Avatar billede sita Nybegynder
19. januar 2001 - 23:42 Der er 13 kommentarer

Hvor svært kan det være?

Det kan da ikke passe at der skal sættes meget mere end et flueben et eller andet sted i Windows - for at jeg kan bruge internet på begge mine PCere!

Netværket kører nu fino og der er ingen problemer, men da jeg så ville på internettet med den ene fik jeg beskeden \" der er fil og printerdeling slået til og den slår windows Me nu fra fordi det ellers er for farligt at gå på nettet\"

Ja, ok, men det kan da ikke passe at jeg skal til at downloade andre programmer etc. bare for at dele internet udover mapper etc.

Eller?
Avatar billede victor44 Nybegynder
19. januar 2001 - 23:56 #1
Grunden til at det bliver slået fra er fordi du ikke skal have andre til at se hvad der er på din maskine.
Det har ikke noget at gøre med at dowloade programmer at gøre.
Avatar billede kenneth_jakel Nybegynder
20. januar 2001 - 00:21 #2
....jeg tror ikke du er interesseret i at dele internet udover dine mapper!!?! Når du kører med et netværk benytter du en protocol (sikkert TCP/IP-protokollen). Altså slår du fil-og udskriftdeling til, slår du også brugen af protokollen til.

når du så skal på internetten, har du også brug for en protokol, og ja, her bliver også benyttet TCP/IP, altså hvis du både deler filer og er på internettet, kan alle brugere på internettet i princippet gå ind i dine private mapper og lave ballade.

Det er hvad windows mener er for farligt, og slår derfor det ene af delene fra.

jeg må indrømme at jeg ikke kan huske hvad løsningen er...

/kenneth
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
20. januar 2001 - 01:45 #3
Det har noget med netbeui og netbios at gøre, jeg løste det ved at følge denne instruktion:

http://grc.com/su-rebinding9x.htm

Derefter havde vi ingen problemer..

Vi var lidt rystede over hvad vi lækkede af oplysninger før vi konfigurede opsætningen..prøv at tage testene \"test my shields\" og \"probe my ports\" før og efter så vil du se forskellen..*S*

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

/mvh. Jean

PS... vi havde ikke firewall på da vi testede..

Avatar billede sita Nybegynder
20. januar 2001 - 20:07 #4
Javel, jeg er klar over at det er for sikkerhedens skyld, meeen............
hmmmmmm jeg har altsaa valget imellem at aendre min netvaerksopsaetning med NetBueui etc etc. eller faa fat på en firewall - er det korrekt?

Hvad nu hvis jeg bare vil have den ene på nettet - skal jeg så lukke for fil og printer deling på denne computer inden jeg går på nettet?
Avatar billede victor44 Nybegynder
20. januar 2001 - 20:48 #5
Det har intet med netbeui at gøre !
Den protokol kan du ligeså godt fjerne helt, hvis du i forvejen bruger TCP/IP.
Netbios kører over TCP/IP og er den \'måde\' man deler printere og drev i windows.
Det er derfor at det skal slås fra så der ikke er nogen der kan udnytte din maskine.
Det er ikke nødvendigt at slå det fra, hvis du er ligeglad med om der er nogen som kan bruge din maskine, hvis de gætter dit password (Hvis du har noget ;-).

Sikke en lang sætning der kunne have været et par tegn mere i den.
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
20. januar 2001 - 21:48 #6

victor44
Det er ikke altid netbeui protokollen er installeret, så selvfølgelig kan man fjerne den(hvis den er der..*S*)..
Det er netop problemet med windows(ihvertilfælde w98)at den binder alle kort og protokoller sammen, så når du laver fildeling i et privat netværk, og så går på internettet, så deler du faktisk også dine mapper med internettet.

Hvis du deaktiverer netbios og kører fildelingen over netbeui istedet, så eliminerer du denne sikkerhedsrisiko, og kan stadig dele mapperne på lokalnettet, selvom du er på internettet.

Men den link jeg gav tidligere kan nok forklare det bedre end jeg kan, da jeg ikke er netkorts ekspert, eller ekspert i det hele taget, jeg gav bare et råd videre, som virkede for mig...*SSS*

/mvh. Jean
Avatar billede sita Nybegynder
20. januar 2001 - 22:03 #7
Javel, hmmmmm ... men lige det sidste.
Hvis nu jeg kun vil på nettet fra den ene PC af mine 2, skal jeg så slå \"fil og printerdeling\" fra under egenskaber (netværkssteder)?
Er det nok til at være beskyttet(altså som en normal enkeltstående PC uden netværk er det) og er det den bedste løsning?
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
20. januar 2001 - 22:37 #8

Sita
Du vil jo så undgå den fejlmeddelelse der fremkommer fra windows, men beskyttet, nope.. det giver ingen beskyttelse mod hackere hvis det er det du tænker på med beskyttet.

/mvh. Jean
Avatar billede sita Nybegynder
20. januar 2001 - 23:55 #9
Ja, man er vel aldrig helt beskyttet, men hvis jeg slår deling fra er jeg så ikke sikret lige så godt som en der ikke er på netværk men bare sidder derhjemme og surfer?

Han/hun er jo selvfølgelig heller ikke sikker.
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
21. januar 2001 - 00:26 #10
Det er du vel, men som du selv påpeger, hvor sikkert er det..?

Hvis jeg var dig, ville jeg nu tage en tur forbi grc.com og få testet hvor sikker din makine er, hvis det bekymrer dig.. der er jo intet forgjort i at tage testen, så har du jo en ide om, hvor der kan være sikkerhedsrisiko.

/mvh. Jean
Avatar billede sita Nybegynder
21. januar 2001 - 00:44 #11
Hvordan tager jeg testen? Der er en lang forklaring og til sidst noget man kan downloade - er det det?
Avatar billede sanne7913 Nybegynder
21. januar 2001 - 01:04 #12
Copy og past denne link i din browser

https://grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Når du kommer ind på siden trykker du på den link der hvor der står \"Test my shields\"
Den downloader ikke noget på din pc, men tjekker din ip, hvorefter den vil forsøge at connecte sig til port 139, netbios på din pc.
Den skulle så komme frem med et resultat.

Så kan du teste dine porte på \"probe my ports\", der kan du se hvilke porte der er tilgængelige, jeg behøver vel ikke sige, at de bør være lukkede..*S*

/ Mvh. Jean
Avatar billede victor44 Nybegynder
21. januar 2001 - 10:02 #13
Sanne > Det eneste jeg mener med at du kan slette netbeui er at den ikke bruges over internettet.