Avatar billede amikk Nybegynder
04. januar 2004 - 00:26 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ram kører 266 men burde understøtte 333

Hej!

Indledningsvis vil jeg sige at jeg aldrig har prøvet at overclocke eller lignende før. Derfor henvender jeg mig nu til Jer i håbet om at en af Jer kan hjælpe mig.

Jeg har for nogen tid siden købt et nyt bundkort. Et Chaintech 9EJL1 Apogee og en Celeron 2,5 ghz cpu, dernæst en klodse 512 mb kingston pc2700 ram. Efterfølgende har jeg fået en anden 512 mb pc2700 klodse fra Cosair.

Mit spørgsmål er nu at jeg har læst i min manual at mit kort kan køre ram'ne med en hastighed på 333, dog nævnes det, at det kræver brug af overclocking. Såfremt jeg kan se kører de med 266 lige nu. Jeg har hentet det program som Chaintech har på deres website, men da jeg er totalt nybegynder i det her, vil jeg gerne høre jeres råd før jeg ændrer noget som måske vil give nogle kedelige konsekvenser.

Jeg håber at der er en af jer som kan give mig lidt hjælp med på vejen.

Tak på forhånd.
Avatar billede pezzie Nybegynder
04. januar 2004 - 00:32 #1
Kig i din manual til bundkortet .. der er tit en jumper som skal flyttes.
Avatar billede kontrol Nybegynder
04. januar 2004 - 00:33 #2
Eller i bios hvor du kan sætte MHz for dine ram.
Avatar billede amikk Nybegynder
04. januar 2004 - 12:32 #3
Nu har jeg ledt i brugsforvirringen efter noget som skulle indikere at man skulle flytte en jumper og der fremgår der ikke noget. Dernæst har jeg i biosen kun mulighed for 100/133/auto266 såvidt jeg husker... men som tidligere nævnt krævede det netop også overclocking for at kunne få ramne op på 333.
Avatar billede amikk Nybegynder
04. januar 2004 - 12:44 #4
Avatar billede kontrol Nybegynder
04. januar 2004 - 13:09 #5
Så kan dit bundkort ikke køre hurtugere.
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2004 - 13:28 #6
Har du prøvet den der APOGEE Overclocking utility ?http://www.chaintechusa.com/tw/eng/Download/dl_desc.asp?DCSNo=6&PISNo=148

Måske kan den hæve FSB til 166 (333 DDR) ?
Avatar billede amikk Nybegynder
04. januar 2004 - 13:33 #7
Ja jeg har prøvet det. Og jeg tror jeg nok at udtrykt mig forkert... det jeg fiskede efter var hvad jeg skulle indstille den til for at få mine ram til at køre med pc 2700 hastighed... og du siger jeg skal sætte fsb'en til 166?

Jeg spørger netop fordi jeg ikke har lyst til at ødelægge noget...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2004 - 13:40 #8
Ja, PC2700 = 166,66 Mhz FSB (333 DDR). Risikoen for at ødelægge noget er lille, du kan altid gå tilbage hvis det ikke virker.
Avatar billede amikk Nybegynder
04. januar 2004 - 13:41 #9
jeg prøver straks jeg kommer hjem, men gir dig pointne nu da dit svar lyder ganske fint. Tak for hjælpen indtil da
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2004 - 13:42 #10
Det var så lidt :-)
Avatar billede amikk Nybegynder
04. januar 2004 - 14:00 #11
jeg prøvede at sætte min fsb op til 166 med det program som du også har henvist til og det eneste som jeg fik ud af det var min comp frøs for så derefter at reboote...

men det jeg undrer mig over er at min memory står på 266 og fsb'en på 100. Det må vel skyldes noget autodetection på mine ram's hastighed eller hva?...
Avatar billede Slettet bruger
04. januar 2004 - 15:09 #12
Ja, det må det være.
Avatar billede amikk Nybegynder
11. januar 2004 - 13:26 #13
Som en note kan jeg tilføje at jeg har løst mit problem anderledes. Jeg kørte før med en 2,5 ghz celeron. Jeg besluttede mig for at smite penge i en P4 2,8 som kører med 533 på bussen og nu kører mine ram med de ønskede 333 mhz.
Avatar billede simun Nybegynder
27. februar 2004 - 08:57 #14
Goddag, jeg har selv en Celeron 2.2 Ghhz
Celeron baseret på p4 kører med en fsb på "400" mhz 4*100 mhz, så derfor vil dine ram ikke kører højere end 266 mhz.
Celeron fsb 400 = 1.5 * 266, p4 fsb 533 = 1.5 * 333
havde jeg været klar over dette da jeg købte cpu + bundkort,
havde jeg investeret i AMD 2500+ eller derover da de understøtter fsb 333.