Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:02 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Kan man lave sin egen personlige webserver?

Jeg har i dag en alm. TDC Internet opkobling – ADSL 256/128 Kb, og det virker som om jeg har et fast IP!

Så tænkte jeg på; jeg går rundt og betaler i dyre domme for hosting af mine websites, kan man nogenlunde ”let selv” lave sin egen hjemmeserver?

Hente et Windows baseret system (købe naturligvis!) og så installerer dette! Og hvad skal der så til teknisk for at jeg vil kunne bruge en af mine alm. ældre computere som min egen webserver og få det under eget tag? (ja man kan jo også købe en ny bambus server, men hvad er minimum, for det funker nogenlunde).

Jeg har vel en 200 kunder der i dag ”ligger forskellige steder”, men jeg kan jo øve mig med mine egen sites først. Der er noget med man skal have to IP numre, og hvad mere?
For en alm. webdesigner er det så en svær ting at lave? Jeg er ikke professionel teknikker, net ekspert eller i den dur?!?

”Hvis ork ja – det er let nok”, måske i vil komme med en vejledning?

”Hvis nej det er meget svært”, har i et tip til hvor man kan købe professionel assistance hertil billigt?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
03. januar 2004 - 11:05 #1
sagtens - maskinen behøver ikke være ret voldsom for at det virker. Som software kan du i stedet for at investere i nyt også hente gratisprogrammer på nettet (open source osv.)
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:07 #2
Tak freddy04! For en webdesigner er det lidt øhe... lidt. Har du nogle links,
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:07 #3
Måske lidt mere info. svar på mine spørgsmål?
Avatar billede freddy04 Nybegynder
03. januar 2004 - 11:08 #4
Nogle af mulighederne, du kan finde vejledninger på deres sites eler her på eksperten - bare søg på navnet...

HTTP: Apache 1.3.26 m/ perl
POP3, SMTP: ArGoSoft Mail Freeware v.1.8.1.7
DB: MySQL
FTP: Samba Server 5.0 beta
Avatar billede freddy04 Nybegynder
03. januar 2004 - 11:12 #5
Hvis du i forvejen har windows på din maskine kan du starte med at prøve IIS - serversoftware som findes i windows som ekstra option. Her kan du så vidt jeg ved kun have ét site på, men det er godt til at komme i gang med
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:13 #6
Freddy04 => Må mellem os to lige nævne jeg er ikke helt med på det faglige!
Kan man ikke blot finde et Microsoft program, købe/downloade dette og så "vupti"?
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:16 #7
IIS - serversoftware! Hm. lige nu har jeg Windows 2000 pro på den ene maskine og windows 98 2. udg. på den anden maskine. Ligger det omtalte i Windows 2000 Pro DK udgave?
Har du et fif til et sted (link) hvor jeg måske på dansk kan læse mere herom?
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:17 #8
SKal jeg forstå det sådan at man sammensætter sin server opsætning af forskellige komponenter, der kan være disse:

HTTP: Apache 1.3.26 m/ perl
POP3, SMTP: ArGoSoft Mail Freeware v.1.8.1.7
DB: MySQL
FTP: Samba Server 5.0 beta

(Undskylder jeg er lidt langsom, men det er helt nyt - det her * smiler * )
Avatar billede freddy04 Nybegynder
03. januar 2004 - 11:22 #9
hvis du smider din wim 2000 cd i computeren og vælger tilføj/fjen windows komponenter, kan du vælge at installerer IIS. Denne installation kører faktisk helt automatisk og herefter har du en webserver. Der oprettes en folder på dit C-drev {wwwroot) hvori du skal lægge dine html/asp... sider. Har ikke lige nogle links ved hånden, men prøv at søg her på eksp. under windows-server

Vedr. IP adresserne skal dit site selvfølgelig vide hvor det kan finde filerne. Det gøres ved at ændre DNS-opsætningen for dit domæne til at pege på din egen IP-adresse. Hvis du f.eks. bruger www.gratisdns.dk til dit domæne kan du let ændre det og skrive din IP-adresse ind her.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:24 #10
Jeg ville, for dine egne kunders skyld, anbefale dig at finde dig en partner. Går helt an på din geografiske lokation, men jeg nyder godt af WEBPARTNER A/S, i København. eventuelt kan de hjælpe dig med at finde en server og så sætte den op hos dem, på deres 2 til 10 mbit forbindelser, eller med 2x1000 mbit hos DIX :) Går helt an på din pengepung.

Se mere på www.webpartner.dk
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:25 #11
men lgie en indskydelse! hvis du vil til at hoste på en 256/128 forbindelse med en ca. 200 kunder! så vil de jo aldrig kunne ses på nettet hvis der bare er lidt trafik på dem! da det jo er meget lidt du har opload! og hvis du skal til at have så mange sider, så skal du nok til at se på enten server udgaver af windows eller begynde at rode med Linux og så apache webserver.
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:26 #12
Hm... jeg har f.eks. et domænenavn "parkeret hos" Dandomain.dk kan jeg bruge dette der? Eller skal man flytte det. Det er vel alt det via dk-hostmaster.dk ikke. Hvordan ved jeg om jeg har det samme IP nummer?
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:27 #13
Kenp => I første omgang blot som skrevet prøve med min egen site. om det lykkes.
Avatar billede freddy04 Nybegynder
03. januar 2004 - 11:27 #14
der er forksellige server-software til forskellige ting. F.eks. skal du bruge en slags software til at styre e-mail (f.eks. MS Exchange) en anden til at styre webben (fx MS windows server).

Vil tro du skal regne med en 2 ugers tid til at sætte dig ind i tingene for at komme rigtigt i gang. Det er ikke helt ligetil, men som med alt andet kan det læres og det er da ikke kvantefysik :-)
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:27 #15
kenp.. derfor anbefaler jeg også en partner med stærkere linie :)
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:28 #16
Kwanstudios => Har faste aftaler med host's men vil gerne i 2004 overtage det selv. Webpartner er da nok noget af det dyreste i denne verden, nej det var da et dårligt forslag. (synes jeg!)
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:28 #17
Jeg forstår bare ikke hvordan du kan have 200 webkunder (det er nu ret meget - en årlig omsætning på 2-3 mill.?) og stadig ikke kende meget til selve internetbranchen?
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:30 #18
eremitagen.. men hoster du det privat hos dig selv er det direkte dårlig service - er det nu et bedre forslag? :) Webpartner er ikke dyre i forhold til hvad man får af ydelser, sørger du billigere services så snak med Erik fra Webhosting A/S (www.webhosting.dk) de har før tilbudt billig web-relokation.
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:31 #19
Som sagt er drømmen at "ville selv", så det er tanken. Jeg starter blot meget stille. Kan jo altid købe lidt mere hastighed hos TDC eller hvor jeg nu vælger.
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:31 #20
kwanstudios ->dit indlæg var der ikke da jeg skrev og sendte ;)
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:32 #21
2 mbit hos tdc er stadig ikke nok for at hoste bare 30 erhvervskunder :)
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:34 #22
hvis du starter med at indstallere IIS på din win2k så er du igang! så flytter du det ene af dine domæner til eks. gratisdns.dk eller aftaler med dem som lige nu har det liggende at de skal pege de ene af dem hjem på din IP-adrsse så er du faktisk igang! det du så skal gøre det er at ligge siden i c:\inetpub\wwwroot også er den faktisk på nettet (når du altså lige evt. har åbnet for det i din firewall og i evt. router)
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:34 #23
..og det med at ville selv gælder da også hos f.eks. webpartner, da du selv står for at vedligeholde serveren..de sørger blot for dens fysiske sikkerhed plus står som garanti for internet og strøm.
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:35 #24
men nu du skriver du har 256/128 hos tdc så har du lige fået 512/128 da de har opgraderet det fleste privat kunder ;)
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:37 #25
kenp.. jeg ville da tro han var erhvervskunde når han har 200 faste webkunder? :)
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:38 #26
roflmao !-)

Ja så er han ikke blevet opgraderet ;)
Avatar billede freddy04 Nybegynder
03. januar 2004 - 11:40 #27
Hvis du har noget statistik fra de 200 kunder kan man jo regne lidt på sidernes størrelse, antal besøgende og se hvilken båndbredde som skal bruges
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:42 #28
Jeg er på mit kontor erhvervskunde og privat kunde. Jeg laver kun webdesiogn, opdateringer m.v. Egentligt var det ingenting, men det er vokset en del. Jeg kan også bytte ... SÅ hvis en vil have et flot design - så kan vedkomne måske hjælpe med en server opsætning?
Men i første omgang vil jeg lige prøve selv.
Jeg har nu ikke tænkt at "ordne" alle mine kunder selv. Mange af dem har jo deres eget system osv. Så de første 2 år, blot mine egne 6 sites.
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:43 #29
Er der en site hvor man kan se sin faktuelle hastighed?
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:44 #30
Jeg er selv kreativ chef for et mindre reklamebureau i det centrale københavn, jeg vil da gerne se dit portefølje.. og kan jeg lide hvad jeg ser må du da gerne låne min it chef i et par dage :) URL?
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:45 #31
hvis du skal hoste 6 sites der hjemme så kan du desværre ikkenøjes med en alm. win2k så skal du have fat på win2k server (eller win2003 server), eller goså skal du indstallere Apache på den i stedet for.
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:46 #32
Tak for muligheden, det vil jeg huske på kwanstudios. Lige nu læser jeg også et fuldtidsstudie så lige nu tager jeg/vi ikke flere kunder ind. Vi vil jo gerne kunne hjælpe bedst muligt og lige nu læser jeg ligeså. Men i marts måned, bobler vi frem igen.
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:48 #33
kenp => Tak for mange gode råd.
Jeg har fået et fint grundlag for at komme igang, er det ok jeg deler points imellem freddy04 og kenp?
Jeg vil lige prøve/teste dette først (i privaten) og så vende tilbage.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:48 #34
Du må vel have et portefølje med dine 200 kunder? Ligeledes et CVR nummer så jeg kan tjekke korrektheden i mellemtiden - du skal ikke regne med at jeg kan huske dig til marts, jeg møder folk som dig flere gange dagligt - så hellere smide dit digitale visitkort nu end i marts :)
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:51 #35
.
Avatar billede kwanstudios Nybegynder
03. januar 2004 - 11:54 #36
..tager jeg meget galt hvis du kommer fra Steamship Company? I så fald har det ikke interesse - billige photoshop effekter sælger vi ikke :)
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:54 #37
kwanstudios => Sikke en interesse for mine/vore kunder og korrekthed. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle lyve! Det er egentligt blot min/Vor hverdag. Jeg synes jeg vil bibeholde min anonymitet; synes også du virker lidt for mistroisk og fremadbrusende. Jeg havde blot nogle spørgsmål om EDB og ikke andet, så det vil jeg holde fokus på. Fortsat god weekend til dig.
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:55 #38
Kwanstudios => Du tager fint fejl, ja.
Avatar billede eremitagen Nybegynder
03. januar 2004 - 11:59 #39
Vil lige takke jer for en inspirerende dialog om EDB, tak til freddy04 og kenp.

Jeg har fået fint mod på at teste det af, vil nok tage en maskine med hjem fra arbejdet og så bygge den op med det i her foreslår så den kan være min lille test maskine. Det skal nok blive sjov.