Avatar billede yappa Nybegynder
10. januar 2004 - 18:00 Der er 42 kommentarer og
3 løsninger

Acer Travelmate C300XCi

Er i øjeblikket ved at se på bærbar og er i den forbindelse faldet over en Acer Travelmate C300 (http://www.acer.dk/acereuro/page4.do?dau22.oid=3942&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&ctx1=DK&crc=41190098). På baggrund af et tidligere oprettet spørgsmål her på E, har jeg forstået at Centrino processorer er at foretrække og i det hele taget ser det ud til at den har de rigtige ting. Dertil kommer den specielle skærm der gør den kan fungere som en "notesblok".

Før jeg køber vil jeg imidlertid gerne høre om der er nogen der har erfaringer med denne computer og kan anbefale/fraråde et køb. Jeg kunne godt frygte at den markedsføres lidt for meget på touch-screenen mens den øvrige hardware er nedprioriteret. Synes ikke jeg har kunnet spore denne tendens ved at tjekke specifikationerne, men man ved jo aldrig. Så altså, er den god eller dårlig?

Desuden har jeg noteret mig at dens skriftgenkendelse kun virker på engelsk. Dette generer mig egentlig ikke. Men jeg går udfra at man altid kan opdatere computeren når der engang måtte komme software der understøtter dansk skriftgenkendelse. Det er der ikke noget til hindre for, vel?

Med venlig hilsen

Yappa
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:03 #1
Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi

Kommentar: ird
07/01-2004 11:49:39    De yder langt mere end clockfrekvensenken 1,5 Ghz Centrino ydelsesmæssigt sagtens slå en 2,5 Ghz P4.

Intel® Centrino™ Mobile Technology er udviklet til at opfylde dine behov for konstant adgang til datakommunikation med omverdenen, og opfylder også de krav til ydeevne, der stilles af fremtidige applikationer.

Du kan nemt skifte mellem et multimedie diasshow og en hjemmevideo takket være teknologi, der tilbyder hurtigere afvikling af instruktioner ved et lavere strømforbrug.
For yderligere at forbedre din notebooks ydeevne anvender Intel Centrino Mobile Technology faciliteter som f.eks. Advanced Instruction Prediction, der elimerer replikering af processorprocesser. Dette giver dig mere ydeevne og større fleksibilitet.

I modsætning til eksisterende systemer leverer den nye teknologi kun strøm til komponenterne, når der er behov for det. Dette reducerer strømforbruget og
opvarmningen af processoren og giver samtidig brugeren større mobilitet

Centrino er en hardware-platform bestående af en processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Processoren, der hidtil har gået under kodenavnet Banias, er blevet døbt Pentium M.
Banias er konstrueret med to ting for øje, nemlig lavt strømforbrug og høj ydelse - i den rækkefølge. Fra ende til anden er der først og fremmest tænkt på batterilevetiden. Hertil kommer, at pc'er med Banias skal være små, og det skal være nemt at komme trådløst på nettet.
Der sker ikke så tit, at Intel bygger en ny processor op fra bunden. Når det gælder processorer til bærbare pc'er, er det faktisk kun sket en enkelt gang før, nemlig med 386SL i 1990.

På Intels udviklerkonference i Silicon Valley blev Banias demonstreret, og effekten kunne måles til syv watt ved hård belastning, i dette tilfælde videokomprimering med en hastighed på 30 billeder i sekundet. Når processoren bare skulle holde liv i Windows uden at afvikle applikationer, faldt strømforbruget til mindre end en watt. Til sammenligning kan de hurtigste Pentium 4-processorer til stationære pc'er sluge langt over 50 watt.  Centrino-teknologien fra Intel kan næsten fordoble batteritiden og gøre sådan at der spares strøm overalt, hvor det kan lade sig gøre, hvilket i praksis betyder at de kan køre på batteri en hel arbejdsdag.  Som regel skal du fravælge alle bærbare hvor der ikke er mobile CPU i, alm. desktop CPU’s  bruger nemlig meget mere strøm og derved udvikler de også meget mere varme = blæseren skal køre meget mere = mere støj
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:05 #2
Acer vil jeg ikke anbefale! Deres maskiner er meget ustabil og supporten er ikke noget at råbe hurra for!

Det som mange ofte går efter som det primære, er prisen de skal betale for deres bærbare computer.
Som udgangspunkt ligger bærbare i en prisklasse der hedder 7-18.000 kr., når vi taler om privatpersoner. Det er så her jeg mener, at mange går galt i byen, nemlig ved at vælge en model til 7.000 kr., fordi man ikke ser forskellen på den billige, og så den dyre som står ved siden af.
Priser mellem 10.000 og 25-000 vil være mit råd at spendere på en bærbar. Men selvfølgelig afhængig af hvad man skal bruge den til! En bærbar til under 10.000 kr. kan fint bruges, hvis ikke kravet er så stort

http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/notebooks/professional/lifebook/lifebooks/lifebooks.html

Savle bærbarjeg er ved at skrive en køberguide til folk der ikke ved så meget om dette, og den bliver snart offenliggjort

Asus laver kanon maskiner

Her er et par forslag:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusS1300N
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=A2500H-C-2240
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=L5800C-C-2860

http://www.eksperten.dk/spm/389564

http://www.eksperten.dk/spm/390144

http://www.eksperten.dk/spm/389564

Der er totalt mange tråde om det mene på eksperten

www.robotten.dk er guld værd :-)

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

http://www.laptop4u.dk/varer.php?vare=21668

To kanon bærbare! De yder suverænt og levere indhold som er i top!
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:08 #3
Centrino er en hardware-platform bestående af en processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Processoren, der hidtil har gået under kodenavnet Banias, er blevet døbt Pentium M.
Banias er konstrueret med to ting for øje, nemlig lavt strømforbrug og høj ydelse - i den rækkefølge. Fra ende til anden er der først og fremmest tænkt på batterilevetiden. Hertil kommer, at pc'er med Banias skal være små, og det skal være nemt at komme trådløst på nettet.

Men som sagt ville jeg som dig gøre op med mig selv, hvad det er den virkelig skal bruges til inden du handler. Noget andet er skærmen. Når du skal ud i butikken skal du tjekke billedet set fra en skæv vinkel. Kan du ikke se hvad der er på skærmen er skærmen ikke noget værd
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:13 #4
Fortæl hvad den er til, og hvormange penge du vil smide efter den, så skal jeg finde dyret til dig :)
Avatar billede espersen Novice
10. januar 2004 - 18:39 #5
En af mine venner har netop købt denne Tablet PC ! - og jeg har leget med den i nu ca. 14 dage ;-)

Den er nu ret fed!  en feed feature med Tablet-funktionen.

For:
Den er meget lydløs - hører kun blæseren ved opstart i få sek.
Meget stabil
Udemærket performance (har dog ikke testet den med noget endnu (PCmark2002/3dmark2001SE) - men det kan jeg da gøre på opfordring

Imod:
Der medfølger ikke en WinXP CD (kun recovery cd'ere)
Skærmen skal ses på relativt direkte for at man får et helt klart indtruk.

Mon ikke den skriftsgenkendelse kommer på dansk på et tidspunkt.
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:41 #6
ja tablet er en fed sag, men man betaler også for det. Men har man brug for den detalje? Ville hellere bruge pengene på bedre hardware
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:45 #7
Synes også grafikkortet halter efter! :))

Kan kun snakke udfra egen erfaring, og ville ikke købe Acer
Avatar billede espersen Novice
10. januar 2004 - 18:45 #8
Netop !  man bør gøre op med sig selv om Tabæet-funktionen er noget man har brug for.

Noget andet der er "imod" er:
- Shared ram til VGA
Avatar billede espersen Novice
10. januar 2004 - 18:46 #9
ird; har du nogle testresultater af Laptop-VGA med 3dMark2001SE ??
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:48 #10
Espersen--> Lader til du ved lidt om bærbar, og mangler en mand der har lidt baggrund, og evt kender til nogen der har lidt erfaringen af diverse bærbare pc'ere. Er du interesseret i at fortælle lidt om erfaringer kan du kontakte mig på ICQ - nummer står på minisite
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 18:50 #11
Nope desværer
Avatar billede espersen Novice
10. januar 2004 - 19:05 #12
Har tidligere haft Compaq og Dell som en del af jobbet. Mine erfaringer med bærbare er således primært som firmabruger, hvilket dog også giver nogle solide og langvarige erfaringer med plus og minus.

Et stort minus for de bærbare er at man ikke bare åbner dem og roder rundt som man kan i sin desktop - da jeg er nysgerrig af natur ;-)  *G*

Min makker blev helt "tændt" af den tablet-funktion - ellers var både han og jeg blevet småkåde af at se på den Asus M2400 pga. 2,2 kg + design - jeg håber dog på at kunne købe den nye model fra Asus: M6800N meget snart ;-)
Avatar billede ird Praktikant
10. januar 2004 - 19:07 #13
M6800N nice maskine :)
Avatar billede ird Praktikant
11. januar 2004 - 09:20 #14
kunne opretter bruge noget og skal man smide et svar?
Avatar billede espersen Novice
11. januar 2004 - 14:50 #15
her er lidt resultater:
PCMark2002:
CPU: 4503
MEM: 4186
HDD:  552

3dMark2001SE: 2407

Resultaterne viser da at maskinen er rimelig godt konfigureret - omend grafikdelen ikke er gearet til de nyeste spil. Men vigtigheden heraf afhænger jo netop også af hvad laptop'en skal bruges til!!??
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:25 #16
espersen> den tablet pc (T3010?)- (ja det er dem jeg bl.a. sælger) har ikke normal windows som styresystem - det er windows XP tablet edition - og kan kun genkende engelsk skrift da styresystemet kun findes på engelsk - men ja, det er en lækker maskine ;)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:26 #17
espersen> nej - det sølle resultat beviser jo bare at den maskine ikke har grafik med henblik på at man skal kunne spille på den.
Avatar billede espersen Novice
11. januar 2004 - 19:27 #18
hvorfor kan man ikke få en XP-skive til dem ; han har behov for at køre med en extra partition pga. et par ældre programmer  ??
Avatar billede espersen Novice
11. januar 2004 - 19:28 #19
(din kommentar kl. 19.26 : det er også det jeg skriver CPU og MEM er OK - mens VGA-testen ikke får os til at dåne)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:31 #20
Det kan han da også - Fujitsu-Siemens har valgt at distribuere den med tablet pc edition, af den simple grund at det ER en tablet pc :)

Det vil sikkert virke fint med en normal xp-version - men så forsvinder mulighederne som tablet pc :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:32 #21
Måden han får en normal xp-version: Køb selv en :)
Avatar billede espersen Novice
11. januar 2004 - 19:35 #22
fedt at skulle betale for 2 XP licenser, når han kan nøjes med den som følger med, hvis han kunne få en XP-tablet-cd (som han jo på sin vis har betalt for
?
Der medfølger dog en Recovery-cd, men en skrabet XP på d-drevet vil være at foretrække.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:36 #23
yappa> tror næppe der kommer en dansk version af XP Tablet pc edition!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:38 #24
espersen> den cd der fulgte med min S6120 er officielt også en recovery-version.
men tager man et kig på indholdet er det en ganske alm. winxp-version
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:40 #25
yappa> har du sat dig for at det skal være en tabletpc/notebook - så vil jeg da lige anbefale dig at tage et kig på denne: http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/notebooks/professional/lifebook/lifebookt/lifebookt.html - er overbevist om at du blive mere glad for den end for en acer :)
Avatar billede timealert Nybegynder
11. januar 2004 - 19:41 #26
John Stigers -> Jeg sidder lige nu ved min T3010. Hvad skal jeg give for noget mere RAM og synes du jeg har brug for det?

Derudover kan jeg fortælle at der ER nogle danskere som er igang med at lave skriftgenkendelse til dansk, men nu må vi se... Ellers kan man jo bare diktere det man vil ha' så skriver T3010 det ind for dig :)
Avatar billede timealert Nybegynder
11. januar 2004 - 19:43 #27
"En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse." Passer dette??? Hvad svar min Intel Centrino 1400 MHz CPU så til?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:44 #28
Lige en sidste ting: Du skal være opmærksom på at på begge modeller er de optiske drev eksterne!
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:45 #29
timealert> den svarer til en Intel Centrino 1400 MHz cpu :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:45 #30
pjat! den svarer til en alm cpu (P4) på ca. 2000 MHz :)
Avatar billede espersen Novice
11. januar 2004 - 19:46 #31
john du spurgte om det er en T3010 - men det er den som Yappa sidder med som jeg har i hænderne p.t. - en C300XCi.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:50 #32
timealert> ad den som standard er udstyret med 256 er en opgradering en god ide. kan kun give dig vejl. udsalgspris på ram til T3010: jeg mener de ligger på 875 kr. eks. moms.
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 19:51 #33
espersen> ok - så må jeg nok hellere lade være med at udtale mig om software til den, da acer ikke er mit område :)
Avatar billede timealert Nybegynder
11. januar 2004 - 20:04 #34
John stigers -> har du et link til arbejdet/firmaet så jeg kan tænke lidt over det...?
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. januar 2004 - 20:07 #35
timealert> du kan da godt lige få et link, men da jeg arbejder for distributøren kan jeg ikke hjælpe. Vi sælger nemlig kun til forhandlere :)
www.rosenmeier.dk - men skriv en mail på js@rosenmeier.dk og jeg skal fortælle dig hvem der sælger den type ram en T3010 bruger :)
tjekker meil løbende når jeg er på arbejde.
Avatar billede ird Praktikant
12. januar 2004 - 13:00 #36
:))

Der kom bærbar gutten John *G*
Avatar billede espersen Novice
12. januar 2004 - 13:23 #37
Min makker og jeg sad og nørdede lidt med den Acer C300XCi - lidt arbejde i officeprogrammer, afspilning af en AVI-fil samt selvfølgelig selve tabletfunktionen !

Officeprogrammerne var der absolut ingen problemer med (og hvor skulle der også det?)

AVI-filen: smed vi op på TV'et via et kabel : totalt skarp og flot ! Endvidere nemt at sætte op ! I forhold til andre jeg har set, så gør denne Acer et godt stykke arbejde på dette punkt !

Tabletfunktionen: jamen det er jo et vildt dejligt stykke legetøj - og praktisk til en masse ting - skal bruges til ordrebehandling i fx. excel, hvilket gør tidligere manuelle skriverier til fortid og dermed sparer en masse arbejde!

Samtidigt skal det siges at jeg indtil nu har været 180% overbevist om at jeg skal have en 15" skærm i min næste laptop; men den 14,1" som Aceren har står altså flot og der er rigeligt med arbejdsplads.

Trods det at ingen af os endnu har fået købt en wireless router/accesspoint, så er den testet med funktionen hos os begge; vi takker de anonyme giver af bredbånd ! ;-)  **GG**  Det er let at arbejde med + der er fin mulighed for at laptop'en ikke starter op med WL som aktiveret, men aktiveres mauelt via en "HotButton".

Jeg er alligevel imponeret !
Avatar billede ird Praktikant
15. januar 2004 - 17:00 #38
bliver rart med feedback en dag!
Avatar billede espersen Novice
16. januar 2004 - 19:20 #39
yappa; hvad siger du til vore indlæg - er du blevet lidt klogere eller har du flere spørgsmål ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. februar 2004 - 00:19 #40
KG4CR-KXMX1-XXYEH-MGLXZ
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. februar 2004 - 00:19 #41
UPS!
Avatar billede ird Praktikant
03. februar 2004 - 15:45 #42
Fik opretter svar nok eller har du brug for mere hjælp?
Avatar billede yappa Nybegynder
15. april 2004 - 22:33 #43
Ups! Beklager meget jeg ikke har fået lukket. Tog på ferie umiddelbart efter jeg havde oprettet det, og har siden glemt alt om det. Beklager meget!

Bedre (meget) sent end aldrig

Yappa
Avatar billede espersen Novice
15. april 2004 - 23:01 #44
håber du havde en god ferie ;o)

...men hvad er du endt med at vælge ??
Avatar billede yappa Nybegynder
17. april 2004 - 00:57 #45
Jo tak, jeg havde en god ferie. Jeg endte med at købe Acer'en (skalhente den i morgen).Den faldt 2000kr. i pris i løbet af et par måneder og så valgte jeg at slå til.

Yappa