Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 12:49 Der er 40 kommentarer og
2 løsninger

xp fryser fast

jeg har format min xp og efter at have install xp igen +
opdateret alle filer fra windows homepage, så er xp begyndt
at fryse fast på forskellige tidspunkter.
jeg har kigget i den indbygget LOGBOG uden at kunne se HVAD
som var årsagen til at XP frøs(bliver nemlig nødt til at
lave en sluk/tænd på knappen på min pc for at få liv i den igen)
Er der ikke et lille let program som jeg kan downloade/install som kan overvåge min pc, så næste gang at den fryser, så kan jeg lave en opstart igen og så SE HVAD som gør at den fryser ??
Avatar billede powerade Nybegynder
16. januar 2004 - 12:52 #1
Har du tilfældigvis installeret Service Pack 1?? Jeg installerede SP1 og derefter begyndte mit system at køre meget langsomt og ustabilt... Efter afinstallation af denne fungerede alt optimalt igen..
Avatar billede resten Nybegynder
16. januar 2004 - 12:53 #2
Står der ikke noget i den logbog evt et userid ?
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 13:03 #3
SP1a bevirker ikke at systemet bliver ustabilt og langsomt : tvært imod !
Den indeholder en længere række program- og sikkerhedsrettelser og memer det er vanvittigt at køre uden den...

Kender imidlertid selv til det problem du beskriver på en fuldt opdateret laptop (og netop gennemchecket med SpyBot + HiJackThis) - Der er heller ingen ting i XPs logfil ;-[
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 13:06 #4
Hvis efter formatteringen er gået på nettet inden du har indstalleret Sp1a + de kritiske updates (se link: www.espersen.org/wintips.php) så kan du sagtens være ramt af alt muligt snavs, virus, hijackers m.v.

Ellers vil jeg gætte på et muligt softwareproblem (har selv 2 XP-partitioner på den ; hvoraf problemet kun er på den ene ...
Avatar billede Chewie Novice
16. januar 2004 - 13:11 #5
Jeg har samme problem med en bærbar - så jeg lytter lige med :o)
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 13:20 #6
vi kan lave en klub !!  (måske det kan være en af de nyeste updates der er kommet fra MS?)
Avatar billede powerade Nybegynder
16. januar 2004 - 13:37 #7
-> Espersn : Det er bestemt ikke vanvittigt at køre uden SP1 eller SP2 for den sags skyld. Har intet med sikkerhed at gøre.. Så længe du sørger for at sikkerhedsopdateringer bliver installeret har du ingen problemer.. Har kørt på mit system i 2 år uden problemer, og installerer kun hotfixes til XP.
Service Packs er stærkt overvurderet.. ;o)
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 13:42 #8
dit valg; men er uenig !
Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 13:42 #9
>resten:Jeg har kigget i logbogen og der står kun "oplysning" i program + system loggen efter at jeg har genstartet min pc efter en fast frysning.
Jeg har også kørt en virus scanning + "ad-aware" + defrag uden
at det har påvirket positivt på stabilliteten.
Skal jeg prøve at uninstall SP1 ???
Avatar billede powerade Nybegynder
16. januar 2004 - 13:45 #10
Det synes jeg du skal fimo. Jeg kører uden SP's og har ingen problemer.. Så længe du sørger for at køre windows update og installere alle andre opdateringer end SP1 og SP2 så er der ingen problemer..
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 13:48 #11
den laptop jeg sidder med har kørt og kører upåklageligt med SP1a ; problemet er opstået herefter (hvorfor jeg mistænker senere updates eller andre programmer)
Avatar billede resten Nybegynder
16. januar 2004 - 13:54 #12
Står der ikke noget når du klikker på oplysning ?

Og har du evt indstaleret noget program eller driver ?

Evt kan du tjekke om der er indstalered nogen driver der ikke er signeret til at køre på xp.
Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 13:56 #13
vedr. afinstall af SP1, så ligger der ca. 20 filer i min tilføj/fjern
bib og hver gang jeg fjerner EN, så skal jeg genstarte min pc ??
er der ikke er lettere måde ?
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 13:58 #14
HUSK blot: når SP1a er afinstalleret er de meget åben overfor snavs, virus og hijacker....
Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 13:59 #15
>resten, når jeg klikker på oplysning, så står der ikke noget jeg kan bruge hvis jeg går ud fra tidspunktet der står ud for oplysnings filen i loggen,
da de KUN er tidsmæssige MEGET før den gik ned eller efter at jeg startet op
igen dvs at indholdet ikke beskriver en fejl for "frysningen"
Avatar billede resten Nybegynder
16. januar 2004 - 14:04 #16
Har du opdateret noget fra Logitech ?

Og har du indstaleret nogen programmer/driver udover det xp selv finde ?
Avatar billede powerade Nybegynder
16. januar 2004 - 14:04 #17
-> Espersen : Rolig nu. Så længe man har installeret hotfixes og sikkerhedsopdateringer UDEN SP1 er der ikke noget problem. Som han også siger har han allerede antivirus.
Desuden kom patch'en til at lukke "det grumme sikkerhedshul" med ikke i en SP men i en fix.
Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 14:07 #18
>resten, nej jeg har ikke install noget fra logitec eller andet, har ladet XP finde alt selv (har jeg bedst erfaringer med :o)
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 14:08 #19
;-)  jeg er helt rolig - mener blot det er lidt drastisk at afinstallere den
Avatar billede resten Nybegynder
16. januar 2004 - 14:18 #20
Jeg ville ikke mene så at det skulle hjælpe at afindstaler sp1...

Har du evt indstalered nogen programmer ?

Prøv også at tjekke enhedshåndteringen og der evt skulle være nogen spørgsmålstegn.

Og har du prøvet med kun lige musen og tastaturet tilsluttet?
Avatar billede powerade Nybegynder
16. januar 2004 - 14:22 #21
Grunden til at den fryser behøver sån set heller ikke at have noget som helst med windows at gøre. Kan ligeså godt være f.eks. dårlig ram. Eller måske en harddisk der er ved at stå af. Prøv (hvis du kan) at skifte ram ud.
Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 14:26 #22
>powerade: jeg har købt nogle nye ram da jeg troede at fejlen lå der men
det er samme problem med de nye ram i
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 14:27 #23
Jeg er sikker på at det enten er Windows eller et andet program i mit tilfælde; da jeg har en anden XP-partition kørende på samme laptop.

Ingen af dem har nogen issues under enhedshåndtering og bruger samme driver-packet.

Jeg hælder mest til et eller andet program; fx. SpyBot, IE SPyads reg-indstillinger eller lignende.
Avatar billede cryptoknight Nybegynder
16. januar 2004 - 14:28 #24
Det er rigtigt at der HAR været problemer med SP1, men de har fået det rettet. Der skulle derfor ikke være noget i vejen for at installere Service Pakken. Tvært imod, ville det være dumt at lade være. Vi har SP1 på alle vores Xp-maskiner og de kører upåklageligt (bortset fra mit approach-problem... http://www.eksperten.dk/spm/452491)
Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 14:29 #25
>resten: jeg har lige kigget i enhedshån. men der er ingen med spørgsmål tegn ved.
Men jeg kan forstå at der ikke findes et program som kan overvåge ens pc, så når/hvis den går ned, så har man en ide om HVOR man skal søge fejlen ?
for ellers er det som i alle rigtig nok skriver..."udlukkelses metoden" eller ?
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 14:34 #26
fimo; hvad har du ellers installeret af programmer ?

her tænker jeg på SpyBot's immunisering, AdAware, IE SPyads reg-indstillinger og lignende

  især alt hvad der begrænser IE-explorer
Avatar billede fimo Seniormester
16. januar 2004 - 14:48 #27
jeg har ad-aware 6.0 + norton anti virus og det er nok det.
Jeg har med vilje ikke install flere prg end højst for at udelukke
alt for mange ting senere HVIS noget gik galt :o)
Men NU har jeg fjernet SP1, så måske skal jeg køre uden den,
et par dage for at se om det hjælper på problemet ellers så kommer
jeg tilbage i dette spørgsmål. HVIS der er en som mener at at de har en anden
mulighed, så er jeg selvfølgelig lydhør :o)
men indtil videre, så TAK, og i vil høre mere senere
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 14:55 #28
OK, jeg har jo de samme problemer; jeg har installeret:
AdAware
SpyBot inkl. immunisering
XPs firewall p.t.
IE Spyad (reg.tool)

Så der er jo ikke ligefrem det store sammenfald; og tror ikke helt at det er AdAware skyld!
Avatar billede plex85 Nybegynder
17. januar 2004 - 00:17 #29
Hi, i Aida32 kan du læse fejllogs, og hvad der afstedkommer fejlen, kan hentes gratis på nettet, et godt program. plex
Avatar billede Chewie Novice
17. januar 2004 - 12:02 #30
fimo >> hvor skriver XP log ?
Avatar billede Chewie Novice
17. januar 2004 - 17:28 #31
fandt det under /kontrolpanel/administration/ sorry for spam
Avatar billede espersen Novice
25. januar 2004 - 15:45 #32
ttjaa... jeg forsøgte at rode lidt med driveren til netkortet, da det i fejlloggen så ud som om der var et eller andet der... men det kunne ikke løse det...

Men det er endt med at jeg har kastet en recovery på den ; og nu kører det igen (men har da eller ikke installeret alle programmer endnu! Hvis det kommer igen ; så poster jeg lige en kommentar..
Avatar billede fimo Seniormester
30. januar 2004 - 20:34 #33
blot til info, så er der ikke nogen bedring, XP fryser stadigvæk uden grund,
øv øv øv
Avatar billede espersen Novice
30. januar 2004 - 20:44 #34
jeg har ikke oplevet et eneste frys siden recovery-cd blev smidt over det gamle; så jeg er temmelig sikker på at det er noget software, som kolliderer.
Avatar billede Chewie Novice
01. februar 2004 - 19:42 #35
funker stadig heller ikke her ... øvøvøv
Avatar billede espersen Novice
01. februar 2004 - 20:10 #36
alt er installeret igen ; og indtil videre fryser den ikke.  Men I hører nærmere...
Avatar billede espersen Novice
22. februar 2004 - 20:02 #37
status:; den fryser fortsat ikke..  dejligt (men ville nu godt vide hvorfor!)
Så det er ret sikkert noget software/driver der driller...
Avatar billede fimo Seniormester
25. februar 2004 - 21:21 #38
Nu har jeg forsøgt alt men den løsning hvor den fryser mindst antal gange var da jeg installede nogle andre drivere til mit grafik kort IKKE de nyeste fra Nvidia men nogle lidt ældre. Så TAK for alle jeres gode forslag :o)
Avatar billede fimo Seniormester
25. februar 2004 - 21:22 #39
Er der nogen der vil smide et svar, så jeg kan fordele point i blandt jeres gode forslag.
Avatar billede espersen Novice
25. februar 2004 - 21:40 #40
hvis du stadig fryser, så kan du lade den stå åben - det kunne være rart at vide hvad der er årsag til det....
Avatar billede resten Nybegynder
25. februar 2004 - 21:47 #41
Han kan jo også altid bare skrive det da vi jo stadig får mail selvom det er lukket :)
Avatar billede espersen Novice
25. februar 2004 - 22:51 #42
OK ;o)  -  der skal nok ledes videre under driverne (især netkort, lydkort og grafikkort)