Avatar billede mgn_online Nybegynder
04. januar 2004 - 16:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Blodtype opgaver

Yo hva så der !

#Hvorfor er det muligt at bruge overflade antigener til bestemmelse af forskellige blodtyper ????

#Hvorfor er antigner farlige for nyfødte børn????

#Hvordan undgås at agglutination af blod ved blodtransfusioner????

200 gives til den der svarer disse spørgsmål. Vedhæft dokumentation (kilde)
Avatar billede squashguy Nybegynder
04. januar 2004 - 17:15 #1
Hvis du slår op i din biologibog, er jeg sikker på du finder svaret..
Avatar billede meegaard Nybegynder
04. januar 2004 - 17:18 #2
Når man undersøger blodtypen lægger man blod fra den person man ønsker at undersøge på en plade. Typisk er der 4 felter, en med antistof A, B, D/Rhesus og et kontrolfelt. På hvert af felterne er der repræsenteret forskellige antigener (dem der genkendes af antistofferne). Hvis du har tolerance overfor det pågældende antigen vil dine antistoffer ikke sætte sig på antigenerne der lå på pladen, og blodet vil ikke størkne. Men har du derimod ikke tolerance vil blodet der kom på feltet størkne, og man kan derfor sige at personen ikke er blodtype B, hvis der f.eks. størkner blod på "B-feltet".

Antigener er farlige for nyfødte som for os andre. Men man kan ikke regne med at barnet har samme blodtype som moderen, og derfor kan man riscikere at moderens antistoffer angriber barnets antigener.

Man undgår agglutination af blodet ved at give modtageren af blodet samme type blod som personen selv har.

Du kan se om emnet i:

"Levende Organismer - Evolution, genetik og diversitet" af Jens Bremer, forlaget Nucleus
"Fysiologi - kroppens funktioner" af Gert Christoffersen m.fl., forlaget Nucleus

God fornøjelse

Mvh.

Peter
Avatar billede mgn_online Nybegynder
04. januar 2004 - 18:02 #3
squashguy <---------------- Keder du dig meget eller hva ? Det mere fordi du godt gider bruge tid på at læse alle spørgsmålene igennem og så kommer du med et svar som hverken du eller mig kan brugetil noget : / Men det er ikke første gang jeg møder folk som spilder sin tid - men held og lykke i fremtiden.