Avatar billede meegaard Nybegynder
07. januar 2004 - 22:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Problemer med graffikkort

Halløjsa!

Jeg er i dyb fortvivlelse!

Jeg har haft min nye computer i got 3 måneder. Da jeg købte den installerede jeg alt muligt inkl. drivere som man nu altid gør. Også driver til graffikkortet. Dette har kørt upåklageligt indtil for ca. en uge siden. Det startede med, at den ikke ville spille min spil. Dette inkludere FIFA2004, Battlefield 1942 og NFS: Underground.

For et par dage siden begyndte den så at få i en slags "standby" hvor den slukkede for skærmen, men jeg kan ikke starte den igen, med mine jeg reset'er eller slukker på knappen, ingen reaktion på keyboard eller mus.

Nu er det så blevet helt galt. Når jeg starter op er skærmen fyldt med små prikker, eller også er der sort baggrund, med enkelte små hvide prikker eller mixede farver.

Det viser sig dog at hvis jeg fjerner min skærmdriver kan den godt køre. Driveren er nVidias 53.03 jeg har forsøgt med senest, hvilket gav det værste resultat.

Hvad kan der dog være galt? Graffikkortet bliver ikke synderlig varmt og processoren er heller ikke varm, ca. 29-30 grader.

Mit system:

P4 2,6 GHz Northwood2 800FSB med HyperThreading
Asus P4P800 motherboard
2 x 256 MB Dane-Elec RAM
Point of View GeForce FX 5600 256 MB
Maxter 40 GB ATA harddisk
Maxtor 80 GB SATA harddisk

Jeg kører XP Prof. SP1

Mange tusind tak for hjælpen for forhånd!

Mvh.

Peter
Avatar billede rbl Praktikant
07. januar 2004 - 23:11 #1
Har du prøvet med nogle lidt ældre drivere ?
Prøv evt. at downloade fra producentens hjemmeside istedet for ved nvidia.
Avatar billede zhark Nybegynder
08. januar 2004 - 00:04 #2
Hvad "siges der" når du h -klikker på skrivebordet/egenskaber/indstillinger/avanceret og så på FX5600 kortet? Jeg har mistanke om du har fået nogle ski' "driver opdateringer" fra microsoft up-date, som bare har lavet "kuk" i det. Synes du skal geninstallere dem der var med kortet, det driver update er ofte mere ødelæggende end til hjælp ved sådanne nyere kort!
Avatar billede zhark Nybegynder
08. januar 2004 - 00:07 #3
Jeg fik "fatal fejl" efter - anbefalede driver fra den s*/? Bill G.
Avatar billede meegaard Nybegynder
08. januar 2004 - 07:03 #4
Jeg har haft ældre driver inde på computeren. Jeg startede med nogle ældre drivere, og da de lavede ged i det, prøvede jeg den nye, som sagt. Det med at prøve med andre end nVidias skulle undre mig hvis fungerer, alle tidligere drivere har jeg hentet derfra. Det der også undrer mig er, at driverne har fungeret godt nok i forvejen, men først nu - og efterhånden - er "begyndt" at fungere dårligt.

Jeg er ganske sikker på WinUpdate ikke har smidt noget ind. Den er sat til ikke at installere automatisk. Var selv ude for en lignende situation med et lydkort WinUpdate ødelagde nogle drivere til, så det har jeg fået respekt for nu ;-)

Jeg kan ikke rigtig komme til at prøve nogle drivere, med mindre da jeg er sikker på de virker, for jeg kan ikke se en dyt i Windows, lige så snart jeg har fået "forkerte" - eller hvad de nu er - drivere ind....
Avatar billede zhark Nybegynder
08. januar 2004 - 13:39 #5
Slet bare mit svar, jeg kan ikke tilbyde andet end deres HP: http://www.pointofview-online.com/
Avatar billede rbl Praktikant
08. januar 2004 - 17:05 #6
Har du ikke mulighed for at prøve grafikkortet i en anden maskine ?
Avatar billede meegaard Nybegynder
22. januar 2004 - 21:05 #7
I tilfælde af, at nogle skulle læse denne artikkel, vil jeg selv lige følge op med mine erfaringer:

Kortet viste sig at være deffekt, muligvis brændt af, det fik i hvert fald en mistænkelig lugt midt i et spil FIFA2004.

MEN:

Jeg fik så et andet kort hjem. Nøjagtigt samme symptomer viste sig. Kortet viste sig imidlertid at virke i min fars computer. Mit bundkort understøtter AGP3.0 og hans AGP2.0. Kortet var et octek FX5600 der kørte AGP2.0 i AGP8x. Tingene burde jo være kompatibelt med hinanden, men hvis man så læser sig frem på intels hjemmeside, vil man opdage, at AGP3.0 standarden kun er bagudkompatibel til AGP2.0 hvis grafikkortet der kommer i kører enten 2x eller 4x AGP men IKKE AGP8x - hvilket jeg havde MEGET store problemer med at overbevise personen, hvor jeg skulle have ombyttet kortet fra - og faktisk aldrig FIK overbevist ham. Men jeg kan kun henvise til intels egen skrift omkring AGP3.0 standarden:

http://www.intel.com/technology/agp/downloads/agp30_final_10.pdf

Se under kapitel 2.4.2 og derefter tabel 15.

Hvis du skulle stå med lignende problemer, skulle det ikke undre mig det var samme kompatibilitetsproblem, så sikker dig, at du får at grafikkort med AGP3.0 standarden, og stol ikke på hvilken som helst teknikker/sælger ;-)