskriften så smukt siger, så står jeg overfor at skulle have opgraderet puteren :-)

Jeg har et maxbeløb der hedder ca. 4500,- hvad vil være mest fremtidssikret at vælge ?

Jeg har lavet 2 mulige konfigurationer!

1.
3100079  Abit IC7-Max3, 875P, 800FSB, SATA    -1.589,00
320421  Pentium4, 2600MHz Socket 478 FSB800  -1.360,00
350441  Kingston DDR4000, 2x256 MB HyperX    -1.299,00
320475  ThermalTake VGA Cooler, DP Giant II  -229,00

Total - 4477,-

2.
310478  Asus K8V Deluxe, K8T800, Athlon64  -1.179,00
320554  AMD Athlon64, 3000+, 2.0GHz, BOX    -1.749,00
350503  Kingston DDR4000, 512MB, HyperX    -1.229,00
320475  ThermalTake VGA Cooler, DP Giant II -229,00

Total - DKK 4.386,-

Vgakøleren skal med under alle omstændigheder :-), da den på mit nuværende ti4200 er futtet af :-)

Så mine spørgsmål er:
1. Hvilket system bedst ? (mener osse hvilket har længst levetid!, da jeg mener at have hørt at sokkel 754 udgår!)
2. Og hvofor ?
3. evt. andre bud på et bedre system ?

Beklager hvis der er oprettet 10 spørgsmål magen til for nyligt, men sådan er det!

Og på forhånd tak :-)
Avatar billede ld Nybegynder
19. januar 2004 - 13:19 #1
Det har længe været en god guide at gå efter hvad du skal med din PC. Tunge opgaver er Athlons gode side, men spil o.lign. er Pentiums favør. Jeg har for nylig hørt at hvis jeg skulle have en stabil computer skulle jeg vælge Pentium... Men jeg skal ikke være dommer på det område. Kan du specificere lidt mere hvad du skal bruge ?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
19. januar 2004 - 13:24 #2
Der findes ikke noget, som hedder fremtidssikret, kun god timing. Timingen for at opgradere er dårlig lige nu. Intel har deres Prescot CPU på trapperne og AMD er ved at køre deres nye socket i stilling. Jeg ville personligt vente til Prescot dukker op og se, hvad det gør ved priserne.

Hvis du absolut ikke kan vente på Prescot, så er Intel vejen nok den mest "fremtidssikrede", idet Abits MAX3 bundkort understøtter denne nye CPU.

Man kan selvfølgelig også vende det på hovedet og sige, at AMDs CPU m. 64-bit instruktioner vil være mere fremtidssikret, idet den understøtter nye 64-bit OS.

Jeg er af den opfattelse at CPU'en ikke længere er så vigtig, når man når over et vist antal MHz, i hvert fald hvis man ser på hjemmebrugeren. Jeg vil mene at 2GHz er rigeligt og at man i stedet bør satse på grafikkort, harddiske og den slags. Derfor må det nødvendigvis være andre faktorer, som afgører ens køb.

I stedet for rå hastighed bør kriteriet for dit valg være stabilitet. Man vil i længden få mest ud af at købe en gennemprøvet platform, hvilket jeg mener at Intel-platformen er. AMD64 har stadiig børnesygdomme, hvilket er at forvente på nuværende stadie i CPU'ens livscyklus.

Jeg tror, at du vil få mest glæde af Intel-løsningen lige nu. Den er gennemprøvet, yder godt og kan opgraderes, både med nuværende CPU'er og fremtidige.
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2004 - 13:24 #3
Et lille tip. Undlad at købe hyperx til i865/i875 chipsettet. Det er ikke altid de fungerer sammen.

Evt tag en zalman profil istedet for thermaltake. Synes blæsermonteringen på zalmans virker bedre og nemmere at montere en anden.

Anyway, hvis det var mig, ville jeg tage nr1, bare med et sæt corsair istedet. Du vil kunne clocke den langt mere end amd´en.
Men ellers er begge systemer meget højtydende, og ligger tæt op ad hinanden. De yder bare mest på hver sit punkt.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
19. januar 2004 - 13:25 #4
Pentium er mere stabil og er svære at brænde af end athlon, men som id siger, så er athlon bedre til at håndtere tunge opgaver, som spil grafiske programmer, med andre ord får man mere ydelse for færre penge ud af en athlon, mens man får mere stabilitet med en Pentium.
Men kommer igen an på hvad du skal bruge din PC til.
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2004 - 13:30 #5
Intel er IKKE mere stabil end amd. Det er en røverhistorie tilbage fra k6-tiden.
Min ene amd (1.33ghz tfugl) har skam aldrig været ustabil, og har endda ved en fejl (glemte at tilslutte blæser til køler) været over dens max temp, som er 90 grader. Kørte stabilt op til de ca 80-85 grader. Crashede ved ca 95grader. En intel ved den temp, ville være mere end død.
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
19. januar 2004 - 13:38 #6
P3 og P4 indeholder et system, der gør den umulig at brænde af, hvis der ikke er hardware fejl. Kan ikke huske linket, men ved at Tomsharware guide lavede en test, hvor de forsøgte at brænde CPUer af ved at fjerne køleren
Det viste sig at AthlonTbird og Athlon Palomino brændte af efter relativt kort tid.
Ved Pentium3, låste computeren sig fast, så det var nødvendigt at genstarte, men den brædte ikke af. Ved Pentium4 gik computeren bare ned i clockfrekvens og man kunne arbejde videre uden blæser.
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2004 - 13:40 #7
Tak for Jeres svar :-)

Jeg ved godt, at det næsten er et umuligt spørgsmål at svare på, men som det ser ud nu skal jeg fortrinssmæssigt bruge computeren til en højtydende workstation, både grafisk og udviklingsmæssigt....derudover skal den trække småspil uden at kløjs alt for meget i det eks. WC3

Jeg kan høre meningerne er mange, og ind til videre har jeg selv været amd-mand, men har hørt at det skulle være mere muligt at opgradere på sokkel 478-platformen :-)

Som mufoxe siger så er timingen den vigtigste, men det ved jeg altså ikke helt hvornår den er ? - måske den 2/2 når prescott kommer ?

Nu har jeg ind til videre ventet i et halvt år :/

chalde tak for tippet med ram og køler :-)
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2004 - 13:41 #8
spiritusanta > det har jeg osse læst :-), men amd64 indeholder et ligende system, og vil osse sende en halt-kommando, så vidt jeg er vidende :-)
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
19. januar 2004 - 13:44 #9
oki kender ikke så meget til AMD64 :)
Jeg har selv været AMDmand de sidste mange år og været glad for den, men har altid været bange for varmen.
Nu hvor jeg er ved at bygge en støjsvag PC, skal jeg købe en P4 med en mist black silence, der larmer med 12dB, så det bliver første gang siden Pentium1's tid, at jeg skal lege med pentium igen :)
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2004 - 13:52 #10
grunken -> Så lidt :-)
En anden ting. Hvis du ikke skal overclocke, så tag pc3200 ram, da det ellers er penge ud af vinduet.

spiritusanta -> Har filmen liggende et eller andet sted :-)
Den var fra før amd implementerede overheat sikring. Og rigtigt nok, cpuen brændte hurtigere end man kunne sige eksperten.dk. Men nu er det også ret sjældent man kører uden heatsink/piller heatsink af mens den kører :-)
Men min tfugl er en sejlivet fætter. Over max temp, og lever stadig.
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2004 - 16:43 #11
Jeg takker for alle svarene, det var rart med andres tilbagemeldinger :-), i for 1/4 del hver for gode inputs :-)

chalde >> jeg skal overclocke :-) (sikkert ikke fordi de er nødvendigt, men sjovt :-)), så derfor valget af de forholdsvis hurtige ram, men jeg ser om jeg kan finde nogle andre end kingstons :-), kender du a-data's ram ?
Avatar billede grunken Nybegynder
19. januar 2004 - 16:53 #12
Avatar billede spiritusanta Nybegynder
19. januar 2004 - 17:04 #13
Den video havde jeg ikke set før, men meget interesant, tak for point og link :)
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2004 - 17:12 #14
grunken ->
Test af adata´s pc4000 http://www.tweak.dk/tests2.php?id=289
Men hvis du du venter et par dage, kan du jo høre hvordan ird´s system kommer til at køre/clocke.
Hans system kommer til at bestå af:
p4c800e-deluxe
2x256 corsair twinx pc4000
p4 (hastighed ikke bestemt endnu) 800fsb med sp94 og 92mm enermax
club3d geforce fx5900xt

Men kan sige, at du vil kunne clocke mest med intel. Formentlig ca 800mhz-1ghz med en god køler og gode ram.

og tak for point :-)
Avatar billede grunken Nybegynder
23. januar 2004 - 14:35 #15
chalde :-D

nu kunne jeg ikke vente længere, så jeg har lige bestil ovenstående, dog med modifikationen a-data ram i stedet for corsair eller kingston :-)

Har du hørt fra ird, om hans puter ? :-)
Avatar billede chalde Seniormester
23. januar 2004 - 14:52 #16
:-)
Du må lige give lyd fra dig når du får samlet den, så jeg ka blive rigtig misundelig, og hade at jeg ikke selv har råd hehe.
Ird venter med cpu til p4 falder i pris. Gør de i starten af februar.
Avatar billede grunken Nybegynder
23. januar 2004 - 15:31 #17
Det vil jeg da gøre, altså give dig besked.... :-)

Jeg besluttede IKKE at vente fordi at, man ender jo med at blive gråhåret inden de falder alligevel, desuden ser det ikke ud til at den 2600 jeg skal have falder så meget :-)

Sidst men ikke mindst, så fandt jeg lige lidt flere kroner, så jeg tilføjede en waterchill, darn det bliver en spændende oplevelse :-)
Avatar billede chalde Seniormester
23. januar 2004 - 16:01 #18
Hehe, ser frem til et "review" :-)
Avatar billede grunken Nybegynder
29. januar 2004 - 11:47 #19
Så for dælen chalde :-)

Så er systemet "samlet",  og du kan se frem til et mini-review inden for de næste 14 dages tid :-)

Jeg skal for min og andres skyld lige have lånt et kamera, og vil gennemgå hvordan man mokker mit waterchill ind i mit "gamle" miditower :-), det kræver vist lidt skæren i fronten af kabinettet, så jeg kan få plads til både radiator og 120mm blæser....

Ud over det må det siges at være et meget vellykket køb, den her 2600 processor, rammer alt for let 3500 mhz, med en fsb på 270 (og rammen følger fint med), og holder en temperatur på 37-38 grader idle :-)

Tilfredsheden munder sig især ud i at der for alvor er kommet nyt liv i mit "gamle" geforce4, et ydelsesboost fra ca. 8000 til 16000 goe gamle 3dmarks (ved godt det ikke gir et billede af "real life" performance), men det gir en meget go indikation af hvad der er opnået :-)

Så nu kan jeg sagtens vente måneder inden jeg skifter skærmkort!

Jeg gir mange reviews ret, bundkortet siger ikke en skid (var lidt nervøs for den otesfan), og det er lettere at clocke end at klø sig i nakken (pumpen fra waterchillen larmer mere).

Såeh den eneste anke må være at det er for let at overclocke :-)
Avatar billede chalde Seniormester
29. januar 2004 - 12:10 #20
Det var sq da fedt. Glæder mig til jeg en dag har råd til noget ligende :-)
Man kan da sige at det var et ret godt performance boost du fik dig der. Og et ret godt OC må man da også sige.
Glæder mig til det færdige review :-)
Må sige at jeg er "en smule" misundelig lige nu hehe.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
14. februar 2004 - 12:16 #21
Jeg har lige fået mig en P4 3.0 GHz - og havde Athlon 1833 MHz før.
Der er noget forskel:

1) Athlon maskinen startede hurtigere

2) Athlon blev max 50 grader selv ved langvarig 100% CPU belastning (med en støjsvag ArcticCooling køler til 100 kr)

3) Pentium 4 kører mange ting mærkbart hurtigere, den bliver dog meget nemt 55 grader og derover. Nogle ting kører dog langsommere.

4) Den medfølgende blæser til P4 larmer som en jetjæger
5) Pris for athlon tingene:
  Bundkort: Abit NF7-S: 900,- (i sin tid)
  Processor: Athlon 1833 MHz Barton: 650,-
  RAM: 2 x 256 MB PC2700: 650,-
  Køler: Arctic Cooling termostatstyret: 100,-
--------------------------------------------------
  Total: 2300,-
6) Pris for P4:
  Bundkort: Intel 875PBZ: 1350,-
  Processor: Pentium 4 C 3.0 GHz: 1700,-
  RAM: 2 x 512 PC3200: 1350,-
  Køler: Støjende køler: 0,- (følger med processor)
--------------------------------------------------
  Total: 4400,-

Altså væsentligt mere for P4 med marginalt bedre ydelse.

Også er det tankevækkende at en 1833 MHz Athlon bider en
Pentium 3 GHz i halen.
Avatar billede chalde Seniormester
14. februar 2004 - 12:29 #22
stringbuffer ->
1) Kan være så meget andet end cpu der er problemet
2) Min grandfætters p4 2.6 NW er ca 30 idle og 40 full load med en zalman på tilbud til 150kr
3) Hans maskine slår nemt min 2600+ tbred i stort set alle tests
4) Det gjorde den der fulgte med til min 2600+ også, og jeg havde en idle temp på 60grader (har nu volcano 11, ikke meget bedre. 50 idle 55 full load @ 2500rpm)
5+6) Han gav 6k for færdigsamlet 2.6 NW, 2x512 pc3200, soltek mobo med i865, 9600pro, 160gb osv, det eneste den halter efter mig i, er 3dmark. Men her har hans grafikkort skylden.

Så du har entet sat din p4 helt galt op, idet en p4 2.4 800fsb rent faktisk slår en 2500+ i de fleste ting.
Derudover er der overclocking. For at clocke en barton en del, skal man være heldig at få en med god stepping (er mit næste køb til min egen, da jeg ikke har råd til P4), men de kan som regel ikke komme meget højere end ca 2400mhz med luft (og her tales larm for alle pengene), hvorimod en 2.4NW nemt trækker 3.3ghz med luft (endda med boxkøleren)

Men siger ikke amd er dårligt, har selv 2 maskiner. Intel yder bare mere når der ikke tales amd64.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
14. februar 2004 - 14:51 #23
Jeg snakker ikke tests, kun rigtige programmer og så generel brug af PC som tænd og sluk. Ifg. PCMark 2002 er min P4 en del bedre, men det kan bare ikke mærkes så meget.

Jeg tror ikke at min P4 er sat forkert op fordi det er ikke muligt at sætte noget som helst op - bundkortet tillader ikke ret meget andet end standard og den finder selv ud af RAM, FSB o.l. - tror det er standard for Intels kort.

Hvad skal man overclocke for?
Avatar billede chalde Seniormester
14. februar 2004 - 15:02 #24
Nej det er rigtigt at du f.eks ikke oplever at word starter voldsomt meget hurtigere, men video/billedbehandling, musikkomponering, video/musikkomprimering, 3d applikationer osv vil gå en del hurtigere. Og det kan man også se i mange tests, da mange sider ofte tester komprimering af lyd/video, 3dsmax osv...
Opsætning gælder også at vælge de rigtige drivere osv.
Hvad man skal overclocke for: At få mere for pengene. En 3.2ghz til 2.4ghz´s pris er da en god handel.
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
14. februar 2004 - 19:43 #25
Hvad drivere angår: der er kun Intels automatiske driver install CD og så nVidia drivere, ingen af dem kan installeres forkert :)

Ja, men hvis du skal betale dobbelt så meget for dine RAM, bundkort og køler fordi du skal overclocke, er det så ikke lige så billigt at købe en processor, der kører de der 3.2 som standard? Og hvad med levetiden?

Mener forresten at iflg. PCMark2002 havde min Athlon 1833 MHz over 6000 i CPU score, mens P4 har lidt mindre end 6000?
Avatar billede chalde Seniormester
14. februar 2004 - 20:22 #26
stringbuffer ->
Ikke installeres forkert nej (eller både og, nforce2 driverne kunne i de første udgaver skabe meget store problemer hvis de blev installeret før sp1, og SW-driveren skabte/skaber stadig problemer hos langt de fleste), men husk at drivere hele tiden bliver opdateret.
Behøver ikke betale dobbelt så meget for hverken ram, køler eller bundkort. Du kan fint samle en p4 til overclocking for det samme som en der ikke skal. Det kommer helt an på hvor meget du vil clocke. Vil du f.eks over 4ghz, skal du investere en del i det.

Har du overhovedet læst denne tråd igennem? Grunken kører sin 2.6ghz på på 3.5ghz med vand. Han har ikke givet mere for sit hardware end enhver anden "computer/hardwarenørd" der vil have en highend computer ville give.

Levetiden bliver ikke forringet specielt (hvis den overhovedet gør). Når den dør, er dens tid for længst overstået.

Hvis din 2500+ har scoret højere i cpu testen end en 3ghz p4, så har du et problem et sted i dit p4 system. Enten et indstillingsproblem eller måske en direkte hardwarefejl. En 3ghz p4 scorer i gennemsnittet ca 2000 cpu point mere end en 2500+ i pcmark.

Ang benchmarks af amd vs intel:
http://www.neoseeker.com/resourcelink.html?rlid=65971
http://www.tomshardware.com/cpu/20030923/index.html

I neoseeker løber 2500+ og 2600+ med pris/ydelse sejren, men siden da er prisen på p4 faldet markant, og derfor kan testen´s pris/ydelse konklusion ikke bruges mere.