Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
18. januar 2004 - 13:10 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Lær PHP newbie

Jeg vil til og lave hjemmeside i php istedet for html, og som newbie er det nok lidt svært, er der nogle herinde der kender nogle gode links til nogle danske sites. Hvor jeg kan læse mere om det, både hvilken programmer man bruger og hvordan. Så ville jeg være meget taknemmelig.

Hilsen

Nighthawk
Avatar billede htm Nybegynder
18. januar 2004 - 13:12 #1
ikke i stedet for html, php er et sprog du bruger til at lave en masse ting, men for at få noget brugbart på din side præsenterer du det med html.

Kig på www.webcafe.dk de har nogle gode start tutorials.
Avatar billede hsm Nybegynder
18. januar 2004 - 13:17 #2
Du kan finde manualen her:

http://dk2.php.net/get/php_manual_en.chm/from/dk.php.net/mirror

Den er på engelsk, men giver hurtigt overblik.
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2004 - 14:11 #3
Og man bruger ofte de samme programmer til at skrive det.

Det eneste krav er egentlig, at programmet kan gemme som ren tekst, så f.eks. programmet Notesblok (notepad), der følger med Windows er ganske anvendeligt. Der findes dog mange bedre programmer, der for eksempel kan vise php-koden i farver, så den er lettere at overskue.

Jeg kender ikke lige de gode teksteditorer til Windows, men til Linux kan jeg anbefale bl.a.:

Quanta eller Kate for KDE-brugere
Bluefish for Gnome-brugere

Og så er der jo Emacs og VI, som kan bruges til ALT hvad der har med redigering af tekst at gøre, og næsten alt andet også ;-) Begge programmer findes forresten til Windows, men de er lidt anderledes end normale Windows-programmer, så hvis du er Windows-bruger, vil du måske ikke kunne lide dem.

PS. Nogle brugere siger, at Emacs kan alt - undtagen lave kaffe. Det passer ikke. Emacs kan også lave kaffe. (Med den rigtige hardware naturligvis.)
Avatar billede delphimann Nybegynder
18. januar 2004 - 16:19 #4
http://mbn.dk/?aid=42&lang=dk

Begynderg guid den hjælp mig meget!

Den er også på dansk og MEGET let at forstå
Avatar billede exp Juniormester
18. januar 2004 - 18:26 #5
Jeg kan varmt anbefale TSW WebCoder (www.tsw.dk) til at redigere php-dokumenter
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
18. januar 2004 - 18:58 #6
Jeg takker indtil videre, og kigger lige nærmere på det, vender tilbage....
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
18. januar 2004 - 20:02 #7
exp.... er du ikke lige venlig og ligge et svar....
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
19. januar 2004 - 03:07 #8
Jeg skal lige høre jer engang, hvad er fordelene og udlemperne ved og arbejde med php???
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
19. januar 2004 - 03:50 #9
Exp > tak for det kanon link du skrev, nu kan jeg allerede se fordelene.... Ingen tvivl et hammerfedt program, og så er det endda gratis, men overvejer allerede nu og købe Pro versionen... Kanon for fedt....
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
19. januar 2004 - 04:11 #10
Exp > ved du om man kan hente nogle skabaloner til tsw på nettet????
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2004 - 05:26 #11
Fordele og ulemper ved PHP i forhold til hvad?

I forhold til HTML:
Man kan lave ufatteligt meget, som overhovedet ikke er muligt i ren HTML. Men da serveren dermed skal arbejde hårdere, kan man godt komme til at belaste den, men der skal en del til, før man for alvor belaster en server.
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
19. januar 2004 - 13:03 #12
sandbox > Fordele og ulemper ved PHP i forhold til hvad?

Ja, i forhold til html...
Avatar billede nighthawk_junior Nybegynder
19. januar 2004 - 22:03 #13
lukket for denne gang....
Avatar billede exp Juniormester
19. januar 2004 - 22:11 #14
Ved desværre ikke hvor der skulle være "skabeloner" - men der kan hentes småscript inde på www.tsw.dk

Har ikke fået lagt et svar, for jeg har haft nogle mail-problemer (som mange andre :-)