Avatar billede therealcamelo Nybegynder
11. januar 2004 - 18:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

BIOS på Soltek SL-75FRN2 ?

Hejsan alle!

Jeg har erhvervet mig et nyt bundkort. Det er som overskriften siger: Soltek SL-75FRN2

Jeg har efterhånden fået det hele til at køre nogenlunde optimalt, men noget der piner mig, er at BIOS'en ikke helt fungerer, som den skal efter min mening.

Når jeg stiller på BIOS'en og sætter "first boot device" til at være Floppy, så sker der intet når jeg starter op... Den går bare direkte ind i Win XP "loader" skærmen. Inde i selve Win XP registrerer den heller ikke disketten. Dette til trods for, at jeg har prøvet med diverse kabler. Strømforsyningen er der intet i vejen med. Og drevet virkede fint før jeg satte det på mit NYE bundkort… :(

Hvad kan dette være?

Jeg har en snert fornemmelse af at det kan have noget med dette at gøre: Hver gang jeg starter op, skriver den før at win xp loader, "No drive attached to FastTrack controller, the BIOS is not installed". Hvad betyder dette? Har det evt. noget med at gøre, at jeg ikke kan bruge mit diskette-drev? Jeg er ik så meget med på BIOS og sådan så håber nogen her kan hjælpe.
Jeg har ikke selv installeret nogen BIOS, da den var installeret i forvejen. (Det er vel standard?)

Anyway... Anyone? Help.-.-.-.-.-.-.-.
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2004 - 18:21 #1
Tjek i BIOS om Floppy står som Enabled, det skal den gøre et eller to steder.
Avatar billede therealcamelo Nybegynder
11. januar 2004 - 18:23 #2
Synes jeg har slået det til ca... ALLE steder ;)

Hvad med det dér Fast Track? Nogen idé om det?
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2004 - 18:32 #3
Avatar billede therealcamelo Nybegynder
11. januar 2004 - 18:48 #4
Hmmm... Synes ikke det lyder til at være mit problem... ? Men kigger efter det med "sekunderne"... ;)
Avatar billede therealcamelo Nybegynder
11. januar 2004 - 19:07 #5
Jeg kan ikke finde noget der svarer til hans beskrivelser på det dér forum :(

Men han snakker jo godt nok om det samme problem som mit ... :S  Både det med "Fasttrack" + det med diskdrevet... Meget mystisk synes jeg... Men ham i tråden derinde på forum har egentlig heller ik sagt om det var problemet eller ej ;)

Andre forslag ? :(
Avatar billede fromsej Praktikant
11. januar 2004 - 19:22 #6
Ikke umiddelbart, men en af de rigtige hajer kigger nok forbi med løsningen. ;o)
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
11. januar 2004 - 19:49 #7
Check om der er lys i drevet, når pc'en starter. Hvis ikke er den nok gal med strømforsyningen.
Ellers..
Virker drevet i windows? kan du se hvad der er på en diskette? Hvis ikke, vil jeg skyde på at du har vendt datakablet til diskettedrevet forkert. Den røde streg skal ofte side modsat i forhold til CD-Rom og harddisk.
Avatar billede therealcamelo Nybegynder
11. januar 2004 - 21:41 #8
Jeg fandt ud af problemet på egen hånd. Ellers tak for hjælpen ;)

Men får stadig den meddelelse med: "No drive attached to FastTrack controller, the BIOS is not installed" ...

Anyone?
Avatar billede therealcamelo Nybegynder
11. januar 2004 - 22:13 #9
Nogen der så kan fortælle mig HVAD FastTrack er?
Avatar billede jimdaggerthuggert Nybegynder
11. januar 2004 - 23:25 #10
Et skud i tågen, jeg har ikke hørt om FastTrack før...
Men lige umiddelbart ser det ud til at dit bundkort har en SATA RAID Controller og jeg tror (uden overhovedet at være sikker) at FastTrack har noget med det at gøre. Og da du ikke har nogle SATA diske installeret (a hva' jeg ved af), så siger den at der ikke er nogle diske på controlleren.
Avatar billede ymmot69 Nybegynder
12. januar 2004 - 01:22 #11
jeg vil bare sige at jeg også meget gerne vil vide hvad den fasttrack error betyder.. jeg har en kammerat med samme problem ...
Avatar billede neo100 Nybegynder
14. februar 2004 - 18:36 #12
Hmm kom lige forbi. Fasttrack ER SATA raid controlleren. Hvis du ikke vil se "fejlen" i opstarten kan du disable den på bundkortet via en jumper. Dette vil også sørge for at systemet starter hurtigere op. Iøvrigt er det ikke en fejlmeddelelse men bare en måde systemet meddeler at du ikke har nogle harddiske connectet på RAID controlleren.