Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 12:29 Der er 33 kommentarer og
6 løsninger

Bærbar Vega m. Centrino

Jeg har set mig lun på en Vega+ 244:
Specs fx: http://www.eu-computer.dk/shop/productinfo.asp?id=177

Så vidt jeg kan se får jeg rigtig meget for pengene. Overvejer at få en hurtigere harddisk i, da 4200 rpm(går jeg ud fra - ikke specificeret) ofte bliver en flaskehals.

Kan folk ellers påpege svagheder ved Vega+ 244 specifikationerne? Specielt mht grafikkort, ram-mærke, skærmkvalitet og "feel-good-quality"? ;o)

Derudover vil jeg høre fra folk med erfaringer med Vega/Webtech Centrino notebooks generelt? Eller andre anbefalinger??

Venlig hilsen
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:34 #1
Gør ondt i hele kroppen at smide disse links :))

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=45006
  tjek dårligt batteri

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=37182  lidt bedre til den pris og mærke!

ellers kik her http://www.demoshop.dk/index.htm

ellers vil jeg sige det sådan:

Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi integreret
- Lavere batteriforbrug
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:35 #2
De øverste links var fra en anden tråd jeg deltager i så se bort fra dem :))

http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/notebooks/professional/lifebook/lifebooks/lifebooks.html

Savle bærbar. Jeg er ved at skrive en køberguide til folk der ikke ved så meget om dette, og den bliver snart offenliggjort

Asus laver kanon maskiner

Her er et par forslag:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusS1300N
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=A2500H-C-2240
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=L5800C-C-2860

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21668

To kanon bærbare! De yder suverænt og levere indhold som er i top!
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:37 #3
Den vega er som sådan en nice pc, dog halter grafikkorter lidt! Men igen lavet på centrino teknologi hvilket er et stort plus
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:40 #4
Skærmen mener jeg ikke er stabil på de modeller!

en god skærm bør kunne ses fra siden hvor man så stadig har et dejligt overblik over det på billedet!

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan  den bærbare fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj. Et godt sted at starte er af finde udad , hvad man skal bruge det til. Skal den bruges til grafik, og ressource krævende ting vil jeg anbefale man smider lidt penge i den, og får noget der kan klare den slags
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 12:41 #5
Jeg vil gerne ha' fat i en 14" med 1400 x 1050! Og de er ikke specielt udbredte. Jeg har umiddelbart kun fundet Vega244 og IBM T40P. Prisforskellen er rimelig markant, men IBM'en er jo nok også en del mere lækker. Men 8000-9000 spir til forskel!!

Andre forslag hvis jeg stiller 14" med 1400 x 1050 som krav?
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:44 #6
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21664

Denne er en smækker sag som opfylder de krav man på nogen måde kan have til en bærbar!

Hvorfor smider du dit indlæg som et svar ? *G*
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:45 #7
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21665

godt nok med 15,1" men fandme en dejlig sag
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 12:49 #8
Ja... har godt kigget på den... Men de 15,1" irriterer mig!
Er Asus M6800N grafikkorten væsentlig bedre end Vega 244? Hvis ja, hvilken betydning har det? Hvor vil jeg mærke det?

Har du set andre centrino notebooks med 14" og 1400 x 1050? Anyone?
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:49 #9
Det grafikkort der sidder i 6800 modellen er det bedste grafikkort der er ude til bærbar
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:51 #10
Synes den du ser har kikket på er okay
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:52 #11
tror ikke du finder en med den opløsning
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:53 #12
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=IBMR40e
men det er på 1024*768

hbad skal den bruges til?
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:56 #13
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 12:59 #14
mener som du er indepå :))
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 13:03 #15
Den skal anvendes til grafisk arbejde. En erstatning for desktop PC'en, men stadig en fiks lille sag jeg kan ha' med i toget hver dag. Og så må den godt se lækker ud... Og nej, jeg skal ikke ha' en mac... ;o)
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:05 #16
*G* bare rolig ikke mac :))

Så er det vigtigt du tænker på vægten! Nok lyder 3kg ikke af meget, men i sidste ende blivedet meget...

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21606
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=IBMR40e
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21665
http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21664

mine meget klare forslag til dig
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:06 #17
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 13:12 #18
Intet nyt under solen...

Der er point til folk der kan give nogle specifikke forslag?
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:22 #19
forsøger ikke at få point her, men forsøger at finde en super pc til dig!!

Den vega du selv omtaler indeholder alt det du efterlyser.

Ellers denne http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4201
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:25 #20
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:31 #21
en af mine venner har en Latitude D600 (samme model som Inspiron 500m,  og den er og han meget virker godt tilfreds med den. Maskinen kører rigtig godt, og både skærm og tastatur er rigtig lækkert, det eneste han har nævnt er som noget negativt at den kun holder 3 timer på batteri. Sammenlignet med andre centrino maskiner er det jo ikke meget.
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 13:34 #22
Den er faktisk 10-4 iorden... bare lidt pepret!
Min erfaring siger mig at Inspiron er lidt dalret, hvorimod pro-modellerne Latitude er labre...
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:37 #23
Inspiron fejler intet! Har snart hjulpet 100 brugere herinde med diise spørgsmål så mener jeg har lidt styr på hvad jeg snakker om *G*

Du behøve rikke smide dit indlæg som et svar, men smid den som en kommentar :)))
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 13:44 #24
Nå, så prøver jeg det ;o)
Har du personligt erfaring med Inspiron?
Iøvrigt er de nye blå "kanter" på Inspiron pisse grimme(subjektivt)! ;o)
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:45 #25
Enig de er ikke pæne :) jeg har haft en tidligere, og havde ikke problemer med den overhovedet. Har nu en Fulitsu siemens.....bedste maskine jeg har haft i hænderne
Avatar billede nse Nybegynder
14. januar 2004 - 13:48 #26
Jeg havde en Dell Inspirion før jeg købte en IBM.. Jeg kan klart anbefale Dell, de virker fortræffeligt og er lækre. Hvis du har lyst til at give lidt ekstra er det nok IBM, der vinder kapløbet efter min mening. Men Dell er en god allaround og prisfornuftig bærbar, især til det du skal bruge den til...
Avatar billede nse Nybegynder
14. januar 2004 - 13:49 #27
Jeg synes bestemt Dell Inspirion er lækre i forhold til andre bærbare i denne prisklasse, de kan selvfølgelig ikke sammenlignes med fx. IBM..
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 13:51 #28
Igen vælger man jo ikke bærbar p.g.a. udseende, men p.g.a. indholdt (håber jeg da)
Ville klart tage Fujitsu siemens eller Asus hvis det stod til mig. IBM er alt for dyre og ikke så meget bedre når det kommer til stykket
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 13:58 #29
Har lige kigget lidt på Latitude D600. Den ryger op i 20 af de store, hvis man skal ha fat i SXGA udgaven. Dell tvinger mig endvidere til at give moneter for 1,7'eren. SXGA kan kun fås med 1,7'eren - man kan da nøjes med 1,3!!! ;o(
Avatar billede nse Nybegynder
14. januar 2004 - 14:21 #30
Ahh Ird der vil jeg ikke give dig ret.. Tit og ofte vælger folk ud fra designet, da konfigurationerne tit er mere eller mindre ens...
Avatar billede nse Nybegynder
14. januar 2004 - 14:23 #31
Hver bærbar producent tilbyder gerne mange forskellige variationer af 1 model, det gør, at man kan finde 2 bærbare med praktisk talt ens konfigurationer. Dernæst kommer mærket, hvilket mærke er man mest til, og det udmunder gerne i designet..
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 14:25 #32
hver sin smag!
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 14:28 #33
1.3 med centrino teknologi er ikke værst. Svare jo til en del mere
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 14:41 #34
Ja, det jo det jeg siger! Det er sgu da latterligt at Dell reklamerer med at man selv kan "konfigurere" deres maskiner. Processor og skærmkvalitet behøves da ikke være så afhængige af hinanden...

Opsummering: Det vil sige det kun er lykkedes os at finde tre stk Centrino 14" SXGA 1400x1050 notebooks med 512 RAM og varierende grafikkort:
- Vega+ 244 XL til cirka 11000
- Dell Latitude D600 til cirka 19500
- IBM T40P til cirka 20500

Er der virkelig ikke andre på markedet?
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 15:14 #35
Synes du ikke der er nok :)))
Avatar billede supergejl Nybegynder
14. januar 2004 - 15:34 #36
3 stk!! Det er langt i underkanten...
Der er rigeligt med notebooks på markedet, men åbenbart ikke med disse specs.
Meget mærkeligt!! ;o)
Avatar billede ird Praktikant
14. januar 2004 - 15:44 #37
Sorry har gjort det bedste jeg kunne
Avatar billede dr.truti Nybegynder
25. februar 2004 - 09:03 #38
Mens jeg skriver dette sidder jeg på en Vega+ 244 købt hos Eu-Computer!

Skærmen er kanon, og det var også mit krav at den skulle gå op i en opløsning højere end 1200x1024, at den har blinde vinkler kan være list irriterende, men det går nok.
Harddisken er meget langsom, og det er irritations moment nummer 1!
Ellers er det en kanon pc, som jeg kan anbefale, dens belægning er "gummi-matsort" og jeg er sikker på du kan lide det.
Ud over det har den en Turbo knap, som fungere således at man giver processoren fuldt blus for alle sektorer inde i processoren.
Computeren vejer ikke en skid 2,4 - 2,5 kg. og den er meget nem at have med over alt. I min klasse er vi ca. 15 der alle har bærbare, og efter min mening er min egen pc den jeg helst vil have.

Jeg vil dog på INGEN måde anbefale dig at købe hos Eu-Computer, det er den værste netbutik jeg nogen sinde har handlet ved, i min irritation til dem, har jeg lavet en "hade" side der beskriver min handel med dem!
http://truti.com/index.php?center=./junk/eu_computer.php

Hvis du skal slippe 100 - 300 kr,- mere et andet sted for samme pc, SÅ GØR DET! Jeg havde knap 11000 ude at svømme i godt 1 måned.
Avatar billede supergejl Nybegynder
25. februar 2004 - 09:14 #39
Købte den for 14 dage siden hos computersalg.com - har tydeligvis glemt at lukke spørgsmålet.. ;o) Min leverandør har iøvrigt heller ikke været overbevisende.

Jeg har problemer med tastaturet - "ø" sidder fast og generelt synes jeg faktisk det larmer lidt for meget. Jeg er er klar over at det ikke er en IBM, men alligevel havde jeg nu forventet lidt mere. Ellers er jeg enig i dine betragtninger..

Hvor sidder den turboknap egentlig? ;o)