Avatar billede deliveryboy Nybegynder
04. januar 2004 - 18:08 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer med installation af windows

Har en IBM thinkpad 600, en gammel fanden, som jeg gerne vil installere styresystem på. Som udgangspunkt ville jeg installere windows 2003 server, hvilket jeg ikke har fået til at virke, derfor har jeg både prøvet xp og windows 98 SE.

Jeg slettede partitionen på harddisken, hvorefter jeg oprettede en ny FAT partition. Denne ville jeg så installere windows på. Dette gjorde jeg med fdisk.

Jeg startede derefter windows installationen hvilket også fungerede udemærket lige indtil den skulle genstarte, efter at have kopieret filer til harddisken.
Efter den har genstartet starter den ikke fra CD-ROM som det er meningen, men står blot stille i BIOS og venter på at der bliver indsat en boot diskette.

Dette problem har været ved alle forsøg på styresystem, så derfor er min umiddelbare bud, at den ganske enkelt ikke kan boote fra CD-ROM drevet ude fra BIOS, men først skal have lidt hjælp.

Vil derfor gerne vide om der findes en slags boot diskette, som automatisk booter fra CD-ROM drevet...

Håber på nyttig hjælp..
Avatar billede resten Nybegynder
04. januar 2004 - 18:14 #1
Du kan jo prøve med windows xp bootdisketter de klarer første fase inden den fortsætter på cdromen men husk dog at de fylder 6 stk.

Pro: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=35647&area=search&ordinal=10

Home: http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=35646
Avatar billede fromsej Praktikant
04. januar 2004 - 18:14 #2
Huskede du at gøre partitionen aktiv med Fdisk?
En win98 bootdiskette burde være rigeligt til den opgave.
Avatar billede zhark Nybegynder
04. januar 2004 - 18:21 #3
Den skal ikke genstarte fra CD! Når install kører kan der - hvis du har sat CD til first boot, komme spm. Start fra CD? (tryk en tast) det skal du s,gu ikke, så starter alt forfra og du kommer ikke videre. Der er skrevet på HDen hvor den var i install og den skal bare fortsætte der.
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
04. januar 2004 - 18:42 #4
Jeg har aktiveret partitionen, og det er netop fasen efter den har kopieret de filer, som de 6 XP disketter gør, hvorefter den skal reboote, og starte fra CD som fejler.
Når den skal starte automatisk fra CD derefter står den som sagt bare og beder om en boot diskette, altså den ænser slet ikke CD'en, eller kan simpelthen ikke læse fra den...
Håber i kan hjælpe
Avatar billede resten Nybegynder
04. januar 2004 - 18:45 #5
Er du sikker på det ikke er dit cdrom drev der er røget ?
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
04. januar 2004 - 19:02 #6
Den kan godt læse fra CD'en da den kopierer filerne, benytter nemlig ikke de 6 boot disketter...
Er derfor lidt tom for ideer :(
Avatar billede resten Nybegynder
04. januar 2004 - 19:05 #7
Og din cdrom står til first bootdevice i bios ?
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
04. januar 2004 - 19:08 #8
det gør den
Avatar billede resten Nybegynder
04. januar 2004 - 19:10 #9
Måske et dumt spørgsmål men du trykker på en tast så den kan fange din cdrom ikke ?
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
04. januar 2004 - 19:13 #10
Eventuelt nogen der kender en netværksboot sådan jeg kan installere det over netværk fra min stationære?
Avatar billede deliveryboy Nybegynder
04. januar 2004 - 19:14 #11
nej jeg trykker ikke på en tast, alle taster undtagen den til diskette virker ikke :(
Avatar billede raphiron Nybegynder
05. januar 2004 - 11:41 #12
Har selv set på den... er uden ide om hvad fanden der er galt, dog kan der siges at installationen ikke lader til at installere drivers til CD-ROM drevet, hvilket derfor betyder at installationen ikke kan fortsætte.

Mit bedste bud er en RIS server - nogen der har erfaring med det?