Avatar billede spoock Nybegynder
05. januar 2004 - 23:57 Der er 8 kommentarer

intet inet

Hej
Min far har et problem med sin computer. Den kan ikke komme på nettet. Han skal på nettet via et netkort, som er sat i en HUB, som igen er sat i en router. Det der sker, er at han ikke kommer i kontakt med nettet. Jeg har prøvet at pinge internet adresser med timeout som følge. Jeg har prøvet at pinge routeren - ligeledes med timeout. Han kan pinge sin egen maskine, men ingen af de andre på netværket. Jeg tror ikke fejlen ligger på kablet, da han kan se andre computere i "Andre computere". Han kører win98. Ligeledes har jeg prøvet at installere et andet netkort uden resultat. Jeg har også tjekket at de indtastede DNS-servere var rigtige og det var de. Det skal lige siges at han har tiscali adsl.

håber på hurtig hjælp...
Avatar billede squashguy Nybegynder
06. januar 2004 - 00:03 #1
Har den en korrekt ip-adresse?

Hvis du kører NetBEUI eller IPX, kan du godt køre i netværk med de andre, men du kan ikke komme på nettet/pinge routeren.
Avatar billede frewald Nybegynder
06. januar 2004 - 00:34 #2
Et hurtigt gæt vil være at netkortet ikke er sat til dynamisk ip, og at du kan se de andre maskiner via NetBEUI eller IPX (som Squashguy skriver).
Sæt dit netkort til dynamisk ip og dynamisk DNS og restart computeren.
Skriv evt hvilken ip adresse (og subnet mask) din fars maskine har, og hvilken ip adresse (og subnet mask) en af de andre maskiner har.
Avatar billede spoock Nybegynder
06. januar 2004 - 00:53 #3
Hej igen
Computeren har kun TCP/IP protocol installeret...
Jeg har prøvet at sætte den til dynamisk IP, men så tildeles jeg en der er ude af range fra de andre. Kan ikke huske hvad de andre har, men undersøger det lige med min far imorgen, når han er vågen :)
Avatar billede spoock Nybegynder
06. januar 2004 - 01:05 #4
Mener(!) at hans ip er: 192.169.0.230 og de andre kører med det samme, bare med 231 til 235 i enden. Submasken er 255.255.255.0...
Avatar billede spoock Nybegynder
06. januar 2004 - 01:06 #5
Og kom til at tænke på at hans slet ikke tildeles en IP ved dynamisk, men bare får 0.0.0.0
Avatar billede frewald Nybegynder
06. januar 2004 - 08:29 #6
Routeren bår give alle maskiner dynamiske ip'er. Så prøv at se om du kan resette routeren. Der er tit en lille reset-knap gemt et sted på routeren. Og alle maskiner der sidder på routeren (også via hub) bør sættes til dynamisk ip
Avatar billede spoock Nybegynder
06. januar 2004 - 14:15 #7
Jamen problemet er jo, at de andre maskiner virker og de har fast ip. Problemet er først opstået efter en format c: af min fars maskine...
Avatar billede agalion Nybegynder
09. januar 2004 - 12:06 #8
Hvis de andre maskiner bruger fast ip, så skal din fars nok også bruge fast ip, idet routeren så nok ikke er sat til at dele adresser ud.