Avatar billede pfp Nybegynder
17. januar 2004 - 03:44 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Overvejelser ang. modulbaseret CMS

Hej,

Jeg vil i gang med at bygge et modulbaseret Content Management System. Mit system skal baseres på nogle standardmoduler og derefter have mulighed for at kunne udvides med ekstra moduler. Jeg ønsker naturligvis at gøre hele systemet så dynamisk som muligt.

Derfor overvejer jeg at bygge det sådan, at jeg på min server har en database der indeholder information om hver kopi af mit system. Jeg har tænkt på at jeg så i min database kunne definere at CMS kopi nr. 3, 10 og 19 (blot fiktive tal for illustrationens skyld) skal have tilknyttet nogle ekstra moduler.

Men jeg føler lidt jeg har et dillemma.

Det er smart at jeg kan styre hvilke kopier der har adgang til hvilke moduler.
Men det er en ulempe hvis f.eks. min server går ned, da kopierne af systemet rundt omkring så ikke ved hvilke moduler det har tilknyttet. Selvfølgelig er det et sjældent problem, men det kan jo forekomme.

Alternativt skulle informationen om de tilgængelige moduler være placeret hos selve kopien, men så risikerer jeg jo at de slår nogle ekstra moduler til, som de ikke har fået lov til.

Jeg håber i vil hjælpe mig lidt på vej med mine overvejelser omkring denne problemstilling. Desuden er jeg meget ivrig efter at høre om hvad i syntes kunne være smart i et sådan system, og hvad i mener sådan et system minimum bør kunne.

Alle gode ideer, kommentarer osv. modtages med kyshånd.

Med venlig hilsen
Peter F. Poulsen
Avatar billede fangel Nybegynder
17. januar 2004 - 10:04 #1
hmm - har selv haft overvejet noget lignene... den nemmeste måde at sikre sig at folk ikke slår et modul til er ved ikke at udlevere det modul...

du kan slf også lægge disse informationer i et script, men hver kopi skal så identifisere sig selv, og dette id må stå et sted, som kunne potentiel ville kunne ændre og derved udgive sig som en anden kunde, så skal man jo bare prøve de forskellige id'er indtil man finder en kunde med alle moduler...

Morten
Avatar billede dna Nybegynder
17. januar 2004 - 10:42 #2
Du kunne jo lade kundens kopi af systemet indeholde informationerne om hvilke moduler de har. Problematikken omkring at kunden selv kan slå moduler til, som de ikke har betalt for, kunne jo løses ved at ligge det funktionelle fra modulet i en speciel fil, som de først fik udleveret når de betalte for det.

Dermed kunne de slå et modul til... men, ikke bruge det før de havde betalt.
Hvis du ikke kan følge min tankegang, så må du lige skrive, så skal jeg prøve at komme med et eksempel! :D

dna
Avatar billede pfp Nybegynder
17. januar 2004 - 12:19 #3
Hej til jer begge,

Ja jeg forstår hvad i mener og det er nok en god ide.

Altså f.eks. lave det sådan at kundens database selv indeholdte informationer omkring hvilke moduler der er aktiverede, og så have al kode og filer til et modul i seperate mapper som først blev kopieret til kunden når der er betalt.

Tak for Jeres indlæg.

Jeg lader det stå lidt længere, da jeg gerne vil have lidt flere ideer og gode råd omkring opbygning af CMS. Men tak indtil videre.

/Peter
Avatar billede fangel Nybegynder
17. januar 2004 - 13:54 #4
du får lige et svar, så du kan smide nogle point efter mig hvis du får sådanne lyster ;)

Morten
Avatar billede pfp Nybegynder
17. januar 2004 - 16:46 #5
Hvordan med brugersystemet? Jeg havde tænkte mig at systemet skulle have:
1. Administrator.
2. Superbruger.
3. Brugere.

Men hvor skal grænsen gå for hvad de forskellige skal kunne? Skal der kunne oprettes mere end én administrator? Skal superbruger kunne slette sider? Skal de kunne slette, oprette andre superbrugere? Find evt. selv på flere?

Håber ikke i er trætte af jeg stiller så mange spørgsmål. Jeg vil gerne have det diskuteret igennem, så jeg ender med et resultat der rent faktisk er effektivt og fornuftigt opbygget.

I kan da lige starte med at få point. Skal nok smide flere point (også til andre der evt. deltager senere) hvis i syntes.
Avatar billede dna Nybegynder
17. januar 2004 - 17:19 #6
Er vel en administrator som sætter de andre kontoer op? - De kan jo være med individuelle rettigheder.

dna
Avatar billede pfp Nybegynder
18. januar 2004 - 15:59 #7
Ja det var selvfølgelig en ide. Så kunne administrator præcist definere hvor meget de forkellige brugere skulle kunne. Så der er jo kun behov for 2 kontotyper. Admin og bruger.