Avatar billede jolund Nybegynder
02. januar 2004 - 17:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Zyair B-2000 wireless

Jeg har windows XP på alle maskiner. Stationære er koblet til tdc via adsl, hvor jeg har fast IP-adresse.
Jeg har nu installeret trådløst netværk med Zyair B-2000 og det fungerer fint som internt net - men jeg kan ikke få forbindelse til netserveren. Så det er enten-eller og ikke både-og.
Jeg fik oplyst af TDC, at jeg skulle sætte wan-porten til PPPoE. Derefter sætter jeg den til automatisk tildeling af IP-adresse og DNS-adresse.
Så mit problem er stadig at få netforbindelse samtidig med at routeren er koblet til.
Jolund
Avatar billede kenp Novice
02. januar 2004 - 20:21 #1
du skriver du har fast IP? er det en Proaccess forbindelse eller en alm. TDC adsl (med fast ip?) og har du skulle taste nogle oplysninger ind selv! for så skal jeg nok guide dig igennem :)
Avatar billede jolund Nybegynder
03. januar 2004 - 09:17 #2
Det er en alm. ADSL med fast IP-adresse. Jeg indtastede i zyair menu 4: Encapsulation PPPoE. Derefter "servucenet": tdc, mit brugernavn og adgangskode fra tdc.
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:13 #3
Er det en PPoE forbindelse du har? hvis nej så skal du ikke bruge det punkt som hedder PPoE men bare sætte fluebenet i Get automatikly from ISP
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 11:13 #4
også skal den selvfølgelig stå til Ethernet.
Avatar billede jolund Nybegynder
03. januar 2004 - 14:17 #5
Jeg er ikke sikker. Jeg fik det oplyst af TDC hotline - men har fået lidt divergerende beskeder. Hvordan finder jeg ud af, hvilken forbindelse, jeg har?
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 14:20 #6
en mulighed er at se i de papire du fik den gang du fik ADSL!

En anden mulighed er dette! har du brugt en router før(hele tiden) hvis nej, har du så skulle lave en opkaldsforbindelse?

svar på de 2 spøgsmål så kan jeg give dig et rimeligt svar (ikke 100% sikkert da de kan have lavet om på hvordan de normalt gør)
Avatar billede jolund Nybegynder
03. januar 2004 - 14:27 #7
Jeg har set i papirerne fra oprettelsen i jan 2001. Det hedder: 1 ATM25 pc card og Netexpres 256 kbit/s.
Ad 2. Nej, jeg har ikke brugt router før,
Avatar billede jolund Nybegynder
03. januar 2004 - 14:33 #8
Hovsa. ATM-kortet er siden pillet ud igen og jeg bruger i stedet forbindelse via 10baseT-indgangen i mit "XpressLink". Det er denne netforbindelse, der virker udmærket - men altså ikke hvis jeg sætter Zyair ind i mellem.
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 14:37 #9
nååå jeg er glad for at du har pillet ATM kortet ud igen for ellers ville du aldrig få det til at virke med den router!

dvs at du logger ind for at komme på nettet?

Så er det ikke under PPoE at du skal sætte det op, men under PPTP at du skal sætte de oplysninger ind!
Avatar billede jolund Nybegynder
03. januar 2004 - 14:46 #10
OK. Ja, jeg logger ind for at komme på nettet.
Det vil sige, at jeg i opsætningen af zyair menu 4 under ISP parametre vælger "PPTP".? Skal jeg så videre lade den finde WAN og DNS automatisk?
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 15:20 #11
jep
Avatar billede kenp Novice
03. januar 2004 - 15:21 #12
m.m. at du har de oplysninger fra TDC som evt. skal tastes der.
Avatar billede jolund Nybegynder
03. januar 2004 - 15:47 #13
OK. Jeg forsøger - og forlader så nettet indtil videre...
Avatar billede jolund Nybegynder
08. januar 2004 - 13:33 #14
Nogle dage og mange. mange forsøg senere har jeg vist fundet løsningen. Jeg havde et modem siddende og det har øjensynlig blandet sig i netforbindelen?
Jeg kan ikke vurdere, om det lyder plausibelt, men efter at have deaktiveret modem, lykkedes det uden besvær at installere og køre Zyair routeren og få netforbindelse som ønsket...?
Avatar billede kenp Novice
08. januar 2004 - 14:59 #15
ja du skal jo ikke kalde op med din computer det skulle du jo lade routeren om!

men så lig et svar og accepter det selv.
Avatar billede jolund Nybegynder
10. januar 2004 - 09:36 #16
OK, vi slutter her