Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
19. januar 2004 - 11:07 Der er 7 kommentarer

Top notch PC anno januar 2004

Jeg vil efterhånden have min PC opgraderet, eller sågar skiftet helt ud, men jeg har mistet følingen med hvad der er hurtigt og godt.

Hvordan skal en maskine se ud, hvis man skal have et toptunet monster?

Mine krav er bare at det SKAL være en AMD processor. Hvis Intel fortsat skal holdes fra at sætte priserne som det passer dem, er man nødt til at støtte de mindre chip-producenter. :-)

Jeg er ligeglad med hvilket grafikkort folk foreslår. Den slags kan jo bare skiftes ud, uden at man behøver udskifte resten.

Hvilken bus-hastighed skal bundkortet have for at være med helt i front?
Hvilken RAM skal der i sådan en ting?
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2004 - 11:22 #1
Det hurtigste du kan få fra AMD (udover 64-bit) er Athlon XP 3200+

Den har en FSB på 333 MHz, så du skal have et bundkort der kan klare dette. Dit bundkort skal være socket A.

Derudover ville jeg smide nogle PC3200 RAM i (DualChannel), da de passer til FSB'en.

Køb hellere 1 GB RAM end 512 MB, det er ikke det der slår budgettet i stykker.

Du kunne også vælge PC3500, men de er en del dyrere, og ydelsen er ikke vildt meget bedre.

Så skal der nok være Serial-ATA, Gigabit-LAN, USB2, FireWire osv. på bundkortet.

Så ville jeg vælge et par hurtige serial-ATA diske på 120 GB hver, så løber du ikke tør for plads :)

Så en DVD-brænder der kan brænde både + og -

Tjae, hvad mere? Et lækkert lydkort?
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
19. januar 2004 - 12:04 #2
Smid et svar hvis jeg skal kunne give dig nogen point.
Avatar billede mr_mudderkode Nybegynder
19. januar 2004 - 12:06 #3
...har du nogle konkrete forslag til hvilke bundkort der følger det du beskriver? Altså kan køre en 3200+ cpu og PC3200 eller PC3500 ram....
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2004 - 12:29 #4
Du kan sagtens lade dette spm. stå åbent lidt længere, tror de fleste er på arbejde nu :)
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2004 - 13:47 #5
el_barto -> Du har vist en fejl. Ikke for at rakke ned på dig, men:
amd´s 3200+ der ikke er 64bit, har 400mhz fsb.
Og en anden ting, intels p4 med 800mhz fsb løber nemt fra amd´s ikke 64bit. Mener faktisk en 2.8 800fsb slår den du anbefaler.

mr_mudderkode -> Hvis du så absolut ikke vil have intel (som faktisk er kommet godt ned i pris, ligger på ca det samme som amd64), skal du vælge amd 64. Amd´s 32bit cpu´er (alt op til barton 3200+), får høvl af intel.
Til gengæld er amd´s 64 bit cpu´er på højde med, og slår i mange test´s intel. Men i andre test´s er intel bedst. Det er pga. konstruktionen. Intel er bedst til visse ting, og amd andre :-)

Hvis jeg stod og skulle købe nu (og havde mange penge), ville det blive:
abit ic7 max3 eller asus p4c800e-deluxe
3.2ghz 800fsb p4
2x512mb pc4000 mushkin, ocz eller twinmos ram
en thermalright sp94 heatsink med en 92mm enermax blæser.
Derefter ville jeg clocke det.

Kort sagt. Vil du være med i front: amd64 eller intel.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2004 - 14:03 #6
chalde> Du har helt ret med FSB'en, den er naturligvis 400 og ikke 333 :)

Og mht. Intel/AMD var spørgers indstilling at det _skulle_ være AMD.
Avatar billede chalde Seniormester
19. januar 2004 - 14:06 #7
el_barto -> Læste vist også "Det hurtigste du kan få fra AMD" som "Det hurtigste du kan få ER AMD"
Sry about that.