Avatar billede steenk Nybegynder
02. januar 2004 - 19:44 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Litteraturanbefaling vedr. webprogrammering

Kan nogen anbefale litteratur som kan give mig en grundig introduktion til website programmering. Gerne bøger med fokus på arkitektur, mønstre, samt udviklingsplatforme og teknologier.

Jeg er rutineret OO-designer og programmør og kender teorien ganske godt - jeg har blot hidtil veget uden om HTML og hjemmesider - nu ønsker jeg at gå til biddet...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. januar 2004 - 19:47 #1
Tænk hvis der fandtes noget godt litteratur - så jeg lytter med

Model-View-Controller egner sig godt til web efter min mening.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 20:38 #2
Hvis jeg nu antager at en smule Java-smag ikke skader.

:-)

[jævnfør andet spørgsmål]

De fleste bøger om videregående JSP/Servlet specielt hvis de kommer
ind på web frameworks (Struts, WebWork etc.etc.) vil snakke om
MVC, model 1 og model 2.
Avatar billede steenk Nybegynder
02. januar 2004 - 21:16 #3
Det er min fornemmelse at der findes flere indgangsvinkler til det med 'webprogrammering' - måske afhængig af formål. Jeg formoder, at JSP og servlets a la ASP(.NET) primært retter sig mod eBusiness løsninger ? at CMS er noget andet (buggende på hvad ?) og at 'alm.' websites måske noget tredje ?? Jeg sigter i første omgang mod at kunne tilvejebringe web-interfaces til bestående systemer (programmeret i både VB og java (J2SE)) og kommende systemer. Jeg vil gerne lære 'korrekt' web site opbygning og kender iøvrigt godt MVC-mønstret - men der må være 'more to it'.

Mht. teknologier vil om muligt helst være 'neutral' et langt stykke hen ad vejen og dermed undgå at skulle vælge enten .NET eller J2EE - men er det muligt ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:35 #4
JSP og servlets er Java web applikations teknologi og svarer til
PHP og ASP

De kan bruges til enhver form for web applikationer ikke kun
ebusiness

CMS er et system til at holde styr på indholdet af en web site og
laves typisk ved hjælp af de en af førnævnte teknologier
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:36 #5
MVC er noget anderledes i web end i GUI
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:37 #6
JSP og servlet (og specielt de web frameworks der bygges oven på dem)
er noget mere komplekse end ASP og PHP løsninger typisk er
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:38 #7
Du bliver jo i sidste ende nødt til at vælge en eller flere teknologier
at implementere i.

Limen der kan binde de forskellige teknologier sammen hedder web services.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:42 #8
At lave et fornuftigt web interface til noget der oprindeligt ikke
er tiltænkt web brug kan ofte være sværere end man umiddlbart skulle tro.

I J2EE er frameworket for den slags JCA.

Men andre mulighder kan også være relevante afhængig af hvad det
er for en slags systemer.

Message bus'es er meget in for tiden.
Avatar billede steenk Nybegynder
02. januar 2004 - 21:47 #9
Enig mht. at en teknologi skal vælges, blot håber jeg at kunne starte på neutral grund - men måske dikterer teknologierne i høj grad arkitektur og mønstre ??

Hvilke udviklingsværktøjer kan du (arne_v ;-) anbefale for JSP og servlets - og nu brænder spørgsmålet - hvad er overordnet forskellen mellem disse to ?

Kan du iøvrigt komme med konkrete litteraturbud - så får du pointene...
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:55 #10
Principielt bør arkitektur og mønstre ikke afhænge af teknologi,
men i praksis tror jeg at java verdenen er mere fokuseret på disse
end alternativerne.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:55 #11
Hvis dit firma betaler (eller du har vundet i lotto) så kan du købe
Borland JBuilder Enterpriase Edition eller IBM WebSphere Application Developer
eller noget tilsvarende. De koster en 30000-50000.  :-(

Alternativt kan du sagtens skrive dem i en hvilket som helst standard
editor (notepad kan bruges !) - jeg er selv glad for JEdit.

Du kan få gratis compilere til at bygge med og gratis app-servere til
at teste på.

Jeg vil anbefale brug af ant til at bygge med.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 21:57 #12
JSP er den direkte ekvivalent til ASP og PHP d.v.s. at man skriver
normal HTML tags og så kan man skrive Java kode mellem en speciel
markering <% %>.

Servlets er ren Java kode. Servlets svarer faktisk til ISAPI og NSAPI
moduler, hvis nogen kan huske dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2004 - 22:04 #13
Jeg har ikke nogen titler som præcist dækker det du spørger om.

Følgende bøger har jeg stående på hylden:

More Servelets and JavaServer Pages / Marty Hall  [jævnfør andet spørgsmål]

Struts in Action / Ted Husted, Cedric Dumoulin, George Franciscus, David Winterfeldt

men det er bøger som primært handler om noget specifikt og så kommer ind
på det generelle.
Avatar billede 2c Nybegynder
03. januar 2004 - 12:18 #14
Vil du gerne lære gennerelt fra bunden ? Så kan jeg anbefale Deitel & Deitels "Internet & World wide web: How to program". Den går meget i detaljer, men den gennemgår alle teknologier helt fra bunden af. Det omfatter blandt andet php, asp, jsp, servlets, perl, xml, sql samt en beskrivelse af hvordan man sætter forskellige webservere og dataabser op. Den går naturligvis ikke i dybden med de forskellige teknologier, men man får et overblik over hvilke teknologier der egner sig bedst til hvad. Ud over det kan nævnes deres dækning af JSP/ servlets er ret fyldest gørende.
Avatar billede steenk Nybegynder
03. januar 2004 - 21:00 #15
Pointene må retfærdighedsvis tilfalde Arne - (send et svar Arne) - men tak for buddet 2c. Jeg er dog meget forbeholden overfor Deitel bøger. Flere 'how to...' har været skuffende - men det er nok mest et spørgsmål om stilen
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2004 - 21:02 #16
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2004 - 21:03 #17
Den eneste Deitel bog jeg har er:
  Java Web Services For Experienced Programmers
og det var en stor skuffelse - det var stort set JWSDP pænt indbundet.
Avatar billede steenk Nybegynder
03. januar 2004 - 21:15 #18
Tak for meget uddybende information og hjælp Arne...
Avatar billede 2c Nybegynder
03. januar 2004 - 23:56 #19
Jeg forstår ikke folks holdning til Deitel og Deitel. Jeg har kun læst c++: how to program, og www: how to program. Det er begge bøger som starter helt fra bunden, og forklarer alt meget detaljeret og tydeligt, så det kan forstås af alle. Det syntes jeg ikke er en dårlig egenskab.
I de få java kurser jeg har fulgt, er der sågar studerende der har købt Deitels & Deitels java grundbog, fordi de mente den var bedre end den underviseren havde sagt vi skulle købe.

Min holdning til Deitel og Deitel er nok lidt anderledes, end de eksperten brugere jeg har set snakke om dem.

bare mine 2 cent. ( eller hvad man nu siger )
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2004 - 23:59 #20
Måske er der forskel på kvaliteten af deres bøger.

Måske er der forskel på læserne.

Ikke så overraskende at der er forskellige opfattelser.
Avatar billede steenk Nybegynder
04. januar 2004 - 10:08 #21
Vi har vel alle forskelle former for intelligens (og ingen er bedre end andre former!) og dermed naturligt nok forskellige indlæringsstrategier - dermed har vi helt sikkert også forskellig smag mht. fagbøger, og specielt deres layout, stil, forhold mellem tekst og kode og mange andre ting. Derfor er nogle begejstret for Deitel, mens andre - deriblandt mig - er mere tilbageholdende.