Avatar billede brianlund Nybegynder
22. januar 2001 - 10:57 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Hvilket mobo

Hejsa.

Hvad for et bundkort skal man vælge til en Duron/TB??
Det skal være med det nye chipset KT133A, og den skal hovedsageligt bruges til overclocking.

En af mine kammer har et Soltek SL?KAV med en duron og de kører ikke særlig godt siger han.
Jeg har tænkt på det nye fra Abit, men der skulle være nogle problemer med den. Hvis man satte FSB eller Multiplieren for højt, ville den ikke tænde og så var man fuck up.

Måske skulle man købe det alligevel, og håbe på at det ikke skete for en og at der kom en bios update så det ikke skete mere.
Epox kommer også med et board der skulle være meget godt, men det kommer først sidst i januar.

Hvad siger i?
Avatar billede k.harritsoe Nybegynder
22. januar 2001 - 11:01 #1
Jeg viller tage et KT7A - de kan - i nogle tilfælde - komme op 300 - 330 mhz-DDR(!) F.S.B., det samme skulle oxo gøre sig gældende for EPOX KTA3(+)

Men vent 4 uger så kommer 133 mhz athlonen *savle*

Håber du kan bruge det :-)
Avatar billede tk-xylen Nybegynder
22. januar 2001 - 11:07 #2
Du kan næsten altid være sikker på et overcloclker venligt kort fra ASUS
f.eks. ASUS P3V133 ATX
til omkring en små 1200 kr.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
22. januar 2001 - 11:11 #3
Jeg har kun hørt godt om Solteks nye mobo - www.edbpriser.dk roser den jo oxo op i skyerne!? Men da du har en 2. håndsoplevelse at relatere til, så må jeg nok anbefale dig Asus A7V eller Abit RAID mobo.
mvh/
Asmodeus
Avatar billede brianlund Nybegynder
22. januar 2001 - 11:30 #4
Jeg vil ikke have et board med det gamle chipset, for når jeg skal have nyt, kan jeg ligeså godt vælge det nye.

Og det skal være til Socket A, ikke PIII :)

Grunden til at jeg hælder mest til Epox, er at det skulle være lidt billigere end Abit og så det at Abit har problemer med deres Socket A.
Men det bliver s´q nok Abit, for jeg skal bruge en computer d. 2 febuar pga. netparty og så må man bare håbe det virker :)

Jeg vil meget gerne høre fra flere der har nogle forslag.

Hvilke mobo har i?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
22. januar 2001 - 11:53 #5
Har selv et ASUS K7M, der er ekstremt clockervenligt. Har kørt stabilt med 112% (altså 12% forøgelse).
mvh/
Asmodeus
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. januar 2001 - 15:43 #6
Allerførst lige en kommentar til din ven der siger at computeren ikke vil starte op med en for høj multiplier eller FSB. Med hensyn til multiplieren er det mest sandsynligt at det er processorens skyld idet ikke alle Duron/tbirds kan klare en x12.5 setting. Det samme gør sig egentlig gældende for FSB hastighed, det kan man heller ikke entydigt placere på bundkortet, det kan også skyldes dine RAM kredse.

Epox kan nok sætte et solidt board sammen, men ud fra hvad jeg kender til deres produkter i forbindelse med især overclockning, indgår de ikke i mine anbefalinger. Det vil derimod Soltek og Asus gøre.

Soltek SL-KAV har fået en del meget flotte anmeldelser og ingen tvivl om det er et godt board. Et kort som ikke har KT133A med AMD761 er Asus A7M266 som ligeledes lægger sig fint med hensyn til performance.

Mine generelle overvejelser går dog mest på hvorfor i alverden man vil opgradere til disse bundkort, når understøttelsen for DDR SD-RAM mangler? ..jeg vil selv skifte (selv om jeg er YDERST tilfreds med mit A7V+VCM RAM) til et DDR supporteret board. Det eneste du reelt opnår med et 133A/761-baseret system er at hastigheden mellem processor og bundkort samt FSB speed øges. Dine RAM kredse vil stadig tøffe rundt på 133(-146)MHz.
Avatar billede brianlund Nybegynder
22. januar 2001 - 15:57 #7
Du kan selv læse hvad de skriver ovre på overclockers.com om Abit. Det er under den 21/1.

Jeg har læst om et par stykker der overhovedet ikke kan komme over 8,5 i multiplieren, men godt kan køre/boote 920 MHz. Især en der kunne køre 950 på et A7V men ikke kunne boote ved 8 på et soltek board.

Grunden til at jeg vil have KT133A er at DDR ram er så skide dyre.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
22. januar 2001 - 16:04 #8
Jeg ville blot sikre mig du forstod forskellen mellem fx KT133 og KT133A :)
Avatar billede clatelopspoi Nybegynder
22. januar 2001 - 18:11 #9
Jeg syntes du skulle købe Solteks nye Mobo SL75KAV-X med KT133A. Det er billigt og så er der auto overclocker på!!
Avatar billede cyber_freak Nybegynder
22. januar 2001 - 23:34 #10
kun en ting at sige Asus A7V Socket A
Avatar billede runedrengen Nybegynder
30. januar 2001 - 16:25 #11
Jeh har selv et asus a7v og en duron 800 jeg kan ikke starte op med anden multiplier en 8 og 10
Avatar billede xtom2 Nybegynder
30. januar 2001 - 16:48 #12
runedrengen, det har mere med din processor end med dit A7V at gøre.
Avatar billede runedrengen Nybegynder
30. januar 2001 - 17:33 #13
kan jeg så ikke få den over 1 Ghz
Avatar billede xtom2 Nybegynder
30. januar 2001 - 17:40 #14
Det afhænger af cpu, m/b og ram.. generelt.
Avatar billede brianlund Nybegynder
01. februar 2001 - 10:54 #15
Hej.
Tak for alle jeres svar. Jeg vil have et Epox board fordi det er det bedste jeg har læst om indtil videre.