07. januar 2004 - 19:50Der er
16 kommentarer og 2 løsninger
Er toppakningen gået?
Hvordan ser man og finder ud af om toppakningen er gået på en bil?? Har en Mazda 323 BF fra 1987.. kølervæsken render ud og motorblokken får en blanding af olie og vand på sig.. har det noget med toppakningen at gøre, eller hvad kan det være???
Altså, umiddelbart vil jeg give kenp ret, men skal vi ud i de små marginaler, kan du altså godt have en olielækage, og f.eks en utæt vandpumpe samtidig. Der skal ikke meget olie til før det ser slemt ud udvendigt på motorblokken, og samtidig ser ud af ingenting på oliepinden.
Det er dog sjældent at toppakningen ryger uden man oplever uregelmæssigheder. F. eks. mangel på vand, høj vandtemperatur, blålig eller hvid røg bagud i store mængder, ujævn motorgang, som regel en eller flere manglende cylindre.
Nu siger du at det kommer ud der hvor toppakningen sidder. Så vidt jeg husker (gammel mazdamekaniker) så kunne de finde på at smide olie ud ved strømfordelerakslen, som netop sidder lige før topstykket, øverst på motorblokken. Hvordan det så kan passe sammen med vand samme sted er lidt svært at sige, for vandpumpen sidder jo i modsat side.
Samtidig, finder jeg det meget usandsynligt, at den både skulle tage vand ind, og smide det ud af en defekt toppakning. Sidder der evt. en utæt kølerslange tæt på der hvor du ser olien, så kunne det måske forklare fænomenet.
Lad os få lidt mere info, når du siger den ikke bruger meget olie, hvor meget bruger den så? Hvad med vand, bliver den meget hurtigt varm?
popsy -> du skal prøv at ødelægge toppakningen hvor den lige laver hul til kølevæsken som løber igennem også det har jeg prøve det blev til ca. 20 liter majonaise i motorblokken og 0 vand på køleren ! (men kunne ligge roskildes største kryds i tåge på ca. 4 sekunder *GG*)
Iøvrigt har jeg prøvet den situation du beskriver, man vækker en del opmærksomhed :) Men samtidig er man jo heller ikke i tvivl om at pakningen er gået vel ;)
Vand og olie kommer jo op i toppen til ventilerne... På vej tilbage løber det helt ude i kanten, altså ved pakningerne, og der bobler det sikkert ud pga det er varmt.. Efter du sagde den ville få en ujævn motorgang fandt jeg lige ud af om den havde det, efter hvad jeg kunne høre og mærke har den fået det.. Det er ikke så slemt... Det er ikke oliepumpen eller ventilpakningen, det er alt blevet skiftet da vi også troede det var der det hele kom fra... Der kommer ikke noget ud i bag som i snakker om.. Olie, hmmm der kører langt af en gammel bil at være på olien, det svinder meget langsomt.. Vand er den lige startet på at bruge en del af.. Fyldte kølervæske på her i sidste uge, og skulle fylde på i går igen, derfor begynder den at bruge noget som man kan se.. Ved ikke om du forstår det jeg skriver, nu hvor jeg faktisk skriver i stikord.. Bilen har heller aldrig været oppe og koge endnu eller blevet alt for varm.. MEN den skal ikke stå for længe i tomgang inden blæseren skal igang for at holde varmen nede, så det har vel nok noget at sige med at toppakningen er gået?? Kom til at tænke på, når man skifter den eller lader det være om det så går ud over kompresionen, eller har det slet ikke noget at sige ud over den ikke holder tæt???
Hmm, for mig at høre, så er der stadig 2 muligheder :) Olien ser vi bort fra, da det åbenbart ikke er de store mængder, går ud fra at olien ikke er hvidlig på oliepinden.
1: Du har en (stor) lækage i kølersystemet. 2: Din toppakning er på vej til at ryge.
Lækagen i kølersystemet kan findes ved at trykprøve det, mekanikeren har en slags cykelpumpe der passer i stedet for dit kølerdæksel, når han sætter tryk på systemet, pibler det ud der hvor lækagen er. Du kan muligvis selv se det, ved at inspicere det mens bilen er varm. Rør for guds skyld ikke kølerdækslet når bilen er varm!
Det med at bilen bliver hurtigt varm, er ikke nødvendigvis tegn på at pakningen er gået, taber den vand via en lækage, bliver den også hurtigt varm.
Der er en vis fare ved at køre med en defekt toppakning, dels fordi den altid ryger på det mest uhensigtsmæssige sted, og dels fordi der kan ske skade på topstykke og stempler.
Kør den sure vej til en mekaniker, og få fundet ud af om det er pakningen. Hellere for tidligt end for sent. Der er jo ingen der siger at samme mekaniker absolut skal skifte den for dig, og det kan vel ikke koste mange knapper at få ham til at undersøge bilen.
tjoo tror jeg det gør, de tager jo 285kr i timen + moms..
Jeg ved det ikke er olie, og at den ikke er hvidelig på pinden, da alt hvad der kommer ud på motorblokken kommer ud bag ved manifolden og ikke andre steder, men det er så også hele vejen hen til kileremmen.. Det er kun der bag den der er noget at se...
Jeg har hørt at når toppakningen går vil en bil komme op og koge hurtigt, og ikke kunne klare lange ture osv. Men de to ting er ikke sket for min bil endnu.. Så tror bare den er godt på vej til at gå..
Den taber ikke så meget vand at det nødvendigvis skal løbe ud.. Men den bruger så meget at det er nødvedigt at kigge til den engang i ugen, for at se om der er vand nok...
Du skal være klar over at en toppakning sjældent går med et brag, det sker gradvist. Dine symptomer _kan_ være tegne på at den er ved at gå, men det du har hørt der skal ske, kommer typisk sent i forløbet, lige før det er slut.
Hmmm jeg kom til at tænke på om du lagde et svar ind?? Du har været meget hjælpsom, og er meget taknemlig for din hjælp... Takker mange gange.. God weekend..
selvfølgelig.. havde bare lige helt glemt ham.. hehe.. godt du sagde det..
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.