Avatar billede peterstudent40 Nybegynder
22. januar 2001 - 11:42 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

KØB AF SKÆRM!

Jeg er ved at købe en skærm, men jeg er lidt i tvilv om hvilket mærke jeg skal købe.
Desuden om hvad der er bedst en lav \"Max Resolution eller en høj, ex. 1280x1024 eller 1600x1200. Ud over det er jeg i tvivl om hvad: Dot Pitch, HSF, VSF og Hz har at sige.

Ps. jeg har tænkt mig at købe en 17\" skærm.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
22. januar 2001 - 11:51 #1
Du kan erhverve dig en fremragende Sony skærm (model E200) til omkring 2800 kr på nettet - Super Trinitron - behøver jeg at sige mere?
Andre mærker kan da bestemt konkurrere til prisen f.eks Samsung, Siemens og KFC - men vil du have lidt mere kvalitet, så hedder det Sony.

mvh/
Asmodeus
Avatar billede roslev Nybegynder
22. januar 2001 - 11:53 #2
Hvis du skal have en 17\" har du ikke noget at bruge et 1600x1200 opløsning - det vil blive så småt at det er ulæseligt. 1280x1024 er udemærket.
Hz, hertz, jo højere desto bedre, tallet angiver hvor mange gange i sekundet skærmen opdaterer billedet. Skal helst være over 70 for et helt \"flimmerfrit\" billede.

Af mærker vil jeg anbefale Sony og Viewsonic.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
22. januar 2001 - 12:00 #3
VSF og HSF er blot en betegnelse for skærmens opdaterings frekvenser vertikalt og horisontalt - skærmens billedrør er jo opbygget som en gitter-struktur. Men generelt kan jeg sige dig, at du ikke skal kigge på specifikationerne på papiret - kig hellere på om skærmen har et godt billede! Tror at der er mange der er enige med mig i denne betragtning!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede limemedia Nybegynder
22. januar 2001 - 12:11 #4
roslev >> har prøvet 1600*1200 på en 15\" *gg*
Avatar billede dreadworg Nybegynder
22. januar 2001 - 12:21 #5
Samme at sige fra mig, hare du en 17\", har du intet at bruge 1600x1200 til. 1280x1024 kan til tider være irriterende, da selv den kan gører tingene ulæselige hvis man sidder langt væk fra skærmen.

liweb~>DaNG! Småt? 8)
Avatar billede hobbez Nybegynder
22. januar 2001 - 12:43 #6
Blot en tilføjelse til asmodeus udmærkede råd om,a t kigge på skærmen >>

Kig på flere skærme samtidig - ved siden af hinanden. Efter min opfattelse, kan en skærm se ok når du ser den alene, men hvis du ser den side om side med en skærm af en bedre kvalitet, så viser forskellen sig tydeligt.

Så bed forhandleren stille de to skærme op ved siden af hinanden. De større computerforretninger bør kunne gøre dette, og de helt store - som Computer City har dem vist stadig stående i reoler med samme billede på skærmen, så du kan sammenligne.

Og prøv at starte en teksbehandler - evt. bare WordPad - og skriv noget tekst på skærmen. Det er som regel ikke en GIF du skal bruge til af finde ud af om en opløsning er til at holde ud, men derimod tekst og andre småting :o)

/ROb
Avatar billede dreadworg Nybegynder
22. januar 2001 - 12:53 #7
En mulighed for dette er Multimedia World, som har samtlige skærme de har på til salg stillet på ved siden af hindanden på første sal.
Kig kun på dem, køb ikke noget hos dem! Det er en god måde at sammenligne på...
Avatar billede redbastard Nybegynder
22. januar 2001 - 12:57 #8
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. januar 2001 - 15:45 #9
Undersøgelse, test og bedømmelse af gode 17\" skærme
http://www.pcworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArtikelID=1625
Avatar billede redbastard Nybegynder
22. januar 2001 - 15:49 #10
lige en kommentar til bladet pcWorld
det er stopfyldt med reklamer
og i deres tester er det vanskeligt at skelne mellem reklame og information

Min personlige mening
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. januar 2001 - 15:54 #11
Tak. Den er jeg vel nok glad for.
Avatar billede redbastard Nybegynder
22. januar 2001 - 16:00 #12
:)
Avatar billede effex Nybegynder
22. januar 2001 - 20:36 #13
Nej nej køn en 19\" den er ikke for stor tro mig!

du skal købe AOC, 19\", 0.26, 1600x1200, 85HZ,
jeg har købt 2 af dem de står knivskarpt
Avatar billede andersdc Nybegynder
23. januar 2001 - 20:32 #14
Se efter en brugt skærm. jeg har lige købt en  17\" 1600 * 1200 85Hz til 1000 kr!

Ellers kan jeg anbefale at købe skærmen over internet. Hvis du kan tysk, kan jeg anbefale www.avitos.com

Ellers held og lykke med søgningen!!
Avatar billede s_brodersen Nybegynder
07. april 2001 - 10:39 #15
Jeg ved godt at spørgsmålety er lukket med prøv at se på: http://www.eksperten.dk/spm/62305

Det kan være i kan hjælpe mig.