Avatar billede fronk Nybegynder
07. januar 2004 - 15:29 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Tekst omkring golfbold

Hej med jer.

Jeg har lavet en golfbold i 3DS via en geosphere, jeg har også lavet en tekst som jeg så gerne vil have til at krænge sig omkring bolden, altså så den følger boldens rundinger, og måske huller.

Nogen som kan hjælpe?

mvh
Fronk
Avatar billede zhark Nybegynder
07. januar 2004 - 16:23 #1
Kan du uploade bold og tekst? Jeg har "kun" PS, så er det en spec. skrift du har lavet kan jeg nok ikke, men ellers kan PS jo lave den slags.
Jeg har jo ikke lavet noget ud af det - bare for at vise "runding" :)
http://home.gvdnet.dk/~pouls/Vis/golf-1a.gif
Avatar billede fronk Nybegynder
07. januar 2004 - 16:39 #2
jeg glemte nok at skrive at når dette er lavet så skal den være annimeret bagefter hvor den drejer rundt.
Avatar billede macgregor Nybegynder
08. januar 2004 - 16:53 #3
Der er 2 måder at lave det på:

1. (den nemme løsning)
Du kan mappe dig ud af det. Brug et tegneprogram til at lave en billed fil i forholdet 2:1 - altså dobbelt så bred som høj. Skriv teksten i midten af dokumentet. Gem som jpg eller png.
Tilbage i max vælger du din bold (geosphere) og i modyfier panelet vælger du "UVW map". I modyfierens egenskaber vælger du "cylindrical" over z-aksen.
Åbn Material-editoren og indsæt dit billed i "diffuse" slotten. Tryk evt. på "display in viewport" (den hvid/blå ternede terning).
Din tekst vil nu stå på bolden som ønsket.

2. (den komplicerede)
Du kan ved hjælp af en spline circle bruge "Path Deform".
Først laver du en spline (cirkle) med samme diameter som golfbolden. Dernæst laver du din tekst (i 3ds max). Med teksten valgt går du op i modyfier-listen og vælger "path deform". derefter vælger du den path din tekst skal følge (din spile/circle). Hvis ikke teksten skal følge hele vej rundt om bolden kan du fjerne en eller to segmenter fra cirklen.
Avatar billede macgregor Nybegynder
08. januar 2004 - 16:54 #4
hov, glemte at markere det som et svar...
Avatar billede osborne Nybegynder
10. januar 2004 - 18:10 #5
Hej Fronk,
Der er, som macgregor også skriver, mange måder at gøre det på. En måske nemmere måde at gøre det på er som følger:

TEKSTEN PÅ GOLFBOLDEN

En oplagt måde at lave dette på er er bruge et såkaldt Blend materiale i Max. Dvs. i materiale editoren vælger du Blend i stedet for Standard. Det giver dig mulighed for at "blende/mixe" mellem to materialer. Det ene materiale kunne så være f.eks. blot en
Avatar billede osborne Nybegynder
10. januar 2004 - 18:23 #6
(Hov, jeg kom til at sende svaret inden jeg havde fået fortalt færdig)

Fortsætter:
.. f.eks. blot en hvid farve i Diffuse. Den anden kunne så være en bitmap med dit tekstskilt. Næste skridt er så at lave det bitmap som Blend skal bruge som Mask. Det skal blot være et sort/hvidt billede hvor du f.eks. har hvid der hvor din tekst skal være og sort der hvor golfboldfarven skal være (se evt. på Blend i online hjælpen). Det færdige materiale smider du så på din golfbold og VOILA .. så har du en golfbold med tekst.

HULLER I BOLDEN
Igen kan det laves på mange måder, også lidt afhængig af hvor tæt på man skal se bolden osv. En måde er at at lave et bumpmap .. dvs. igen et sort/hvidt billede som du kan bruge i dit materailes Bump. Til det skal du så blot tegne en map med de ønskede huller. En anden måde er at bruge displacement (evt. Max6 nye MentalRay displacement), hvis man skal se bolden helt tæt på.

ANIMATION
Når du har bygget dit materiale og sat lys skulle den være lige til at animere.

Håber det hjælper.
Avatar billede fronk Nybegynder
10. januar 2004 - 18:44 #7
Tak for de fine svar, jeg prøver de ting af som i har skrevet.

Jeg deler pointene mellem jer.

Mvh
Fronk
Avatar billede osborne Nybegynder
11. januar 2004 - 02:51 #8
Hej Fronk,
Ville blot sige til dig at jeg har fundet en rigtig god lille tutorial om hvordan du modellerer en realistisk golfbold. Prøv at se på:

http://www.grafx.dk/pages/tutorial/golf-tut.htm

Nogen problemer, så sig bare til.
Lars
Avatar billede osborne Nybegynder
11. januar 2004 - 03:04 #9
... en ting til

Teksten på golfbolden kan også laves med en såkaldt "Mask Map". Der er et fint lille eksempel i Max hjælpen på hvordan man sætter en label, nogle bogstaver og et ikon på en model.

Lars
Avatar billede fronk Nybegynder
12. januar 2004 - 17:31 #10
Lige et spørgsmål til.

Nu har jeg lavet min golfbold, og lavet min materiale, men når jeg drejer på golfbolden, så er materialet spejlvendt på den anden side. Er løsningen at jeg laver mit billede dobbelt så stort som min bold og så skriver det 2 gange, hvis jeg skal have mit logo på begge sider af bolden, eller er der en smart måde i 3DS at sørge for at den ikke spejlvender mit materiale?
Avatar billede osborne Nybegynder
12. januar 2004 - 18:27 #11
Hvis du bruger planar mapping kan det også være en grund til dette (den vil vise det på den måde).

Men kommer lidt and på hvordan du har lagt materialet på .. jeg går ud fra at du har en UVW map på og har sat den til cylindrical. Hvis det er er sådan aå prøv at checke dit materiale, gå ind på dit bitmap og check at der ikke er slået mirror på. Prøv evt. med en U tiling på 2.

Du vælger mappingstypen på din UVW mapping ved at expande din UVW Mapping modifier og markere Gizmo.