Avatar billede tycho Nybegynder
01. januar 2004 - 17:43 Der er 8 kommentarer

Stofanet og mandrake.

Hej.
Jeg har siddet og bøvlet lidt med at få min spand (mandrake 9.1) på nettet. Jeg har en stofanet, flexrate-familieopkobling. Jeg får tildelt en ip som jeg skal, men derfra er jeg ikke i stand til komme i kontakt med gateway'en (når jeg pinger den, får jeg "network unreachable"). Jeg har prøvet med diverse login scripts/programmer, men jeg kan ikke komme på nettet med nogen af dem, i øvrigt burde det heller ikke være nødvendigt da jeg har fået min mac-adresse registreret på stofas hjemmeside (derved behøver jeg ikke at logge på).
På lokalnetværket kan jeg sagtens pinge den anden computer som er tilsluttet, og den kan også pinge min, men jeg er fuldstændig afskåret fra alt bag mit kabelmodem. Eftersom jeg modtager en ip kan jeg ikke være helt ude af forbindelse med mit modem, men at pinge det hjælper ingenting.
Hvis nogen har nogle forslag til hvad jeg kunne gøre, eller evt. hvad jeg skal opsætte, ville jeg være glad.
p.s. jeg har søgt, men jeg fandt ingen metoder som hjalp.

-mvh. Niels
Avatar billede tycho Nybegynder
01. januar 2004 - 17:50 #1
Sry, kom til at lægge dette under servere. Det skulle ha' været workstation.
Avatar billede cp1 Nybegynder
01. januar 2004 - 20:21 #2
og du har hentet de scripts der ligger til download på stofa ?
her er en søgning med en del stofanet scipts http://www.google.com/search?q=stofanet%2Blinux&sourceid=opera&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8 , måske er der någet du ka bruge :)
Avatar billede tycho Nybegynder
02. januar 2004 - 11:47 #3
Som jeg forklarede, så kan jeg ikke forbinde til noget udenfor mit eget netværk. Ikke engang stofas loginserver, for øvrigt burde det heller ikke være nødvendigt da jeg har tilmeldt min comp til deres always-on service, så jeg er sådan set logget ind i forvejen, men stadigvæk kan jeg ikke komme forbi mit kabelmodem.
Avatar billede tycho Nybegynder
05. januar 2004 - 14:20 #4
Jeg kontaktede stofa, og de kunne kun sige at de kunne se mig derinde, men de modtog ingen trafik fra min computer. Kunne der være noget i Mandrake som blokerer for det?
Avatar billede justlinux Nybegynder
29. december 2004 - 16:44 #5
Du mangler en default route der fortæller at de pakker der ikke skal til det lokale netværk, skal sendes ud på nettet. Du kal i første omgang teste det ved (fra en root shell) at give skrive "route add default gw xx.xx.xx.xx" hvor xx... er IPen på gatewayen.
( så kan vi senere se om vi kan få det ind i den automatiske opstart, hvis det stadig har interesse, tråden er jo lidt gammel :-)
Avatar billede tycho Nybegynder
31. december 2004 - 14:28 #6
Jeg nåede selv samme løsning (Selvom det er ved at være et godt stykke tid siden).
Ved at sætte min default gateway til at pege på min ip, kunne jeg få forbindelse.
Lige nu kører jeg med et opstartsscript der automatisk opdaterer til min nuværende ip, så jeg slipper for at gøre det manuelt.
Avatar billede justlinux Nybegynder
31. december 2004 - 19:17 #7
Fint, køre du stadig 9.1 eller har du fået den opdateret til 10.1 ? (nå det er jo nok en anden histore :-)

Lukker du tråden ?
Avatar billede tycho Nybegynder
02. januar 2005 - 13:01 #8
Jeg har kørt debian i snart et halvt år nu. Jeg skiftede før mandrake 10.x kom ud.
jeg lukker.