Avatar billede bootie Nybegynder
07. januar 2004 - 21:55 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Sætte splines sammen til danne et objekt

Hej xperten

Jeg er ved at lave en logo af en eller anden art og skal lave sådan en tyk oval ramme uden om med en firekantet profil.

Jeg har forsøgt mig med at lave 4 splines og så prøve at *smelte* den sammen, men aner ikke lige hvordan det skal gøres.

Den effekt jeg er ude efter er lidt lige som den man ser rundt om Warner Brothers logoet. Men det kan da også være der findes en nemmere måde at lave sådan en ramme på?
Nogle forslag?
Avatar billede macgregor Nybegynder
08. januar 2004 - 16:58 #1
Du kan tegne logo'et med "splines", og derefter "lofte" det. Husk at sammensætte dine splines med "attach". Det ville være en god ide at lofte ramme og logo hver for sig, da max ikke kan lave sammensatte former.
Avatar billede bootie Nybegynder
08. januar 2004 - 19:35 #2
Der er jeg så nok lige lidt for 3d rookie der...

Hvordan løfter( eller lofter ) jeg lige mine splines?
Jeg formoder at jeg skal konvertere den til måske editable poly eller mesh og så extrude eller noget i den stil ikke?
Avatar billede 3dmax Nybegynder
08. januar 2004 - 22:04 #3
det er lidt svært at forklare om loft, men brug F1 under max, se fx under loft-shapes. jeg ved ikke helt hvad det er for en figur du ønskr, men måske en mulighed er at lave den om til en editable poly og så bruge extrude.
Avatar billede bootie Nybegynder
09. januar 2004 - 00:03 #4
Hvis jeg laver en oval spline om et til editable poly bliver det det samme som at lave en plane - bare ovalt.

http://www2.warnerbros.com/web/main/index.jsp
Kig på warnerbrothers logoet. Der er sådan en byd kant rundt om logoet. Hvis man skære kanten midt over og kigger på tværsnittet har man en ganske almindelig rektangle.

Jeg skal se om jeg kan finde en bedre forklaring.
Avatar billede bootie Nybegynder
09. januar 2004 - 00:09 #5
Hvis man forestillede sig at man lave den ned på en plane ville det være en rund mur til en gylletank.
Avatar billede bootie Nybegynder
09. januar 2004 - 00:10 #6
Arh... den kan sgu da lave med en tube!

Det er da lige det rør jeg leder efter. Så skal jeg bare lige have lavet den oval...
Avatar billede bootie Nybegynder
09. januar 2004 - 00:23 #7
Det være sådan en ramme jeg ville have fat i.

Og tænk at det var så nemt i virkeligheden...

http://www.be-reminded.dk/billeder/this.jpg
Avatar billede bootie Nybegynder
09. januar 2004 - 00:29 #8
Avatar billede osborne Nybegynder
11. januar 2004 - 03:35 #9
he he .. udmærket, og det ser godt ud.

Meeeen hvis det skal være helt proff så bør der ikke være en 100% skarp kant på noget (som min "gamle" 3D instruktør altid sagde). Dvs. alle kanter på objekter bør have en lille bøjning - så lyset har noget at lave et lille glimt i bl.a. :-) Men det kommer selvfølgelig an på hvor tæt på man skal se dette logo.

Så jeg synes dog du skal give macgregor de 30 point da han har ret i at det nemmeste her nok er at bruge loft (selv om det lige kræver at du læser lidt på Loft - men det er en super god ting at kunne til en anden gang).

En hurtig måde at give dit nuværende ramme lidt kant er at konvertere det til Editable Poly, gå ind i subobjekt på din ramme og vælge Edge. Så markere en edge og tryk Loop så du får hele kanten. Og så Chamfer den lidt.

Og hvis du skal lave et nyt logo og du har dine splines, så slå den lige sammen (ved som macgregor siger, gå ind i den den så så "attache" den anden, så de er en spline). Derefter bruger du blot en Bevel modifier hvor du kan vælge præcis den outline, kant osv. som du har brug for.
Avatar billede osborne Nybegynder
22. januar 2004 - 18:23 #10
Jeg nød lige dit roterende logo igen. Glem det med at blødere kanter, i den opløsning du har der ser det fint ud som det er :-)
Avatar billede bootie Nybegynder
22. januar 2004 - 20:49 #11
Som tiden går bliver man bedre.

http://www.be-reminded.dk/billeder/logo4.avi

Ikke det helt store, men her er der styr på pivot points og sådan.

Fylder 5 mb hvis du gider se den.
Avatar billede osborne Nybegynder
23. januar 2004 - 02:24 #12
Jammen det gider jeg da :-) Ser rigtig godt ud - jeg kan godt lide ideen med de "dobbelte" rotationer. Godt styret.

Får lige en ide .. ved selvfølgig ikke hvad det skal bruges til, men som test kunne du f.eks. prøve at få en video til at spille på en af siderne i den lille box (såden et lille roterende fjernsyn eller lignende. Sorry, satte bare min fantasi igang .. og synes det kunne være flot med sådan en lille lysende ting i kontrast til det andet, sådan mens den roterede :-)
Avatar billede osborne Nybegynder
23. januar 2004 - 02:25 #13
.. atså blot bruge en avi som materiale, og måske sætte noget glow på af en art.
Avatar billede bootie Nybegynder
23. januar 2004 - 17:13 #14
Ya way over my level now!

Jeg kan nada 3d...

Det vildeste jeg har lavet er faktisk det logo der!
Så måske om nogle år vil du se nogle lede animationer fra manden har :)
Avatar billede osborne Nybegynder
23. januar 2004 - 18:01 #15
:-) ok ... men så kan du bare være ekstra stolt af det logo, og den animation du har fået lavet der. Keep up the good work!