Avatar billede gerlach Nybegynder
02. januar 2004 - 10:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Skærm vil kun køre max 16 bit color 640 x 480 bit

Efter at have slettet alt og geninstaleret WIN98 på min compaq vil skærmen ikke køre i højere opløsning end 16 bit, 480x640, er der noget med grafikkortet eller hvad  ??
kan nogen hjælpe mig
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. januar 2004 - 10:45 #1
Ja, du skal have hentet og installeret driveren til dit grafikkort.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
02. januar 2004 - 10:45 #2
du skal installere dit grafikkort

hvis du ikke ved hvilket du har, så hent Aida32 Personal System Information
http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

den kan nok også henvise dig til en driver
Avatar billede ole_madsen Ekspert
02. januar 2004 - 10:46 #3
Hvis du ved hvad det er for et, kan du skrive det.

Hvis det er "onboard", så skriv hvilken Compaq model du har, så vil jeg forsøge at finde det den vej igennem.
Avatar billede gerlach Nybegynder
02. januar 2004 - 10:58 #4
Tak, jeg vender tilbage mandag !
Avatar billede gerlach Nybegynder
05. januar 2004 - 08:30 #5
Im back !  Nu har jeg brugt det geniale program Aida32, og under grafikkort / PCI/AGP Video står der ATI 3D-rage LT pro, er dette mit grafikkort, lige nu kører jeg kun i 16 farver, det kommer man ikke langt med, håber i kan hjælpe !!
Avatar billede freeman Nybegynder
05. januar 2004 - 08:40 #7
Hvis du går herind:  http://members.driverguide.com/index.php, så kan du hente den driver du mangler...

Du går ind på siden og klikker på billedet med Grafikkortet. Så skal du logge på... Brugernavn: drivers Password: all

Så kommer der en liste, og så er det nr. 2 fra toppen...  :)
Avatar billede gerlach Nybegynder
05. januar 2004 - 08:54 #8
Det lyder godt !, men da jeg ikke er den helt stor PC expert, vil jeg gerne om i vil exact forklare hvordan jeg installerer mit grafikkort igen !  på forhånd tak
Avatar billede freeman Nybegynder
05. januar 2004 - 08:57 #9
Du går som enten jpvj eller jeg har beskrevet.. Du henter en driver (en fil)... dobbelt-klikker på den, og så bare siger ok til det hele...

Efter du har kørt den, genstarter du computeren, og så skulle den være i vinkel ;)
Avatar billede gerlach Nybegynder
05. januar 2004 - 10:39 #10
Jeg har nu downloadet filen til en cd, så må jeg hjem og prøve, hvorfor er denne driver ikke på cd med win98, jeg prøvede mange fra ati, også en som minder meget om denne jeg nu har fået, men måske er det ikke helt den samme ??
Avatar billede freeman Nybegynder
05. januar 2004 - 10:43 #11
Nej.. Mange drivere er ikke i win98, fordi hardware typisk bliver produceret efter/under produktionen af win98, og derfor når producenten af Win98(microsoft) ikke at få det med..

Derfor ligger producenterne så alle deres drivere ud på nettet, så man kan få selv de nyeste kort til at virke på en ældre operativsystem.

Der ligger, som du skriver, allerede mange, men det er drivere(kørselsfiler) til nogle tidligere modeller, og virker derfor ikke.

Men held og lykke med driveren :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2004 - 10:43 #12
Det kunne jo tænkes at kortet og dermed driveren, var lavet efter Windows 98 kom ud....

Desuden kan der være specielle funktioner i driveren, som Microsoft ikke selv supporterer.

Du finder jo heller ikke drivere til spritny hardware i gamle operativsystemer. Køb f.eks. HP´s nyeste farvelaserprinter. Den forventer du vel heller ikke at Windows 98 automatisk kender?

Driverfilerne florerer i meget stort tal på nettet. Der udvikles jo hele tiden ny måder at presse lidt ekstra ud af kortet, ved at skrive driveren på en anden måde. Derfor er der et utal af forskellige versioner af samme driver at finde på nettet. Den nyeste finder man (næsten) altid på producentens hjemmeside, hvilket er det link jpvj har lagt.
Avatar billede gerlach Nybegynder
05. januar 2004 - 11:25 #13
Jeg har også hentet diretx 8,0 - 9,0, dette kan måske også være årsagen til problemet ???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2004 - 11:26 #14
Nej - det er en virtuel driverudviddelse. Den har ikke noget (direkte) med den grundlæggende grafikdriver at gøre.
Avatar billede raphiron Nybegynder
05. januar 2004 - 11:29 #15
Det kan stortset kun være grafik driveren. Har selv haft dette problem med min gamle computer.
Måske kan det hjælpe at afinstallere alt hvad der har med grafikkort og gøre, hvorefter du geninstallerer driverne igen.
DirectX har næpppe noget med fejlen at gøre
Avatar billede gerlach Nybegynder
05. januar 2004 - 11:36 #16
Lige nu når jeg højreklikker på skærmen og under indstillinger står der  STANDARD PCI GRAFIKORT ( VGA ).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. januar 2004 - 11:42 #17
Jep, og det er den du skal have skiftet ud med den omtalte driver.
Avatar billede gerlach Nybegynder
05. januar 2004 - 11:54 #18
Jeg har været storbruger af PC i over 10 år og aldrig haft problemer af større karakter, derfor er jeg lidt på den når noget som dette sker, det ender med at jeg bliver så klog at jeg måske om 25 år kan hjælpe jer :-),
Avatar billede gerlach Nybegynder
06. januar 2004 - 08:24 #19
Nu virker det hele, dog var det ikke uden problemer, jeg fik nemlig instaleret 2 udgaver, efter at have slettetden ene virkede alt perfekt. tak for hjælpen
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. januar 2004 - 08:59 #20
Det var så lidt.
Husk at lukke spørgsmålet (ved at acceptere et eller flere svar)