Avatar billede nyhus Nybegynder
02. januar 2004 - 11:22 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af bærbar

Hej Eksperter!
Jeg har brug for jeres meninger og erfaringer med nedenstående.

200 points til den, der kan hjælpe mig med at vælge mellem følgende bærbare computere.

Mine prioriteter er:
1. Stabilitet, stabilitet, stabilitet
2. batteritid
3. ydeevne mht. videoredigering

Ligegyldigt er:
Spil, cd-brænding, wireless.

Mine valg står mellem:
1:
Dell Inspiron 8600 N1300WGT Basic. Intel® Pentium® M processor - 1,4GHz. 400Mhz Front side Bus, 256MB DDR SDRAM/266MHz (1x256MB), 15,4'' TFT WXGA+ (1280*800) skærm, 30GB ATA-100 harddisk, 24x CD-RW/ 8x DVD Combo, 64 MB nVidia GeForceFXTM  Go 5200 Graphics, Lithium Ion 72Whr (9 cell) battery pack with Express Charge™ Technogy, 2.0 USB-ports & 1 S-video out, Microsoft® Windows® XP Home, Norton Anti-Virus 2003 (prøveversion).

2:
Acer TravelMate 290XCi. Pentium® M processor 1.3GHz, Microsoft® Windows® XP Professional, 14.1" XGA TFT skærm, 256MB DDR SDRAM, 30GB HDD, DVD+CDRW Combo, 10/100 LAN, 802.11b trådløs LAN

3:
Fujitsu-siemens Lifebook C1110D/PM1400. Intel® Pentium® M processor 1.4 GHz, 1024 KB cache, Intel® 855GM chipset, 15” TFT XGA display, 256 MB DDR RAM, 40 GB harddisk, 56 Kbps modem, WLAN, LAN 10/100, Windows XP Professional DK,
2 års bring-in service, DVD+CDRW.

Jeg lukker spørgsmålet meget snart, så skriv din mening hurtigt.
Avatar billede nyhus Nybegynder
02. januar 2004 - 11:26 #1
Ups - Glemte, at nedenstående også er med i overvejelserne selv om det ikke er en ren centrino-processor.

Asus A2500H-Combo, P4D-2,66GHz, 60GB, 512MB
2600 MHz Desktop Intel® Pentium® Pentium 4
512 MB DDR RAM
60 GB 4200 RPM HD
CD-RW/DVD drev
SIS 650 integreret grafikchip med 16-64 MB shared system memory
15,1 TFT XGA skærm (1024x768)
V.90 modem
10/100 Mbit netkort
IEEE1394 Firewire
802.11b trådløst netkort
Touchpad, Li-Ion 8 celler
Windows medfølger ikke
3,1 kg
Avatar billede lynx-dlk Nybegynder
02. januar 2004 - 11:30 #2
Jeg vil bare sige... hold dig til dell... de er billigst angående kvalitet, og de har den bedste service overhovedet.

:)
Avatar billede maxwell Nybegynder
02. januar 2004 - 11:41 #3
GÅ LANGT UDENOM DELL... jeg ville helt klart vælge den Fujitus lifebook - jeg har kun dårligt erfaringer med dell's bærbar...
Avatar billede kennith Nybegynder
02. januar 2004 - 11:42 #4
Ja dell har god service og ud fra det du skriver tror jeg oghså det er den bedste men secificationerne er lidt mangelfulde så det er ikke helt nemt at sige. Men når du skal lave video på den så er 256 MB RAM nok lige lidt nok. Du bør nok overveje hvor meget du har brug for at køre på bateri du fåer meget mere kraft for dine penge ved at vælge en P4 processor istedet for en mobile hvis du virkelig har brug for at den skal kunne køre uden strøm så vil jeg sige at du skal ofre lidt ekstra og få en Mobile Intel Centrino processor det er dem der pt bruger mindst strøm. og det sidste du skal være opmærksom på er frafikkortet det må IKKE have shared RAM og det SKAL være et mobil kort.

Kennith
Avatar billede kop Nybegynder
02. januar 2004 - 11:47 #5
Acer 233 xv 2,0 gh har jeg selv testet i et årstid nu og den virker helt upåklageligt.den laver lyd. den køre 3d studiomax.den køre video film /dvd film.
i det år jeg har haft den er den aldrig kørt kold.I bund og grund rigtig stabil.eneste lille minus er hvis den står til bærbar/i strømstyring køre den ca 8 timer for fuld damp. lige kort nok
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 11:53 #6
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx/inspn_1100?c=dk&l=da&s=dhs

Et godt valg når du ikke har flere penge :)

Køb helst en bærbar med seperat ram til grafikkort, for uanset hvor meget ram du putter i maskinen, vil ydelsen aldrig være optimal.

Processoren skal endvidere hellere ikke være af typen Celeron eller AMD, de "æder" meget strøm. P4 eller P3 er et godt køb.

Læg også mærke til hvor lange bateriet holder, gå helst minimum efter batterier der kan vare i 4-5 timer. Batteriet skal også helst være af mærket Lition.

Når du køber en bærbar, er det oftest en fordel, hvis du mærker og hører hvordan bærbaren fungerer. Typisk er det "støjen" fra blæseren, som folk især lægger mærke til og hader, så den må ikke være for høj.

Jeg kan kun anbefalde mærkerne Dell, Asus og IBM, hvis prisklasser ligger mellem 10.000-25-000

De nye M2400N og S1300N serier er blevet endnu mere attraktive. Fx. får man for 13495,- inkl. moms en lækker ny Asus M2400N, med 512MB DDR RAM, 40GB harddisk og DVD-CDRW combodrev samt lav vægt på kun ca. 2,2 kg. De er baseret på den nye Intel Centrino teknologi, der sørger for lang batterilevetid (4-5 timer) og trådløst netværk. En Intel Centrino 1300 MHz CPU svarer ca. til en Pentium 4 2000 MHz i ydelse.

Skal du bruge en desktop-afløser, er der lige kommet en ny specialudgave af L3800 serien. Den understøtter ikke portbar (portreplikator), men er til gengæld utrolig billig.
Kun 13995,- inkl. moms for en workstation maskine med Mobile Pentium 4 2200 MHz, 512MB RAM, 60 GB harddisk og 15" SXGA TFT skærm (1400x1050 i opløsning)
Se konfigurationer og priser her på L3800
Se konfigurationer og priser her på M2400N

Desuden er der special kampagne på M2400E - P4-1800 Mobile, 384MB RAM og DVD-CDRW drev. 11495,- inkl. moms.

En bærbar med centrino processor er at foretrække efter min mening!

    Centrino:

Fordele ved centrino!

- Ydere mere
- Nyere teknologi (pladsbesparende)
- Lavere varmeudvikling
- Trådløs teknologi
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 11:55 #7
Sikke noget vås maxwell!!!

Dell laver kanon bærbare
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 11:56 #8
- De yder langt mere end clockfrekvensenken 1,5 Ghz Centrino ydelsesmæssigt sagtens slå en 2,5 Ghz P4.

Intel® Centrino™ Mobile Technology er udviklet til at opfylde dine behov for konstant adgang til datakommunikation med omverdenen, og opfylder også de krav til ydeevne, der stilles af fremtidige applikationer.

Du kan nemt skifte mellem et multimedie diasshow og en hjemmevideo takket være teknologi, der tilbyder hurtigere afvikling af instruktioner ved et lavere strømforbrug.
For yderligere at forbedre din notebooks ydeevne anvender Intel Centrino Mobile Technology faciliteter som f.eks. Advanced Instruction Prediction, der elimerer replikering af processorprocesser. Dette giver dig mere ydeevne og større fleksibilitet.

I modsætning til eksisterende systemer leverer den nye teknologi kun strøm til komponenterne, når der er behov for det. Dette reducerer strømforbruget og
opvarmningen af processoren og giver samtidig brugeren større mobilitet

Centrino er en hardware-platform bestående af en processor, chipsæt og komponenter til trådløst netværk. Processoren, der hidtil har gået under kodenavnet Banias, er blevet døbt Pentium M.
Banias er konstrueret med to ting for øje, nemlig lavt strømforbrug og høj ydelse - i den rækkefølge. Fra ende til anden er der først og fremmest tænkt på batterilevetiden. Hertil kommer, at pc'er med Banias skal være små, og det skal være nemt at komme trådløst på nettet.
Der sker ikke så tit, at Intel bygger en ny processor op fra bunden. Når det gælder processorer til bærbare pc'er, er det faktisk kun sket en enkelt gang før, nemlig med 386SL i 1990.

På Intels udviklerkonference i Silicon Valley blev Banias demonstreret, og effekten kunne måles til syv watt ved hård belastning, i dette tilfælde videokomprimering med en hastighed på 30 billeder i sekundet. Når processoren bare skulle holde liv i Windows uden at afvikle applikationer, faldt strømforbruget til mindre end en watt. Til sammenligning kan de hurtigste Pentium 4-processorer til stationære pc'er sluge langt over 50 watt.  Centrino-teknologien fra Intel kan næsten fordoble batteritiden og gøre sådan at der spares strøm overalt, hvor det kan lade sig gøre, hvilket i praksis betyder at de kan køre på batteri en hel arbejdsdag.  Som regel skal du fravælge alle bærbare hvor der ikke er mobile CPU i, alm. desktop CPU’s  bruger nemlig meget mere strøm og derved udvikler de også meget mere varme = blæseren skal køre meget mere = mere støj.
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 11:57 #9
Det som mange ofte går efter som det primære, er prisen de skal betale for deres bærbare computer.
Som udgangspunkt ligger bærbare i en prisklasse der hedder 7-18.000 kr., når vi taler om privatpersoner. Det er så her jeg mener, at mange går galt i byen, nemlig ved at vælge en model til 7.000 kr., fordi man ikke ser forskellen på den billige, og så den dyre som står ved siden af.
Priser mellem 10.000 og 25-000 vil være mit råd at spendere på en bærbar. Men selvfølgelig afhængig af hvad man skal bruge den til! En bærbar til under 10.000 kr. kan fint bruges, hvis ikke kravet er så stort
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 11:57 #10
Facts om batteriet:
I dag leveres der to forskellige batterier. Det ene er et Lithium-Ion (Li-Ion), samt et NiMH batteri. Li-Ion batteriet bliver leveret til næsten alle maskiner i dag og kan klart anbefales, da det er mindre og lettere samt mere kraftigt. Til gengæld er det også en del dyrere end NiMH batteriet, der udmærker sig ved at være billigere i anskaffelse, men til gengæld er lidt mere klodset, da det kræver en større fysisk størrelse for at kunne rumme samme mængde energi som et Li-Ion batteri. Et godt 8-cellet batteri til en Pentium 4 Mobile holder typisk i ca. 2,5 time ved normalt brug. Men det svinger meget, alt efter hvad man bruger sin maskine til. En stor strømsluger er CD-ROM drevet. Så bruges det ofte, skal man regne med at skære et kvarter eller to af batteritiden. 100% CPU udnyttelse er også noget som dræner batteriet ekstremt, egne erfaringer har vist batteritider på ¼ af tiden.
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 12:00 #11
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 12:01 #12
jeg er ved at skrive en køberguide til folk der ikke ved så meget om dette, og den bliver snart offenliggjort

Asus laver kanon maskiner

Her er et par forslag:

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM2400N
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusS1300N
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=A2500H-C-2240
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/ProduktInfo.asp?model=L5800C-C-2860
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 12:01 #13
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 12:49 #14
Skulle jeg vælge tog jeg dit nederste forslag. Helt sikkert en god pc, og en centrino :) Men ellers er der jo også http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800N

Håber jeg fik løst lidt af dine spørgsmål eller spørger du bare. Er også på ICQ hvis du vil have yderlige hjælp :)

Dette koster ikke point *G*
Avatar billede ird Praktikant
02. januar 2004 - 19:36 #15
Fik du svar nok? eller skal jeg rode mere :)
Avatar billede nyhus Nybegynder
03. januar 2004 - 16:29 #16
Hvad med erfaringer omkring holdbarheden af de forskellige mærker? Jeg har læst i en test, at Dell's chasis (eller hvad vi nu kalder det) og deres tastatur er ringe, og jeg fandt en Siemens-forhandler idag. Fed PC, men tastaturet virker decideret dårligt selv om man skulle smide 12000 i modellen.
Yderligere kunne det være fedt at høre hvad I har af erfaringer mht. stabilitet og skærmkvalitet.
Men mange tak for det, i har skrevet. Points går til ird da han har skrevet så meget.
Avatar billede ird Praktikant
03. januar 2004 - 20:21 #17
Point skal ikke fordeles efter hvormeget man skriver, men efter om det man modtager kan benyttes!

Deres tasteture fejler intet, og de maskiner jeg linker til er alle af kanon kvalitet